NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1564327
Tänkte bara tacka för all info och berätta om min värmare.
Min värmare gav också upp. Jag har inte tillgång till Vida så jag åkte till Bilia för en felkodsläsning. (660kr) Efter samtal med tekniker valde jag att göra en komponentkörning (+1650kr) Detta skulle hjälpa mig att utesluta flera komponenter och spara mig tid.
Felkoderna var 1204 och 1308.
Fick en offert på drygt 16200kr för byte av styrenet och fläkt.
Min värmare är D5WS (alltså extern vattenpump) sitter i en V50 D2 -12, 199xx mil.
Hade läst här på forumet innan ang dessa felkoder och lödning.
Kontaktade närmsta åf för Eberspächer och beställde reservdelar. Packningar, O-ringar och sil. Ca 650kr.
Plockade ut värmaren. Inuti såg det förvånansvärt rent ut och inga sprickor.
Körde delarna i ul-tvätt. Kontrollerade att inga kanaler var igensatta. Fräste upp styrenheten och såg att en lödning var missfärgad. Vid närmre titt såg jag att lödningen var spräckt runt om hela stiftet.
Lödde om denna lödning och monterade ihop brännaren igen.
Det tog längre tid att montera tillbaka värmaren (svårt att få tillbaka skiten i rätt läge) än att plocka ur den. Mycket möjligt att värmare med intern vattenpump är mycket större och kräver att man plockar bort/ flyttar delar?
Jag lossade avgasröret från brännaren. Tog inte loss hela avgasröret som jag läst att vissa gjort.
Värmaren startade inte vid första försöket och jag blev inte ens förvånad… Startade via direktstart och PÅ blinkade en stund innan den slog om till AV. Precis som innan.
Jag startade motorn för den hade inte varit igång på väldigt länge. Efter en stund såg jag hur det började ryka och värmaren hade startat.
Nu har jag en värmare som fungerar igen.
Jag tog lite bilder under tiden men dessa skiljer sig inte mot bilderna som finns att tillgå här.
Sammanfattningsvis kan man säga att min timpeng under detta projekt har varit ganska hög…

Bränslepump finns på bensinmodellerna,[…]

Hej Hasse och tack för ditt svar. Läsar[…]

Jag tänker att eftersom vvt-enheterna är[…]

Jag använder numera vanlig "brännar[…]