NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Miinan
#1182676
Tja alla glada Volvo ägare eller även mindre glada ;)

Jag tog tag i saken och bytte båda länkarmarna på min v50 -05 och bilen vart bra mycket stabilare osv, det jag vill att alla ska veta är att dom nya man beställer från vparts misstämmer lite tror det var typ 5-7mm svårt att mäta helt rätt med en tumstock ;)

Ni som byter kommer åka på en hjulinställning för bilen får en "toe in" ja är inte 100% på cambervinkeln men ja ska fixa detta på verkstad på måndag så då uppdaterar jag ;)

Ha en underbar helg alla glada, nu är det off to wheels :)
av dieselputte
#1182679
Camber och Caster vinklarna kan man inte justera, endast toe.

Vad menar du med misstämmer? Sitter bakre bussningen fel så det inte går att få igenom bultarna? Är det måttet från infästning till spindelled som avviker så lär man få Cambervinkel som blir lite fel.

Hoppas det blir bra efter justering.
av Miinan
#1182748
Tja dieselputte, de är toe in.
Det jag kunde mäta mig till så skiljde det ca 05-07mm från gamla till nya länkarmen, och det är mätt från bakre bussningen till spindelleden, och det är faktiskt så det syns när bilen står still och man tittar.
av dieselputte
#1182765
Miinan skrev:Tja dieselputte, de är toe in.
Det jag kunde mäta mig till så skiljde det ca 05-07mm från gamla till nya länkarmen, och det är mätt från bakre bussningen till spindelleden, och det är faktiskt så det syns när bilen står still och man tittar.
Hoppas bara att detta inte påverkar Camber så pass mycket att det ger ojämt slitage, men det lär däcksverkstaden kunna svara på vid mätning och inställning.
av nilssondenstore
#1182778
Samma jobb gjorde jag för ett par månader sedan på min V50 -08. Köpte länkarmarna från Vparts, bra pris å passade utan problem.
Kände efter bytet att något inte var som det skulle, så jag fixade tid för hjulinställning.
Som sagt så var toe värdena åt skogen.

Tidigare värden på toe var: Vänster +8,5 och Höger +7,0
Slutliga värden på toe blev: Vänster +0,7 och Höger +0,7

Nu vet jag ju inte hur inställningen var innan länkarmsbytet men oavsett vart man handlar länkarmarna ifrån så skulle inte jag våga köra utan att göra en hjulinställning efteråt.

Camber och caster var oförändrat.

:-)-)
av Miinan
#1184160
Så för alla som tittar in, ja hade en fin Toein på båda, ca 1,28grader fel på båda sidorna, och till min förvåning så gick min bränsleförbrukning ner från ca 0,75-77 till 0,68-70 på landsväg vid 110.
Jag gissar att ja har haft lite fel redan före bytet och inställningen. Men nu kan ja säga att bilen går mjukare inte stötig alls och vibrationerna är i stort sätt helt borta, de ända är en felbalans i ett framdäck.
av dieselputte
#1190877
Idag var jag in och kollade min hjulinställning efter bytet av bakre länkarmsbussningar fram. Var som jag misstänkte rejäl toe out på nästan 2 grader åt vardera håll. Pga semester i verkstaden fick jag vänta c 3 veckor efter bytet och det har nog tuggats bort 1-2 mm av däcksmönstret, men nu skall det vara bra . Bakvagnen tyckte han såg utmärkt ut trots snart 12 år sen fabriken och 15400mil utan byte av fjäder/stutsare bak.
av Miinan
#1191201
Dieselputte, vist är det roligt att nån har gjort ett så stort fel ändå, nästa fråga har du det där staget som ska styra lysena ? hur fäste du det ?
av dieselputte
#1191212
Miinan skrev:Dieselputte, vist är det roligt att nån har gjort ett så stort fel ändå, nästa fråga har du det där staget som ska styra lysena ? hur fäste du det ?
Bytte bara bussningarna så jag återanvände själva armarna, var ett jävla meck att få dit bussningarna.

Men det skall väl gå med en sådan här http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Handve ... 000016805/ har för mig det är M6 gänga sen gör du eget verktyg som i denna video
det brukar funka bra med vanlig bricka istf det rör som han borrar.
Service

Vet brorsan skulle ha storservice på sin XC6[…]

Felkodsläsare vida

Enheten du söker kallas DICE och finns p&arin[…]

Lägg gärna ut en bild från samma v[…]

Vi som beställt EX90

Vilka konkurrenter är det? Som jag ser de[…]