- ons 28 jun 2017, 12:32
#1181992
Har jobbat en del med att fixa till bilen och har under våren fått till följande jobb.
Länkarmar fram
Stötdämpare bak
Trailing arm bushings vä+hö bak
Camberkit bak
Nya sulor, Hankook Ventus V12 evo 2, 225/45 R17 (2.9 bar cirka).
Den skall in på hjulinställning imorgon, men jag tror egentligen att hjulen står ganska rätt (bakhjulen linjerar någon cm in på framhjulen, dvs. toe bak c:a 0 grader), rattläget ngt till höger (typ en cm) vid motorvägskörning, och har heller inte sett något onormalt däckslitage fram.
Jag blev lite besviken efter däckbytet, jag tycker att bilen känns lite svampig, vrider jag ratten så är det liksom en fördröjning innan bilen sätter svängen. Det känns som om bilen vill rotera/vrida sig (runt egen axel - tänk mitten av bilen upp mot himlen) innan den börjar svänga. Speciellt tydligt om jag gör en upprepade vänster-högersvängar. Kanske är de nya mjuka däcken som spökar en del?
Bilen är originalhög och så vill ja ha kvar den, där vill jag inte kompromissa (vill inte sänka den). Men finns det något annat jag kan göra för att få en direktare styrning? Har följt en del på andra forum och när antyds det att man kan uppnå detta genom en kraftigare krängningshämmare bak (vad jag förstår har jag standard där just nu). Typ Volvos sportversion från bildelsbasen eller liknande? Finns det erfarenheter kring det i forumet?
Det andra spåret är så klart om det skulle bero på stötdämparna fram som förmodligen inte är fräschast i stan, (å andra sidan finns inget oljekladd eller annat på dem). Har heller inga andra symtom från dem.
Byta bil kanske är bästa spåret?? =).
Tacksam för lite tips om det finns erfarenheter?
Länkarmar fram
Stötdämpare bak
Trailing arm bushings vä+hö bak
Camberkit bak
Nya sulor, Hankook Ventus V12 evo 2, 225/45 R17 (2.9 bar cirka).
Den skall in på hjulinställning imorgon, men jag tror egentligen att hjulen står ganska rätt (bakhjulen linjerar någon cm in på framhjulen, dvs. toe bak c:a 0 grader), rattläget ngt till höger (typ en cm) vid motorvägskörning, och har heller inte sett något onormalt däckslitage fram.
Jag blev lite besviken efter däckbytet, jag tycker att bilen känns lite svampig, vrider jag ratten så är det liksom en fördröjning innan bilen sätter svängen. Det känns som om bilen vill rotera/vrida sig (runt egen axel - tänk mitten av bilen upp mot himlen) innan den börjar svänga. Speciellt tydligt om jag gör en upprepade vänster-högersvängar. Kanske är de nya mjuka däcken som spökar en del?
Bilen är originalhög och så vill ja ha kvar den, där vill jag inte kompromissa (vill inte sänka den). Men finns det något annat jag kan göra för att få en direktare styrning? Har följt en del på andra forum och när antyds det att man kan uppnå detta genom en kraftigare krängningshämmare bak (vad jag förstår har jag standard där just nu). Typ Volvos sportversion från bildelsbasen eller liknande? Finns det erfarenheter kring det i forumet?
Det andra spåret är så klart om det skulle bero på stötdämparna fram som förmodligen inte är fräschast i stan, (å andra sidan finns inget oljekladd eller annat på dem). Har heller inga andra symtom från dem.
Byta bil kanske är bästa spåret?? =).
Tacksam för lite tips om det finns erfarenheter?