NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1181992
Har jobbat en del med att fixa till bilen och har under våren fått till följande jobb.

Länkarmar fram
Stötdämpare bak
Trailing arm bushings vä+hö bak
Camberkit bak
Nya sulor, Hankook Ventus V12 evo 2, 225/45 R17 (2.9 bar cirka).

Den skall in på hjulinställning imorgon, men jag tror egentligen att hjulen står ganska rätt (bakhjulen linjerar någon cm in på framhjulen, dvs. toe bak c:a 0 grader), rattläget ngt till höger (typ en cm) vid motorvägskörning, och har heller inte sett något onormalt däckslitage fram.

Jag blev lite besviken efter däckbytet, jag tycker att bilen känns lite svampig, vrider jag ratten så är det liksom en fördröjning innan bilen sätter svängen. Det känns som om bilen vill rotera/vrida sig (runt egen axel - tänk mitten av bilen upp mot himlen) innan den börjar svänga. Speciellt tydligt om jag gör en upprepade vänster-högersvängar. Kanske är de nya mjuka däcken som spökar en del?

Bilen är originalhög och så vill ja ha kvar den, där vill jag inte kompromissa (vill inte sänka den). Men finns det något annat jag kan göra för att få en direktare styrning? Har följt en del på andra forum och när antyds det att man kan uppnå detta genom en kraftigare krängningshämmare bak (vad jag förstår har jag standard där just nu). Typ Volvos sportversion från bildelsbasen eller liknande? Finns det erfarenheter kring det i forumet?

Det andra spåret är så klart om det skulle bero på stötdämparna fram som förmodligen inte är fräschast i stan, (å andra sidan finns inget oljekladd eller annat på dem). Har heller inga andra symtom från dem.

Byta bil kanske är bästa spåret?? =).

Tacksam för lite tips om det finns erfarenheter?
#1182156
Volvo V50 har generellt väldigt bra väghållning och egenskaper, blivit prisad för det sedan den kom. Jag misstänker att du har något fel i styrningen, alternstivt däcken. Min Volvo v50 med 15"däck styr som en dröm, exakt och väldigt smidigt. Hur är styrlederna? Kanske någon bussning som är dålig.
#1182176
Jag tror att styrningen kan påverkas en del av vikten fram. De med lättare motor (1.8F) styr nog lite bättre än de med tyngre (2.0D/D3/D4..).

Vad jag sett så såldes d3 och d4 enbart med den grövre krängningshämmaren bak, om det var för att de var utrustade med "sport-chassi" eller om alla d3/d4/d5 har den grövre vet jag inte. Ej heller om krängningshämmaren fram i motsvarande grad var uppgraderad (grövre), men det utgår jag ifrån. Att byta fram är dock ett litet h-e så det slipper man gärna. Frågan är vilken av dem (fram eller bak) som gör mest nytta?

I mitt fall så kommer jag också att ha aningens mindre camber bak, cirkus -1.5 (pga camberstagen) än vad som är standard (de flesta ligger mot -2 eller mer verkar det som). Min tanke är att jag då kanske också bör styva upp den bakre så att det yttre däcket får bra grepp? Dock skall det betonas att det inte frågan om någon bankörning, utan bara att ha en bra körkänsla vid "vanlig" körning.

Har försökt läsa in mig och enligt vad jag läst så bör
- mjukare fjädring fram / styvare bak => mer överstyrning
- hårdare fram / mjukvara bak => understyrning

Svar på era frågor. Nej, de centrala bussningarna är nya, dvs. nya länkarmar fram och nya trailing arm bushes där bak. Även nytt camberstag bak, dock ej de två undre tvärstagen bak. Fram är fjädrarna hela och ej rostiga och stötdämparna fria från klegg. Inget klonk vid vägg-gupp eller liknande. Visst i den bästa av världar skulle jag bytt stötdämpare fram, men nu sitter de där och idag är bilen på hjulinställning så nu får de sitta kvar.. =).
#1182260
Hämtade precis bilen från hjulinställning och den kändes bättre nu.

Utifrån protokollet så ser jag att framhjulen stod med framhjulen lite utåt (totalt -0°17') den skall stå med hjulen inåt (totalt 0°10'). Därför krävdes mer styrutslag för att bilen skulle sätta svängen så att säga. Bilen var mycket bättre nu och förmodligen kommer jag känna den som helt ok. Dock är jag lite sugen på att testa "sport-krängaren" bak, skall fundera lite på det. Tycker fortfarande att bilen kränger innan den sätter svängen så att säga fast i mindre grad än tidigare.

Kransen får synas i mitten av hålet, m[…]

Det er nok litt subjektivt også. I min V60 e[…]

Bakfjädrar.

På Volvo såg mekanikern när han[…]

Köpråd

Hade valt en diesel i din situation, det gjorde ja[…]