Vi talar nu om en FFV-bil:
https://en.wikipedia.org/wiki/Flexible-fuel_vehicle
Detta innebär att bilen skall kunna köras på en valfri blandning av bensin och etanol. I praktiken ligger den övre gränsen vid 85% etanolinblandning. Så kallad E85. Om nu någon enhet eller del av bilen inte klarar detta så är det ju ingen FFV. Man skall ju inte behöva avstå någon del eller funktion av bilen för att något bränsle inte råkar finnas tillgängligt i en viss situation. Dessutom, E85 innehåller ett färgämne så att förbränningsflamman skall synas när det brinner. Viktigt vid eventuella brandtillbud och jag tror kravet kommer från Räddningstjänsten. Att Volvo valde elektrisk motorvärmare är förmodligen bara ett kostnadsskäl? En elvärmare kostar ca 6000 kr. En bränsledriven kostar 4 gånger mer! I SAAB BioPower var det som sagt valfritt, elektrisk eller bränsledriven värmare. I fallet med övriga fabrikat, VW, GM, Ford, Renault, Dacia, Peugeot med flera, vet jag inte hur det var vid fabriksleverans. Dom flesta av dom bilarna tillverkades ju i länder som knappast har något vinterklimat som vi har här i Norden. Men jag antar att importör eller generalagent fick stå för den biten? I ett sådant läge, eftermontering är det ju enklast och smidigast med en elvärmare.
Jag har själv erfarenhet av blandtankning ca 30% etanol i min Volvo 245 -92. Den var alltså inte konverterad på något sätt. Bara blandtankad. I den bilen hade jag en bränsledriven motorvärmare (fabriksmonterad) Volvo Flygmotor 091 B. ("Termosflaskan") Jag körde blandtankat i mer än 5 år. Efter mig gick bilen ytterligare 3 år med samma blandtankning, men jag är något osäker på hur ofta värmaren gick under dom tre åren. Men under min tid fungerade den utan några problem. Numera kör jag en "äkta" FFV, en V70 2.0F -08. Alltid på E85. Men den har som sagt "bara" elektrisk värmare.
Nu var detta som sagt blandtankning, 30%. Och jag upprepar, på
http://www.etanol.nu finns mycket mer erfarenhet av att köra bilen och bränsledriven värmare på enbart E85.