NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av skalman65
#1181317
Funderar om det finns original bränslevärmare till 1,8f motorn.

Om , går det att eftermonterar?

eller är man hänvisad till egen "anpassad" lösning om man vill montera dit en?
av Rådlös
#1181339
Nej, det finns inte bränsledriven värmare till 1.8F i original. Alla Volvo FFV levererades från fabrik med elektrisk motorvärmare. Den är ur Volvos eget sortiment (Calix) så den är fullt utbyggbar med alla Volvos tillbehör, kupévärmaruttag, timer, fjärrstart etc. etc.

Men nu måste jag gardera mig lite språkmässigt. Du säger "bränslevärmare". Det är i och för sig inget fel i det, men det är så här att etanol mår bra av att värmas lite grand för att förbrännas effektivare. Etanol vill egentligen ha några tiotal mer värmegrader på förbränningsluften än bensin för att utnyttja energin på bästa sätt. Därför har FFV-bilarna en elektrisk luftförvärmare till förbränningsluften som jobbar vid kallstarter. Om man "hårddrar" ordet "bränslevärmare" så kan man om man inte tänker sig för tolka din fråga fel. Man kan i teorin tänka sig att värma bränslet också eller i stället. Det finns dom som konverterar vanliga bensinbilar till E85. Och det finns också experiment med extra värme för både bränsle och luft. Man kan läsa mer om detta på http://www.etanol.nu Men i första hand utgår jag från att du menar en bränsledriven värmare? Och det fanns alltså ingen originalmonterad sådan.

Till SAAB BioPower däremot kunde man välja elvärme eller bränsledriven värmare vid nybeställningen från fabrik.

Jag vet inte om det finns plats för en bränsledriven värmare i t.ex motorrummet. Men kolla om det är möjligt i bensinmodellen av samma bil och motor. Får den plats där så får den ju också plats i en 1.8F.
Användarvisningsbild
av TommyP86
#1181350
Det blir till att köpa en bensinvärmare och bara köra på bensin vid värmarkörning, eller en e85-värmare och enbart e85.
av Rådlös
#1181355
Dom befintliga bensinbyggda och drivna värmarna går lika bra eller t.o.m. bättre på E85. Etanol sotar mycket mindre än bensin bl.a. Även detta går att läsa på http://www.etanol.nu
Men man kan redan nu tankemässigt komma till klarhet med detta. Alla tandläkare har en brinnande låga och steriliserar speglar och annat innan han stoppar in dom i munnen på en patient. Dom brinnande lågorna drivs med etanol och brinner hela dagen. Tänk på hur det skulle se ut i taket på tandläkarmottagningarna om man eldade med något annat, bensin t.ex.
Användarvisningsbild
av TommyP86
#1181370
Det finns en risk (beroende på om man frågar etanoltroende eller bensintroende) att flamvakten i bensinvärmaren inte ser lågan med e85, personligen tror jag det är helt lugnt, men jag kan inte rekommendera nåt annat eftersom jag inte provat själv.
av Rådlös
#1181388
Vi talar nu om en FFV-bil: https://en.wikipedia.org/wiki/Flexible-fuel_vehicle
Detta innebär att bilen skall kunna köras på en valfri blandning av bensin och etanol. I praktiken ligger den övre gränsen vid 85% etanolinblandning. Så kallad E85. Om nu någon enhet eller del av bilen inte klarar detta så är det ju ingen FFV. Man skall ju inte behöva avstå någon del eller funktion av bilen för att något bränsle inte råkar finnas tillgängligt i en viss situation. Dessutom, E85 innehåller ett färgämne så att förbränningsflamman skall synas när det brinner. Viktigt vid eventuella brandtillbud och jag tror kravet kommer från Räddningstjänsten. Att Volvo valde elektrisk motorvärmare är förmodligen bara ett kostnadsskäl? En elvärmare kostar ca 6000 kr. En bränsledriven kostar 4 gånger mer! I SAAB BioPower var det som sagt valfritt, elektrisk eller bränsledriven värmare. I fallet med övriga fabrikat, VW, GM, Ford, Renault, Dacia, Peugeot med flera, vet jag inte hur det var vid fabriksleverans. Dom flesta av dom bilarna tillverkades ju i länder som knappast har något vinterklimat som vi har här i Norden. Men jag antar att importör eller generalagent fick stå för den biten? I ett sådant läge, eftermontering är det ju enklast och smidigast med en elvärmare.

Jag har själv erfarenhet av blandtankning ca 30% etanol i min Volvo 245 -92. Den var alltså inte konverterad på något sätt. Bara blandtankad. I den bilen hade jag en bränsledriven motorvärmare (fabriksmonterad) Volvo Flygmotor 091 B. ("Termosflaskan") Jag körde blandtankat i mer än 5 år. Efter mig gick bilen ytterligare 3 år med samma blandtankning, men jag är något osäker på hur ofta värmaren gick under dom tre åren. Men under min tid fungerade den utan några problem. Numera kör jag en "äkta" FFV, en V70 2.0F -08. Alltid på E85. Men den har som sagt "bara" elektrisk värmare.

Nu var detta som sagt blandtankning, 30%. Och jag upprepar, på http://www.etanol.nu finns mycket mer erfarenhet av att köra bilen och bränsledriven värmare på enbart E85.
Användarvisningsbild
av P210
#1181444
Rådlös skrev:Att Volvo valde elektrisk motorvärmare är förmodligen bara ett kostnadsskäl?
- De konstaterade väl att en standardmonterad motorvärmare behövdes för kallstartsegenskaperna på våra breddgrader och tror knappast de övervägde att skicka med något annat än en elektrisk...
Användarvisningsbild
av skalman65
#1181505
Oj det var mycke info, :-)-)
Man tackar!

Bra att veta att det inte finns något orginal alternativ, utan att det är eftermarknad som gäller.

Rådlös skrev:Men nu måste jag gardera mig lite språkmässigt. Du säger "bränslevärmare".
Jag får ändra mig till volvos benämning - Parkerings värmare.

Behöver ha möjligheten att hålla temperaturen i bilen även om det är kallt, då vi har vår hund med oss, och i bland så får han stanna i bilen.
Har fungerat perfekt med nuvarande v50 (1,6d) , så det skulle jag vilja få med mig.

Busken skrev:Hej jag gick i samma tankar när jag köpte min 1,8f, Webasto säljer en variant de garanterar fungerar på bensin och E85.
Den länken kommer väl till pass när jag hittar en bil som jag slår till på
Rådlös skrev:Jag har själv erfarenhet av blandtankning ca 30% etanol i min Volvo 245 -92.
Jo, kan bara instämma, men sjäv så var det en 244-80 där jag blandtanka ca 30% också, men det var väl en 10-15 år sedan.
Med mycket info från Etanol.nu

Casual dating at its finest – join the leadi[…]

Överhettad passat b5

Hjälp! Köpte min Passat 1.8t -99 fö[…]

Hej! Jag köpte en v70n 2,4d från 07 ida[…]

VO31319563 kostade 2241 den 15/9-2017 när j[…]