NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av paulalala
#1181068
Hej! Jag har en V50, D5, automat, från 2011. I några månader nu piper den ur sig en massa felkoder (bromsfel, stanna omedelbart/styrservo behöver service m.fl). Nu har även vindrutetorkarna kört igång utan hjälp, och går inte att stänga av, häromdagen gick inte bilen att låsa när jag klev ur. Varje gång detta inträffar kör jag in till kanten och stannar bilen. Startar om efter ett par minuter och bilen är lugn igen.
Bilia i min hemstad har felsökt, men kan inte hitta något fel, de säger att det är riskfritt att köra med bilen. Dock tror jag inte att blinkersen fungerar när allting i bilen antiingen blinkar hej vilt, eller är helt nedsläckt. Jag oroar mig även för att bromsljusen kanske inte heller lyser, det är ju svårt att se när man kör... Till en början uppträdde felet alltid på precis samma plats, när jag kört en viss sträcka/tid, men nu är det mer opålitligt.
Jag vill byta in bilen, men kan ju inte byta in den i detta skick. (Nu säger ju iofs Bilia att det inte är fel på bilen, men det tycker ju jag att det är.)
Har läst i en del trådar att folk har haft liknande problem, blandade elfel. Jag är ingen elektronikkunnig person, men fattar att det blir något kommunikationsfel någonstans. Tror ju inte att det är fel på bromsar, servo, vindrutetorkare mm samtidigt.
Men om inte Bilia kan hitta felet, kan det finnas någon annan typ av verkstad som är bättre på sådant? (Har bokat en ny tid på Bilia, men mekanikern tror inte att han kan hitta felet.) Känns hopplöst... Bor ensam på landet och måste ha en pålitlig bil. Och nu vet jag inte var jag ska vända mig. Tacksam till tusen för tips.
av Psyko
#1181075
Den här typen av fel är otroligt svåra att lokalisera, ofta väldigt kostsamma också. Om felet inte är framme när man felsöker/mäter är det som att leta efter en nål i en höstack. Om felet inte är framme kommer inte någon mätning ge något resultat utan man kan bara se på felkoderna att något har hänt. Jag gissar på att du har någon form av nätverksfel, en vild gissning är servopump, den är elektrisk på din bil och ansluten till nätverket. Felet du har kan bero på dålig kontakt, oxid, kabelbrott eller internt fel i någon enhet
av dieselputte
#1181130
Kolla den här videon, klart värt ett försök att gå igenom kontakterna i CEM


Vet inte hur det ser ut på D5, men andra motormodeller har styrservo vars kontakt är dumt konstruerad så vatten kan tränga ned i den. Man får då ofta felkod för styrservo, men jag tycker du borde få det redan vid start i så fall.

Har även läst om en kabelstam som går över an skarp plåtkant vid höger stråkastare , denna har skavts och ger felkoder.

Kolla alla jordpunkter vid fjäderbensfästet intill batteriet. Dåligt batteri ger i regel felkoder redan vid start, inte efter x km.

Ett annat tips är att kolla i de engelska forumen, det finns mycket duktigt folk där som löst väldigt komplexa fel och alltid redogör för hur de löste felen.


Sist jag var inne på lokala Volvo verkstaden höll min personlige mek på med en V50 Classic som hade elfel, i princip inget som funkade och han hade hållit på med den i mer än en dag. Han skulle förorda återköp/byte till annan bil för kunden.
av Rådlös
#1181209
Eftersom Volvo är det största säljande bilmärket i Sverige och Bilia förmodligen en av dom största återförsäljarna och verkstäderna, så är det knappast möjligt att säga om en koncern är bra eller dålig på ett visst område. Den som är störst har förmodligen flest anställda. Då finns det ju ett väldigt brett spann av kunskap och kompetens inom ett så stort och dominerande bolag/koncern. Alltifrån dom som tvättar kundernas bilar och försäljningsbilar till dom som servar och reparerar styrdatorn, ECU i bilarna.
Så "jag tycker din fråga är fel ställd", som många politiker sa till påträngande journalister nästan dagligen under en period i Sverige.
av HakanSkanum
#1187488
Bilia är bäst på att ta betalt. Jag fick överslag i kabeln till solskydden/makeuppsgeln, så den ”brann”
Bilia berättade att de skulle ha 24000 kr för att byta. Jag åkte till Returbilen, klippte av den tjocka kabeln i höger stolpe, betalade 20 spänn. Åkte till Biltema och köpte kabelskarvare och för säkerhets skull några säkringar, för 50 kr. 3 timmars jobb och lossat tak i framkanten och bilen funkade perfekt igen..... kommentarer på detta?
Användarvisningsbild
av Mini_ice
#1187831
Känns rent spontant som att många bilia anläggningar inte är så kunniga på felsökning så här är en till som säger nej..
Köpråd

Jag kör V60 D4, på 70/80 väg 0.42l[…]

Löjliga priser XC70

Det är inte bara den branschen. Jag uppdatera[…]

Service

Gjorde storservice förra året på […]

Det finns fler trådar om liknande problem. D[…]