NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av kick3n
#1180672
Hej.
Måste byta Länkarmsbussningen på min volvo v50 - 05 innan besiktningen..

Några frågor..

Ska man byta länkarmsbussningen eller är det lika bra att byta hela länkarmen?

Om man byter bara länkarmsbussningen. Måste man ta lös hela armen för bytet eller kan man byta utan att ta lös den ?
och behövs en hjulinställning efter ?

Fick bra att veta på besiktningen.. följande text,
Länkarmslagring , Fram höger , bakre , glapp

är det den bussningen jag bifogade bild på? och hela länkarms historian?

När vi endå tar upp detta.. det är ju höger detta gäller.. Bör jag byta vänster också för förebyggande?
Bilagor
bussning.jpg
Bussningen.
bussning.jpg (18.95 KiB) Visad 3926 gånger
axel.jpg
Och hela länkarmen
axel.jpg (11.77 KiB) Visad 3926 gånger
av Miinan
#1180677
Jag beställde två "hela". För att byta bara bussningen så måste du ha kap och press, jag beställde min på vparts

När ja var under bilen sist så var båda mina bussningar helt slut.. stora sprickor rakt igenom hela bussningen, ja kom nästan hela vägen med en skruvmejsel på båda. Så svar på frågan, ja byt båda när du lix håller igång och så gör du en hjulinställning ;)
av dieselputte
#1180689
Miinan skrev:Jag beställde två "hela". För att byta bara bussningen så måste du ha kap och press, jag beställde min på vparts

När ja var under bilen sist så var båda mina bussningar helt slut.. stora sprickor rakt igenom hela bussningen, ja kom nästan hela vägen med en skruvmejsel på båda. Så svar på frågan, ja byt båda när du lix håller igång och så gör du en hjulinställning ;)
Nja, du klarar byte av bakre bussningar fram utan press. Det går att slå bussningen på plats men räkna med att få jävlas lite innan den passar bra med chassits hål för bultarna. Här finns en del pengar att spara typ 250 kr för bussningen kontra c minst 900kr för ny länkarm per sida.
av kick3n
#1180789
Jag byter hela länkarmen.. ska iväg och köpa sen.
Men hur vet jag vilken av dom jag ska ha ?
Finns ju en med 18mm koma samt en med 21mm

Edit : 18 MM var det visst.. 21MM gäller för bilar som är registrerad i februari 2016
Användarvisningsbild
av Derank
#1182677
Skulle inte fundera 1sec på att byta bara bussning när länkar kostar endast 1000pix. Hade den kostat 4000 skulle jag gjort ett försök

skickat från min SMIF004 galaxy a5 via ett crackat tapatalk över wifi levererat av riksnet genom en svindyr router köpt på siba.
Service

Vet brorsan skulle ha storservice på sin XC6[…]

Felkodsläsare vida

Enheten du söker kallas DICE och finns p&arin[…]

Lägg gärna ut en bild från samma v[…]

Vi som beställt EX90

Vilka konkurrenter är det? Som jag ser de[…]