NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av volvo_740_gl
#1179727
Hej.

Körde nästan kamremshaveri på pendlarbilen så det blir byte av kamremssats och eftersom den precis passerad 30000mil så tänkte jag byta vattenpumpen också. Men då till problemet, hur f**n får man ur vattenpumpen? Skruvarna är loss och pumpen är lös men det är så trångt att jag inte får ur den. Motorn har jag lyft och sänkt så mycket jag vågar men det hjälper inte. Om någon har bytt denna så hade det varit väldigt bra om jag får veta hur man gör för nu har jag tröttnat efter 2 timmars lirkande och fula ord.

V50 D5 07 automat

Mvh Andreas
av Tacar
#1243511
svarar då ngt senare , lösning för mig var att ta bort kamaxeldrev (märk det noga innan pga ovala skruvhål ) demontera inre kåpa nertill , samt demontera vänstermotorkudde (sitter under batteriet ) sedan går det att tippa motor uppåt så långt man kan , ta bort inre kåpan uppåt , demontera vattenpump uppåt
av Crocs
#1243657
Hej!

Bytte kamremm/vattenpump på min bil förra året och min mek sa det samma, så liten bil och så stor motor, tog lång tid innan han fattade hur han skulle få ut vattenpumpen och då bygger han bilar själv.

han fick helt enkelt lossa motorkuddarna vilket gör att man kan flytta motorn eller något liknande och vips så fick man ut vattenpumpen, sjukt dåligt att detta skall behövas men men!

Har precis hämtat en my24. Elvärmare[…]

@lennarte , Har nollat felkoderna, kört ett […]

Jag gjorde en kontroll av AC på precis samma[…]

Hade min V70 på verkstaden idag och fick e[…]