NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1179711
Hej!

Fick i början av veckan felmeddelandet "motorsystem service erfordras" och kopplade då in Vida för att läsa av felkoder.
Fick då:
ECM-2452 (röd) Tryckgivare partikelfälla, felaktig signal
ECM-2453 (röd) Tryckgivare partikelfälla, felaktig signal

(Se också bild)

Bytte partikelfilter för ett tag sedan och har sedan dess fått ned förbrukningen. Oljenivån håller sig också på en bra nivå och ökar inte.
Vad jag vet genererar den inte särskilt ofta. Kan jag ha fel på partikelfiltret trots allt, eller är det troligen en eller flera av givarna?
felkoder.jpg
felkoder.jpg (778.06 KiB) Visad 5350 gånger
#1179736
Någon av slangarna som är anslutna vid partikelfiltret som det blivit lite läckage i , eller , vilket är mycket vanligt = tryckgivaren som gett upp. Eftersom du verkar ha Vida kan du kontrollmäta tryckvärdena och avgöra om givaren är felaktig. Citat från en annan tråd Enligt Vida är normalvärdet för tryckfall över partikelfiltret vid tomgång mellan 3 och 20hPa. (20hPa = 0.02bar).


Själv är jag inne på 4e givaren innan 14000mil..... har nu som rutin att när regenerering sker alltid se till att köra tills den är färdig + ett par mil till. Jag ligger stabilt på runt 65 mil mellan varje regenerering som då tar 8-15 km körning. (har aldrig bytt partikelfilter )

Det brukar vara 2 olika fel på givaren, 1 fukt har via slangarna letat sig upp till själva membranet som då felar, 2 elektriskt fel vilket drabbade mig för första gången i höstas. Annars har det varit fel som gett fel mätvärden som inte reagerar när man slagit på motorn. Har för mig att den visade "signal saknas" "permanent fel" i höstas=elektroniskt fel och övriga gången "felaktig signal" = fel i membranet.

Prova att blåsa lite försiktigt med en blåspicka i slanganslutningarna vid givaren hör du ett tydligt väsande vid partikelfiltret så är det troligen dålig slang där, dovt ljud troligen ok slang. Kolla tråden några rader ned http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 1&t=134874 har för mig det står lite om slangproblem där.
#1179978
Stort tack för detta!

Har du koll på art.nr för givaren? Eller givarna om det är flera.

Ska se om jag kan få till en mätning först dock.

Faktum är att felkoden försvann nu. Gissar att den kommer tillbaka framöver.
#1179995
Kollade ett kvitto från feb 2016 och art nr verkar vara VO 30757189 och kostade då 1217 kr. Den är egentligen en Ford produkt så det är Ford logga på den. Tror den kan vara billigare att köpa in hos Ford, använd sökfunktionen för att kolla här i forumet. Vill minnas det finns nån/några trådar om det.

Givaren sitter direkt till vänster om batteriet sett framifrån, svart i plast med 2 slanganslutningar och en elektrisk anslutning.

Det var i något högre hastigheter ljud[…]

Felkodsläsare vida

Hej! Ķort fråga till er. Jag har 2st s60 fr&[…]

@fjohan82 , Har samma märke, en 5-25 och en […]

Service

Tjena! Precis köpt en v60 och åker tr[…]