NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Flebbe
#1179702
Halloj!
Har fått ett dånande ljud som kommer vid 40km/h. Misstänkte först att det var däcken. Men ljudet försvinner när man svänger höger.

Tänkte då att det måste vara höger hjullager som är dåligt.

Va nu på morgonen in till verkstaden som skulle fastställa att det va höger hjullager som skulle bytas, han trodde oxå att det va höger sida eftersom ljudet försvann vid högersväng.

När mekanikern kom tillbaka efter provtur o ha hissat upp bilen så sa han att det va vänster sida fram som var dåligt, detta efter att ha känt på fjädern o lyssnat o det va tydligt ljud o vibrationer i fjädern på vänster sida. Han tyckte oxå det va lite konstigt, men han sa att det kan även vara så att hjullagret tystnar vid belastning från högersväng.

Har iaf fått tid för byte. Bra pris fick jag oxå, 1800kr för material och arbete.
Volvo skulle ha 4000kr..

Skickat från min E6653 via Tapatalk
av dieselputte
#1179741
Bra pris för byte + materiel :-)-)

Skumt dock att det tystnar vid högersväng eftersom det blir högre tryck på motsatt sida då, dvs vänster borde vara ok. Jag åkte på byte av vänster först och det var tydligt att det tystnade helt vid vänstersväng och det omvända rådde när det högra lagret blev dåligt. Hoppas meken har gjort korrekt diagnos så du inte åker på byten av bägge sidor i onödan, för det lär nog bli hans rekommendation. Hur som helst, när ena lagret gått kommer det andra snart också. Mina höll runt 13000mil.
Användarvisningsbild
av Flebbe
#1182341
Nu är lagret bytt, var mycket riktigt vänster hjullager som va dåligt.

Det konstiga va att enligt symptomen så var det höger hjullager..

Skickat från min E6653 via Tapatalk

Jon Skolmen

Nu har jag inte S80 utan V70 men det är inget[…]

Kolla på LMM, det ska stå 016 eller 00[…]

Elbilar och skatt: På Island har man fr&arin[…]