NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av HenrikL
#1179600
Jag kan vara överkänslig, men jag stör mig lite på att det verkar vara "glapp" i transmissionen på min bil. Det märks framför allt vid tre situationer:
  • När man rullar fram till en rondell i låg fart, noterar att det är fritt fram och trampar på gasen. Här rycker bilen mer än var jag är van vid från tidigare bilar när lådan går från frirull till drivning.
  • Står still med bromsen nedtryckt och går från D till R. Även här rycker bilen till och det känns som om motorn hinner upp lite i varv innan allt "glappet" tagits upp och bromsarna hindrar bilen från att röra sig bakåt.
  • Står still med växellådan i läge N och lägger i D utan att bromsa. Återigen ett större ryck än förväntat när bilen börjar röra sig framåt.
Någon som har någon idé? Kan det vara ett motorfäste som är dåligt?
#1199054
Kollade i dag med motorhuven öppen. När man går från läge N till läge R trycks överdelen på motorn framåt. Ventilkåpan rör sig ca 5-10 mm. Är det acceptabelt, eller ett tecken på att motorfästena är dåliga?
#1199199
Vad är det för bil och hur många mil?

Motorfäste övre bakre samt främre nedre bör du kolla. Sedan kan det vara drivaxlar där du fått glapp i inre knuten. På min XC70 2,5T tyckte jag det var ung lika som du beskriver men där bytte jag olja i autlådan och sedan dess rycker det inte alls när jag går från N till D t ex. Dessutom växlar nu bilen silkeslent och det gjorde den INTE tidigare.
av HenrikL
#1200136
Det är en V50 T5 automat 2011 med 10.000 mil.

Testade i går att parkera på plant underlag med motorn avstängd och växellådan i läge P. Öppnade motorhuven samtidigt som jag tryckte bilen omväxlande framåt och bakåt. Motorn rör sig märkbart framåt och bakåt i detta fall. Frågan är bara hur "löst" motorpaketet ska sitta?
#1200152
Starkare motor => mer slitage på fästena? Vet inte vilken låda din bil har men på 6-vxl AW-TF80 brukar det kunna vara taskiga nedväxlingar till ettan i första scenariot du beskriver, att du gasar mer än vad bilen tycker den har resurser att ge på tvåan och skyndar sig att växla ner. Ännu sämre om det är både adaption + dåliga motorfästen. På #2 kan du med varm motor/låda prova växla mellan N och D och tillbaka till N. 5 s i varje läge, fem växlingar till D. Repetera fast med R. Kanske kan hjälpa. #3: ha foten på bromsen tills du känner att motorn börjat driva?
#1200324
Vad är symptomen på fel oljemängd i växellådan? Precis innan jag köpte bilen vid 9.000 mil gjordes en service på icke märkesverkstad där det enligt en notering i serviceboken även byttes växellådsolja.
#1200334
Tycker egentligen inte att rörelsen du beskriver låter så särskilt stor (5-10 mm) och varken milen eller årsmodellen indikerar i sig att det borde vara dags redan för motorns momenstag. Men en verkstad kollar dem lätt bara du tar in bilen genom porten. I så fall kan de också kolla glapp i drivaxlar.

Är du hundra på att bilen fick rätt olja i lådan vid bytet 9000 mil? Vad jag förstått är våra bilar mkt känsliga för vilken olja som är i växellådan, typ bara Volvos som duger. Kan vara en skröna men lite för många som verkar kunniga på andra delar av forumet som är tvärsäkra på att endast använda exakt samma olja som Volvo original.

Innan jag fick byte av olja i min låda hade jag dålig växlingskvalitet. Lite för stora ryck vid växlingar, drog olika länge på växlarna (för länge ibland och för kort ibland). Jag satt och bevakade växlingarna hela tiden. Nu efter bytet går det silkeslent och jag glömmer bort att vara medveten om växlingarna. Inbillar mig också att det är mindre glapp såsom du beskriver det.
#1200632
Kollar man på nätet finns det miljoner trådar om automatlådan AW55 som växlar konstigt - särskilt från 2 till 3. I mitt fall växlar lådan alldeles utmärkt, förutom just övergången från frirull till drivning i låg fart samt osmidig växling P-R-N-D när man står still.
#1200685
Är du säker på att du har AW55 (5-växlad) den försvann långt tidigare på V70 i alla fall...

km-skatt är helt klart det mest logiska. Viss[…]

Samma prylar 850/v70?

Elhissar vetefan.. Skenorna och motorerna bör[…]

V70 motor till 850

Finns väl knappt en bult som är lika p&a[…]

Nya eller gamla V60

Hej alla, Tiden gick snabbt. Har hunnit prova en […]