NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1179292
Hej

Har problem med att min S40 2.0d 2009. Turbon laddar inte som den ska. Har bytt magnetventil utan framgång. Har läst ut felkoder och får fram ECM 2263 turbocharger control.
Kan det var läckage någonstans? Plockade av insugslangen idag så jag kunde känna på turbo axel. Har lite glapp radiellt men inget glapp axiellt så förmodar att turbon är ok?
Hur funkar tryckklockan såg att det satt en el kontakt på den?


Tacksam för hjälp :)
Med vänlig hälsning
Senast redigerad av 1 Turbofolke, redigerad totalt 0 gånger.
av Perra_367
#1179346
2.0D har väl ingen magnetventil (fel av mig, det är precis vad den vidröda grunkan är), jag antar att du syftar på den vinröda grunkan som sitter mellan motor och insugsfilter ungefär? Det är en ventil som fördelar ut vacuum till en vakuumklocka som sitter på turbon, den är den som ställer om VNT-vingarna och på så sätt ändrar vinkeln mellan avgaser och turbohjul (och gör att man kan få bra turbotryck redan från delvarvtal).

Absolut vanligast är läckage av vakuum kring de två ventilerna som styr luftflöde in till motorn. Om du står med näsan mot motorn så har du luft som inte är laddkyld från höger "Y" ((normalt stängd, öppna vid regenerering tror jag), om du kollar på nersidan av höger ventil så skall du hitta en liten silikonslang so fäster mot ventilen. Likadant är det med vänster ventil, kyld laddluft, (ventilen normalt öppen, men stänger när man fimpar motorn, samt ev. också ibland delvis för att förstärka EGR-effekt).

Om någon av de små silikonslangarna har lossnat (typexempel är efter oljefilter-byte), så kommer systemet att läcka vakuum där och turboklockan fungerar följaktligen inte.
av Turbofolke
#1179676
Perra_367 skrev:2.0D har väl ingen magnetventil (fel av mig, det är precis vad den vidröda grunkan är), jag antar att du syftar på den vinröda grunkan som sitter mellan motor och insugsfilter ungefär? Det är en ventil som fördelar ut vacuum till en vakuumklocka som sitter på turbon, den är den som ställer om VNT-vingarna och på så sätt ändrar vinkeln mellan avgaser och turbohjul (och gör att man kan få bra turbotryck redan från delvarvtal).

Absolut vanligast är läckage av vakuum kring de två ventilerna som styr luftflöde in till motorn. Om du står med näsan mot motorn så har du luft som inte är laddkyld från höger "Y" ((normalt stängd, öppna vid regenerering tror jag), om du kollar på nersidan av höger ventil så skall du hitta en liten silikonslang so fäster mot ventilen. Likadant är det med vänster ventil, kyld laddluft, (ventilen normalt öppen, men stänger när man fimpar motorn, samt ev. också ibland delvis för att förstärka EGR-effekt).

Om någon av de små silikonslangarna har lossnat (typexempel är efter oljefilter-byte), så kommer systemet att läcka vakuum där och turboklockan fungerar följaktligen inte.
Tack för svaret Perra uppskattas verkligen!!

Finns det något schema på hur vakuumslangarna är kopplade? :) Kan se att vakuumslangarna är anslutna till både vänster och höger ventil (Y) sedan blir jag inte rikligt klok på var dom är kopplade.

Är första Volvon jag äger... Finns det någon bra sida med sprängskisser eller bok någon kan rekommendera?

mvh
av Perra_367
#1179726
Om de är anslutna till sin respektive ventil så ligger felet förmodligen inte här.. Vakuum till dessa två ventiler fördelas av likadana röda "pierburg" som istället sitter nere vid AC-kompressorn (under generatorn).

Tror det finns schema någonstans, men i stort sett så har du vakuumpumpen på kamaxeln (bredvid högtryckspumpen), ovanför vattentermostaten. Denna levererar väl vakuum till en liten behålllare, därifrån går det genom ett backventil och förser sedan de två nämnda ventilerna samt turboventilen med vakuum. Ungefär så.

Har du nånting som du kan dra vakuum med så skulle du kunna prova att ansluta denna (ta den från den röra Pierburg:en till din egen vakuumpump) till turboventilens styrning. Då kan du dra vakuum i den manuellt och samtidigt krypa under bilen och kontrollera att styrpinnen till VNT-armen rör på sig??
av Turbofolke
#1179878
Perra_367 skrev: Har du nånting som du kan dra vakuum med så skulle du kunna prova att ansluta denna (ta den från den röra Pierburg:en till din egen vakuumpump) till turboventilens styrning. Då kan du dra vakuum i den manuellt och samtidigt krypa under bilen och kontrollera att styrpinnen till VNT-armen rör på sig??
Tack ännu en gång för bra svar.
Testade att ansluta en vakuumpump till slangen som går till vakuumklockan på turbon (körde upp bilen på saxlyften)
Styr pinnen rör sig om jag pumpar. Men den klarar inte av att hålla vakuumet ( styrpinnen rör sig tilbaka) så förmodar att denna läcker eller tänker jag helt fel :oops: ?
Bör också tilläga att vakuumslangen är bytt så den är tätt :)

Mvh
av Perra_367
#1180023
Jag vill minnas det som att min vakuumklocka på turbon höll sitt läge om jag satte vakuum, så med förutsättning för att din "vakuum-utrustning" är OK så borde det helt klart vara själva vakuumklockan som läcker.

Elkontakterna på samma ställe är en positionsgivare.

Jag gissar att du bör kunna byta vakuumklockan utan att behöva byta turbon..

Denna ser inte direkt ny ut, men tror å andra sidan inte heller att den går sönder särskilt ofta..
http://www.ebay.com/itm/Volvo-C30-S40-I ... SwxKtYAchb
av Turbofolke
#1182741
Hej

Då var problemet löst :) Fick hem vakuumklockan i torsdags och bytte den idag. Bilen går mycket bättre som dag och natt :)
Den gamla klockan måste membranet var trasigt för den rör inte på sig när man ansluter vakum till den.

Stort tack till Perra för all hjälp :)

Med vänlig hälsning
Byta Mätarhus v70 2005

OBD-tuning brukar skicka tillbaka mätarhusen […]

Givare i kylaren hoppar ur

Alla sätt är bra, utom dom dåliga.[…]

Jag har då en v70 från 2001 2,4t med[…]

Härligt snabbt agerat!