NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av BlackXS
#1178844
Går i tankarna att köpa mig en C30, vill ha den minsta Volvo bilen men inte under 2.0 i motorn så lutar åt just 2.0D eller T5 eller D5 sportchassi är det något att leta efter bilar med eller ska man välja en bil utan sportchassi? tänker att när bilen är begagnad kanske det är mer slitage delar på en med sportchassi samt den är lägre än en bil utan sportchassi ?

Kikar lite efter en C30 som ska vara fullutrustad / åtminstone ha taklucka och gps gärna dödavinkeln varnare.

Ni som ägt eller äger C30 vad är för & nackdelarna? mycket som felar eller vad är vanligaste felen på bilen, vilken motor bör man kolla extra efter, fördel med bensin eller diesel?
går det byta ut original stereon till en eftermarknads enkel eller dubbeldin stereo?
#1178856
Om du vill ha GPS och taklucka så kommer du inte ha så mycket att välja på, det är få som har det. Motorn blir liksom "på köpet" i så fall. GPSsen har dock fullständigt bedrövlig grafik jämfört med moderna navigatorer, en telefon med Waze eller Google maps är trevligare på allt.

2.0d har dyrare servicekostnader än de två andra eftersom den har partikelfilter som ska bytas var 12000e mil och additiv påfyllning var 6000e mil. Det gör att driftskostnaden inte blir så mycket lägre trots lägre förbrukning och skatt.

Sportchassi eller ej skulle inte betyda något för mig. Tror inte heller man kan utläsa något om hur bilen körts baserat på det.

Byta ut stereon är mycket svårt, den är så integrerad i panelen.
#1178924
Hej.
Eftersom jag letade efter några saker själv så hoppar jag in i tråden och ställer några frågor med.
Är i färd att ev köpa en C30 D5 -10.
*Hur är det med patrikelfiltret på just D5an?
*Intervallet för kamremmen?
*Något annat värt att veta/kolla upp?

Äger en C30 D2 sen tidigare och vet att den behövs inget byre eller vätska till som det behövs till 1.6e modellen.

Tacksam för svar...
//Niclas
#1178935
Niclas66 skrev: *Hur är det med patrikelfiltret på just D5an?
*Intervallet för kamremmen?
*Något annat värt att veta/kolla upp?
Filtret är underhållsfritt
Intervall för kamrem är 10år och 16 eller 18 tusen mil (minns aldrig vilket)
#1178941
Vill bara nämna 2.4i motorn som ger C30 lite GTi feeling. Dessutom utan turbo. Dock drar den nästan lika mycket som en T5 :)
#1178990
Har haft min C30 -10a nu i 2,5år och åkt 3000mil med den. Det är en trevlig skön bil, kondensorn gav upp nyligen strax under 10000mil. Kostade 3500 på maskinskade försäkringen. Förarstolen är lite sprucken. Men det är standard fel på C30/V50.
#1179034
Hade en C30 D5 automat R-design -10 under åren 2010 - helt nyligen. Underbar bil och enda anledningen till att jag bytte bort den var att jag numera kör så pass lite så det är svårt att motivera den höga skatten (4 800.-/år) plus att en diesel inte mår bra av den typ av körning som gäller numera (korta sträckor).

Om bilen kan jag säga att den var härlig på alla sätt och vis. Hade inga problem med den mer än att dieselvärmaren strulade vid ett tillfälle. Det byttes flera olika delar på den innan den funkade normalt igen. Togs på maskinförsäkringen så jag klarade mig undan med självrisken.

När jag sålde bilen hade den gått 9000 mil (hade gått 700 när jag köpte den). Bytte bromsbelägg runt om 2015 och batteriet i december 2016 (hade kanske gått ett tag till men då det var sju år och jag då inte visste att jag skulle byta bil 2017 bytte jag det i "förebyggande" syfte eftersom dåligt batteri kan ge de mest udda fel).
I övrigt inget annat än årlig service.
Litet bagage om man inte fäller baksätet och en lite halvseg automatlåda får väl också hamna på minuskontot. I övrigt enbart plus för en bil jag saknar och rekommenderar varmt!
#1179035
Lövet skrev:
Niclas66 skrev: *Hur är det med patrikelfiltret på just D5an?
*Intervallet för kamremmen?
*Något annat värt att veta/kolla upp?
Filtret är underhållsfritt
Intervall för kamrem är 10år och 16 eller 18 tusen mil (minns aldrig vilket)
18 000 mil är det! :)

Beror på hur stor tjejen är... Hon l&au[…]

Köpråd

Tusen tack för alla svar och då l&arin[…]

Monterade in en CarPlay box i bilen. Känns[…]

Dörrlås V-fram

Jo, det var ett kabelbrott. Den klassiska grö[…]