NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av skalman65
#1178727
har fått ett dovt ljud (lite likt däcksljud) men mycket högre samt att det stegras vid ungefär 70 km/h.

känner inte av några vibreringar, men uppfattade som att det minskade/försvinner när jag svänger vänster.
märker inte av någon högre bränsle förbrukning.

När man sitter på pass sida så hörs det markant mindre
Gumman pratade om att hon hade känt av vibrationer i kopplingspedalen, men själv har jag inte upplevt det.

funderar själv om det kan vara hjullagret alt drivaxeln på förar sida.
Finns det några kännetecken när ena eller andra är på väg att gå sönder eller har ni några andra tips på vad det kan vara?
#1178802
Troligt hjullager fel och på vänster framhjul i så fall. Svänger du åt vänster läggs trycket över på höger framhjul och vänster hjul avlastas varpå oljudet dämpas/upphör.

Byt lagret och var beredd på att höger sida kommer att bli likadant inom 1-2000 mil. Bytte först vänster för snart ett år sedan och i oktober blev det dags för höger.
Användarvisningsbild
av skalman65
#1178893
ok! man tackar

Liten följd fundering, är det någon risk att lagret kan tvär nypa/skära ihop fullständigt. ??:-/
skulle behöva använda bilen till och från jobbet några vändor till innan man byter
#1179046
Jag hann nog köra c 300 mil innan jag bytte vänster lager. Ljudet ökade i styrka men var nog detsamma de sista 200 milen. På höger sida gick det nog bara 100 mil från oljudet kom innan lagerbytet. Lagret kan nypa/skåra så man bör inte köra så länge med oljud.

En liten varning, jag köpte lager från Mister Auto och det visade sig vara ett lager till Ford Fikus (trots angiven det nummer som visade V50), passar bra men hjulbultarna är lite kortare än Volvos. Det som händer då är att Volvos original hjulmuttrar bara tar gäng c 3-4 gängvarv , vilket är livsfarligt. Jag löste dock problemet geno m att köpa Mekonomens hjulmuttrar utan flytande kona, då får man åtdragning med fler gängvarv vilket är säkert. Men faan va Mekonomens muttrar ser ut efter en vinter.

Väcker gammal tråd, har exakt samma fel[…]

Udda specade bilar

Skinnklädd panel saknas på väldig[…]

Man kan ju ladda batterierna när man k&ou[…]

Är det inte bara en sprucken slang? Ta bort b[…]