NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av adv1
#1178051
Hej!

Har massor med fukt i min vänstra strålkastare. Har tagit bort strålkastaren och låtit den torka några gånger innan men idag var det verkligen fukt över hela glaset. När jag dessutom öppnade det övre locket så var hela botten av strålkastaren full med vatten. Frågan är vartifrån detta vatten kommer? Jag ser inga hål eller sprickor någonstans där vattnet skulle kunna ta sig in.
Användarvisningsbild
av grillchips
#1178247
Ja det där är ett vanligt problem tyvärr, jag verkade klara mig länge men för något år sen så fick även jag bita i det sura äpplet.
Jag hade nästan 1dl i huset när det var som värst så jag tog bort glaset och såg till att få ur allting, torka ordentligt, på med ny tätningsmassa och fingers crossed - ett tag senare var kondensen tillbaka. Det finns ett luftningshål på ena sidan med en liten 90graders-gummikrök på. Kolla så inte den är igentäppt. Jag tog bort min helt och hållet.

Annan lösning? Inte en aning. Det finns så många potentiella bovar att man helt enkelt får börja i ena änden bara och köra uteslutningsmetoden.
Personligen tror jag att det på min lykta kommit in via locket på ovansidan eftersom jag öppnar den mellan varven för att justera/byta parkeringslampan. Vid något tillfälle hade jag den inte helt stängd vet jag, men numera är den det och ändå fortsätter kondensen komma. Det borde sitta en tät gummipackning runt det locket egentligen...
av adv1
#1178393
Har kollat igenom strålkastaren flera gånger utan att se något egentligt problem. Vattnet har gjort så nivåregleringen ballat ur och båda strålkastarna stod mer eller mindre rakt uppåt. Sjukt irriterande. Blev bättre när jag fick bort vattnet och körde med hårtork inuti strålkastaren.

Finns det nya eftermarknads xenon-strålkastare att köpa? Bara sett halogen och tänker inte ge 6-7k för en OEM xenon-lykta.
av adv1
#1179742
Nu pekar lyktorna rakt ner i backen istället.. lyser max 2m framför bilen. När jag startar bilen så ser jag att nivåregleringen justerar men det är alldeles för lågt. Hur löser man nu detta, eller är det ljusjustering på Volvoverkstad som gäller?
Användarvisningsbild
av grillchips
#1179760
Du kan justera dina xenon själv. Sålänge lyktorna rör sig när du startar bilen så fungerar justeringen, hade de inte rört på sig så hade den varit ur spel och behövt omkalibreras.
Så om du har koll på hur högt dina lyktor ska stå för att inte blända framförvarande så kan du justera dessa själv, men var försiktig, skruvarna sägs gå sönder relativt lätt.
av dieselputte
#1179803
adv1 skrev:Tack för svar! Vilka skruvar är till justering av höjden?
Mitt råd är att åka in och göra en kalibrering istf ge sig in på justering som kan bli svår att få till. Min ljusbild stod plötsligt aningen lågt av nån okänd anledning. När jag skulle serva bilen bad jag meken kolla och han gjorde bara en kalibrering (gratis) och sedan dess har ljusbilden varit bra.

Tänk även på att nåt kan vara glappt och kanske återställer sig efter en manuell justering. Då lär ljusbilden peka uppåt istället och kraftigt blända mötande.

Möjligt jag har fel, men går justerskruvarna uppifrån sönder (vilket de i regel gör) har jag för mig man måste/kan skruva underifrån med lyktan uttagen ? I så fall lär det bli mycket bök att få till ljusbilden.
av adv1
#1179804
Men det måste ju bero på något att de helt plötsligt en dag är nere i backen. Finns det felkoder på strålkastare? Tänkte om det finns något lagrat kanske och att lyktorna återställer sig ifall man raderar felkoderna?
Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]

Att använda lyktor från 00-04 funkar me[…]

Yttertemperatur mätare

Bytte sensorn i förmiddags. Avhjälpte ty[…]

Felmeddelande på antisladd

Kan vara givare,krans, hjullager eller styrvinkelg[…]