NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1177711
Tillagd den 13/8-2017. Startmotorn var problemet i mitt fall.

-----
Har haft problem att bilen 2/15 gånger ej viĺl starta på en gång. Så jag får dra tillbaka nyckeln, avvakta ett par sekunder och prova igen. Då fungerar det.

Så jag och kompisen var ute i dag för att mäta batteriet. Ifall att det var där felet låg. Resultatet enligt nedan.

Bilen av: 12.58

Tändningen på: 11.99. Har Xenonljus på min bil. Stängde av xenonljusen och körde endast med p-ljus på och då steg volten till 12.28.

Bilen på: 14.25.

-----

Dock när kompisen skulle starta bilen så hände ingenting och texten (el. startspärr se manual) kom upp. Drog tillbaka nyckeln, väntade någon minut och startade sedan bilen utan problem.

----
Ska tillägga att nytt batteri köptes maj 2016. Tändningslåset bytes i mars i år pga att jag fick meddelandet: Nyckelfel försök igen.

Vad tror ni felet kan vara? Kan det ändå vara batteriet?

Bilen körs 2 mil varje dag. Någon dag eller två i veckan kan det bli 5 mil på en dag. Så det blir inga långkörningar direkt.



Bilen i fråga är en S40 T5, 2004.

mvh Pierre.
Senast redigerad av 1 Puppen, redigerad totalt 0 gånger.
#1177854
dieselputte skrev:Ditt batteri är slut, så byt ut det, eller prova med batteri från en annan bil som passar din bil.

Läs mer här https://www.batteriexpressen.se/Skotselanvisningar.html
Batteriet ligger på 12.58 när bilen är av och 14.25 när bilen är på. Hur skulle det då vara slut? Enligt länken du skrev, så ligger ett fulladdat batteri på 12.70 och 13.80-14.10 när bilen är på.

Då ligger ju mitt batteri bra till i förhållanden till dessa värden.
#1177870
Du skrev 11.99V med tändningen på och Xenonljusen på, då är inte batteriet friskt.

14.25 V blir det av generatorns laddningsström och den har inget att göra med batteriets status om det inte är kortslutning i nån/några celler.

Kollade min bil, med tändning påslagen, fläkten på halvfart , xenonljusen på = 12,62 V , med xenon+fläkt avslagna stiger det till 12,68 V (Har ett AGM batteri som är c 8 månader gammalt, inte helt fulladdat det heller !)

Jag hävdar iaf att ditt batteri troligen är slut, vet du hur gammalt det är ? Är det original med lock för varje cell som kan öppnas är det säkert minst 8 år gammalt. Har för mig Volvo gick över till batterier med cell-lock som inte går att öppna då, sk underhållsfritt batteri. Har du ett batteri där locken kan öppnas med en en krona kan du kolla vätske nivå och fylla på batterivatten.

Det finns ju andra fenomen som kan strula till det, bl.a. startmotorn kan det bildas överslag i som sänker batteriets spänning så lågt att man kan får svårt att starta och konstiga felkoder. Kolla även kabelanslutningarna under handskfacket , lätta på mattan så ser du CEM modulen. Där finns ett par kontakter som kan hamna i nåt mellanläge och orsaka startsvårigheter. Kolla med sökfunktionen fyll i "svårstartad" "startmotor" och kolla resultaten. Nu vet jag inte om T5 varit drabbad av problem med startmotor, jag har läst om några med 2.0D motorn som fått byta startmotor.

Har även varit några som haft bristfällig jordning av ett relä som drar startmotorns solenoid, har för mig reläet heter R14 och sitter i säkringsboxen under motorhuven.
#1178034
dieselputte skrev:Du skrev 11.99V med tändningen på och Xenonljusen på, då är inte batteriet friskt.

14.25 V blir det av generatorns laddningsström och den har inget att göra med batteriets status om det inte är kortslutning i nån/några celler.

Kollade min bil, med tändning påslagen, fläkten på halvfart , xenonljusen på = 12,62 V , med xenon+fläkt avslagna stiger det till 12,68 V (Har ett AGM batteri som är c 8 månader gammalt, inte helt fulladdat det heller !)

Jag hävdar iaf att ditt batteri troligen är slut, vet du hur gammalt det är ? Är det original med lock för varje cell som kan öppnas är det säkert minst 8 år gammalt. Har för mig Volvo gick över till batterier med cell-lock som inte går att öppna då, sk underhållsfritt batteri. Har du ett batteri där locken kan öppnas med en en krona kan du kolla vätske nivå och fylla på batterivatten.

Det finns ju andra fenomen som kan strula till det, bl.a. startmotorn kan det bildas överslag i som sänker batteriets spänning så lågt att man kan får svårt att starta och konstiga felkoder. Kolla även kabelanslutningarna under handskfacket , lätta på mattan så ser du CEM modulen. Där finns ett par kontakter som kan hamna i nåt mellanläge och orsaka startsvårigheter. Kolla med sökfunktionen fyll i "svårstartad" "startmotor" och kolla resultaten. Nu vet jag inte om T5 varit drabbad av problem med startmotor, jag har läst om några med 2.0D motorn som fått byta startmotor.

Har även varit några som haft bristfällig jordning av ett relä som drar startmotorns solenoid, har för mig reläet heter R14 och sitter i säkringsboxen under motorhuven.
Tack för svar. Uppskattas. Har du tid någon dag. Så mät också gärna vad du ligger på med bilen av och på.

Har ingen aning om hur gammalt batteriet är. Mer än att jag köpte det maj 2016. Här kan du se en bild på mitt batteri jag tog i morse. Det är underhållsfria modellen: http://www.bilddump.se/bilder/201706071 ... 19.181.jpg


Tillägg.

Var ute nyss kl 19.40 och kollade spänningen.

Bil av: 12.74

Tändningen: Xenonljusen på samt fläktar på halvfart: 12.19

Bil på: 14 någonting.

Vill även tillägga att i startögonblicket sjönk volten från 12.19 till 11.89

Bilen kördes i går kl 22 till jobbet 1 mil. Stod till 07 i morse och åkte hem igen. Dvs en tur på 2 mil sedan senaste mätningen. Det har alltså gått upp runt 0.2v på dessa 2 mil.
#1178209
Med ett sånt nytt batteri borde det inte vara problem med det. Skumt dock att du fick så lågt värde för några dagar sedan. Kan vara generatorn som är på väg att ge upp så den inte laddar riktigt. Normalt brukar laddspänningen vara 14,3 - 14,6 Volt. Skall kolla min och återkomma.

Lite trådar som kan vara läsvärda,

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... s#p1166495

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... s#p1166449

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... s#p1067803

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 5s#p745613

Ifall du konstaterar fel i tändningslås finns DIY video här
#1178997
dieselputte skrev:Med ett sånt nytt batteri borde det inte vara problem med det. Skumt dock att du fick så lågt värde för några dagar sedan. Kan vara generatorn som är på väg att ge upp så den inte laddar riktigt. Normalt brukar laddspänningen vara 14,3 - 14,6 Volt. Skall kolla min och återkomma.

Lite trådar som kan vara läsvärda,

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... s#p1166495

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... s#p1166449

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... s#p1067803

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 5s#p745613

Ifall du konstaterar fel i tändningslås finns DIY video här
Ursäkta sent svar. Tack för länkarna.

Ja, det vore skumt om det var batteriet, men ingenting är omöjligt. Kolla gärna när du har tid, vad ditt batteri visar, samt vad din generator laddar.

Vet ej om fler haft detta men höjdjusteringsm[…]

Candid connections: Platform for casual relationsh[…]

Den heter startspärr ibland också. Sitt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev därf[…]