NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av JoMa
#1177621
Hej!

Jag går i funderingarna på att köpa en, som rubriken lyder, Volvo V50 D2 R-design (röd) och hoppas nu på att ni kan underlätta/hjälpa till :)

Bilen ifråga, som jag är intresserad av har rullat ca 9700 mil, den är fullservad hos Auktoriserad Volvoverkstad sedan ny (detta har jag fått bekräftat av Volvo). Kamremmen är ej bytt, vilket jag förstått skall göras vid ca 14.000 mil eller högst 10 år och partikelfiltret på dessa D2or är "underhållsfritt".
I övrigt är bilen i fint skick, det finns egentligen inget att anmärka på bortsett från lite stenskott, den har fina sommardäck på 19" fälgar och dubbade fina vinterdäck på 17 original Cratus/R-design fälgar. De som äger den idag köpte den ny från fabrik/handlare.

Det jag undrar över och hoppas att ni volvofantaster kan besvara är följande:
-Vad bör jag absolut kolla upp vid ett eventuellt köp? Vanliga brister/fel på dessa?
-Jag är inte direkt någon som kör bil supermycket men när jag väl kör blir det sträckor på ca 5 mil och uppåt, ibland kortare sträckor inne i stan. Är detta hållbart med tanke på att det är en diesel? Jag tänker på att det skrivs mycket om att det skall löna sig att köpa diesel endast när man kör si och så mycket per år, men denna är billig i skatt, den drar lite, partikelfiltret behöver förhoppningsvis inte bytas ifall jag inte enbart kör korta sträckor utan att varmköra bilen riktigt ordentligt osv. Vad säger ni? Det känns som att detta var en mer aktuell fråga förr med de mindre moderna motorerna.
-En 1.8F kommer inte på fråga. Har provkört en sådan ganska nyligen och den är ju så himla slö. D2an har jag en bild av att det skall upplevas piggare även fast den inte är någon mostermaskin, vad har ni att säga om detta?
-Vad har jag att vänta mig för större servicetillfällen framöver bortsett från kamremsbyte?
-Och slutligen, vad är en sådan bil värd att betala för? Jag vill bara ha era åsikter och väljer därför att utelämna vad säljaren vill ha av mig, bara för att skaffa mig en uppfattning om vad ett rimligt pris kan tänkas vara.

Fyll gärna på med info, erfarenhet eller annat. Allt är av intresse!

Väl mött!

Johan
av JoMa
#1177629
Jag glömde tillägga att bilen har tonade rutor bak och avtagbar dragkrok samt all den sedvanliga utrustningen såsom HP-stereo, AUX, blåtand, regnsensor, halvskinn, parkeringssensorer, xenon, dieselvärmare med tidur men även motorvärmare och kupéuttag, farthållare osv..
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1177644
Servicen vid 14.000 mil med remmen kostar ca 6000:-. Det är största servicen.
Kolla kopplingen, det är en svag punkt på D2, då den dessutom har dragkrok.. Är den bytt?
En annan sak är batteriet, värmaren sliter ofta ut batteriet, kolla om detta är bytt.
Skicket på värmaren, hur fungerar den? Är den renoverad/reparerad vid något tillfälle? Jag lagade min för 7000:- men den blev aldrig riktigt bra.

Jag bytte in min V50 D2 MY11 i februari, hade haft den sen ny. 19.900 mil, Momentum med hyfsat mycket extra fick jag 60.000 för av märkeshandlaren.
#1177660
JoMa skrev: ... vad är en sådan bil värd att betala för? Jag vill bara ha era åsikter och väljer därför att utelämna vad säljaren vill ha av mig, bara för att skaffa mig en uppfattning om vad ett rimligt pris kan tänkas vara.
Blocket är väl en klassisk "värdemätare" - där ligger prislappen oprutat på dryga 100k hos handlare...

/Mattias
av JoMa
#1177723
fjohan82 skrev:Servicen vid 14.000 mil med remmen kostar ca 6000:-. Det är största servicen.
Kolla kopplingen, det är en svag punkt på D2, då den dessutom har dragkrok.. Är den bytt?
En annan sak är batteriet, värmaren sliter ofta ut batteriet, kolla om detta är bytt.
Skicket på värmaren, hur fungerar den? Är den renoverad/reparerad vid något tillfälle? Jag lagade min för 7000:- men den blev aldrig riktigt bra.

Jag bytte in min V50 D2 MY11 i februari, hade haft den sen ny. 19.900 mil, Momentum med hyfsat mycket extra fick jag 60.000 för av märkeshandlaren.
Tack för bra svar! Två följdfrågor:

-Kopplingen, gäller detta alla D2or? Jag har en kollega som åkte på byte på sin V50 D2 Classic, de hade dock turen att få det på Goodwill hos Volvo (vilket jag inte räknar med på denna ifall den ryker. Kopplingen är inte bytt men skall enligt säljaren inte upplevas "slö". Finns det några tecken/tendenser till att den börjar ge upp och har du koll på vad ett byte hos verkstad kostar?

-Angående dieselvärmare. Om den ger upp så är det för mig inte hela världen, bilen är även utrustad med motorvärmare och kupéuttag som går att använda istället. Jag tänker mig att detta givetvis påverkar tredjehandsvärdet ifall den ger upp men hur ser man över ifall denna fungerar som den skall/beter sig som den skall nu när det är sommarvärme ute?
av JoMa
#1177727
mattiasv60 skrev:
JoMa skrev: ... vad är en sådan bil värd att betala för? Jag vill bara ha era åsikter och väljer därför att utelämna vad säljaren vill ha av mig, bara för att skaffa mig en uppfattning om vad ett rimligt pris kan tänkas vara.
Blocket är väl en klassisk "värdemätare" - där ligger prislappen oprutat på dryga 100k hos handlare...

/Mattias
Absolut Mattias, jag kollar varje dag. Jag har fått ett pris på 105.000, vilket jag kan tycka är lite väl högt. Det må vara en väl omhändertagen bil i fint skick men samtidigt är V50 i grund och botten en gammal modell, vilket iof inte alltid behöver innebära något negativt. Anser du/ni andra priset rimligt?
Jag menar, det finns nyare Classic-modeller ute, visserligen saknar de allt vad R-design och dess lite snyggare/vassare detaljer innebär men hur mycket spelar det egentligen roll?
#1177873
JoMa skrev:
fjohan82 skrev:Servicen vid 14.000 mil med remmen kostar ca 6000:-. Det är största servicen.
Kolla kopplingen, det är en svag punkt på D2, då den dessutom har dragkrok.. Är den bytt?
En annan sak är batteriet, värmaren sliter ofta ut batteriet, kolla om detta är bytt.
Skicket på värmaren, hur fungerar den? Är den renoverad/reparerad vid något tillfälle? Jag lagade min för 7000:- men den blev aldrig riktigt bra.

Jag bytte in min V50 D2 MY11 i februari, hade haft den sen ny. 19.900 mil, Momentum med hyfsat mycket extra fick jag 60.000 för av märkeshandlaren.
Tack för bra svar! Två följdfrågor:

-Kopplingen, gäller detta alla D2or? Jag har en kollega som åkte på byte på sin V50 D2 Classic, de hade dock turen att få det på Goodwill hos Volvo (vilket jag inte räknar med på denna ifall den ryker. Kopplingen är inte bytt men skall enligt säljaren inte upplevas "slö". Finns det några tecken/tendenser till att den börjar ge upp och har du koll på vad ett byte hos verkstad kostar?

-Angående dieselvärmare. Om den ger upp så är det för mig inte hela världen, bilen är även utrustad med motorvärmare och kupéuttag som går att använda istället. Jag tänker mig att detta givetvis påverkar tredjehandsvärdet ifall den ger upp men hur ser man över ifall denna fungerar som den skall/beter sig som den skall nu när det är sommarvärme ute?
Vet inte hur det är på D2 men på D5 är det helt och hållet omöjligt att hålla såväl motortemperatur som värmen i kupén uppe utan fungerande dieselvärmare vintertid. Jag fick reparera min värmare efter c:a 6 500 mil. Det byttes både det ena och det andra innan man komma fram till att felet var cirkulationspumpen. Efter denna genomgång (som tack och lov gick på maskinskadeförsäkringen) fungerade värmaren oklanderligt så länge jag hade bilen kvar och då hade den gått c:a 9 000 mil. Batteriet bytte jag först efter sju år. Kan tillägga att det var en C30 jag hade men det spelar ju mindre roll i sammanhanget.
#1177879
JoMa skrev: Tack för bra svar! Två följdfrågor:

-Kopplingen, gäller detta alla D2or? Jag har en kollega som åkte på byte på sin V50 D2 Classic, de hade dock turen att få det på Goodwill hos Volvo (vilket jag inte räknar med på denna ifall den ryker. Kopplingen är inte bytt men skall enligt säljaren inte upplevas "slö". Finns det några tecken/tendenser till att den börjar ge upp och har du koll på vad ett byte hos verkstad kostar?

-Angående dieselvärmare. Om den ger upp så är det för mig inte hela världen, bilen är även utrustad med motorvärmare och kupéuttag som går att använda istället. Jag tänker mig att detta givetvis påverkar tredjehandsvärdet ifall den ger upp men hur ser man över ifall denna fungerar som den skall/beter sig som den skall nu när det är sommarvärme ute?
Grannens V50 D2 Classic havererade kopplingen på, ingen förvarning , kom plötsligt, han blev stående och måste ta bärgare, så det är inget du kan kolla. Ingen aning om vad som pajar, men han fick byta ut hela kopplingen.

Dieselmotorer och vinter : Värmen från elektrisk motorvärmare försvinner snabbt vid -10 och då behövs stöd från dieselvärmaren. Dieslar är snåla, dieselmotorer avger avgaser som är mycket kallare än bensinbilar, denna kombo kräver värmaren vid kall väderlek. Köra motorn utan värmare resulterar i låg oljetemp som ger dålig smörjning = ingen bra lösning. Dessutom drar motorn mer diesel om den inte når full arbetstemperatur.
av JoMa
#1177949
Tack för fler bra svar!

Det här med kopplingen känns ju oroväckande. Jag tänker trots allt köpa en nyare bil för att mina längre resor skall kännas tryggare, t.ex. till fjälls mm. Vill ju gärna inte stå 30-40 mil hemifrån med en koppling som bara fått för sig att tacka och bocka för sig utan förvarning. I övrigt känns V50 som en välbeprövad och relativt problemfri bil, särskilt de nyare där de flesta barnsjukdomar lösts. Eller har jag fel? Finns det mer att se över eller räkna med?

Stort tack, erniefågelholk! Det blir till st[…]

Storlek på Skivor/bromsar?

Har beställt via reg.nr. en tidigare gå[…]

Nu hittade en polare till mig en tysk åter[…]

S80 T6 AWD -08

ar en S80 awd v8 -07 med dynaudio. Kan du vara […]