NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Freddans
#1174954
Har som sagt ett takfel på en C70 cab, 2.0D MY09
Går ej att kalibrera, har bytt kompressorn baktill, 3 sensorer som gav felkod, styrenhet m.m.

Cabben öppnar enligt följande:
-rutorna går ner
-bagageluckan öppnas

sedan när sufletten skall fällas upp så tuggar bara hydraulsystemet, det händer ingenting mer utan hydraulkompressorn bara låter och blir varm utav helvete om man inte släpper knappen. (fick byta den pga att den försökte öppna och kompressorn gick hela tiden utan att något hände så tempgivaren gav upp)

Inga synliga läckage..

Har släppt tryck i systemet och kan då manövrera cabben för hand..

Någon som varit med om något liknande eller så?

Enda felkod som finns i VIDA är på hallsensor 3 (som är bytt samt lagat kablage) och kalibrering CRM ej utförd..
av Freddans
#1180577
Uppdatering:

Har nu hittat flera läckage i hydraulsystemet och börjat byta ut packningar - o-ringar från de olika cylindrarna.
Dock ej kunnat testa ännu, men känns som att felet bör tillhöra hydraulsystemet och att cabben inte "orkar" lyfta diverse delar pga dåligt tryck.

Felsökning fortskrider, hoppas på att kunna identifera felet snart!
av DanielOsterberg
#1197909
Hej

Släpper inte låskrokarna i vindrutan? Går tonneau covern upp när den öppnat bagageluckan? Jag har jobbat med taket på fabriken i Uddevalla så jag kan det utan och innan. Kontakta mig om du behöver hjälp. Skicka gärna mail isåfall [email protected]
av Mkemi
#1380760
Hej!

Jag har en c70 2010 D5, har problem med knappen som sitter i bagagerummet som skall lyfta taket en bit så att man kommer åt utrymmet under taket, Den knappen fungerar inte men den har "el" då knappen lyser men den gör inget annat. Har någon något förslag på vad det kan bero på? Tacksam för alla svar Mvh Markus
av Mkemi
#1381951
@DanielOsterberg, Hej!

Jag har en c70 2010 D5, har problem med knappen som sitter i bagagerummet som skall lyfta taket en bit så att man kommer åt utrymmet under taket, Den knappen fungerar inte men den har "el" då knappen lyser men den gör inget annat. Har någon något förslag på vad det kan bero på? Tacksam för alla svar Mvh Markus
av LGCarlsson
#1434387
Har en hydraulisk cylinder som lyfter bagageluckan när cabben skall ned. Finns det packning satser till dessa eller måste man köpa ny cylinder?
Volvo C70 t5 2006
av Evenas201
#1453680
Hej
jag har en 06 plåtcabb
Den öppnar som den skall.
när jag skört en stund kommer meddelande tak ej lås stanna tak kan skadas service fodras
lämnat in bilen i Sverige och nu i Kroatien
bagaget blir låst går ej att öppna
efter 10 till 3o minuter går det att stänga taket
är det någon som kan tipsa mig vad felet är
tråkigt att ej kunna åka nedcabbatt

Möjligen situajonen blir lite annurlunda n&[…]

Har dratt 1300kg-henger med V60 2015.5 med samme m[…]

Sensus var lite "trög" typ 17-18 me[…]

Ok, comviq var inte behjälpliga med det...