NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av riiiichard
#1174520
Gäller en v50, men försäkringsärende. Hoppas de blir rätt ändå!

Tantan blev påkörd förra veckan. Försäkringsbolaget har nu valt att lösa in bilen. De ger min 35k.
V50 2.0D 240000mil 07a. Fullutrustad, nya sommardäck på alla 4a, nytt partikelfilter, nyrenoverad ac för 10k, ny startmotor. Ny framskärm, detta betalade jag själv. Har lagt ut nästan 20k på att få den i ett bra skick.
Skadan skulle kosta runt 60k att laga. Hade hellre sett att de lagar bilen, då jag hade tänkt att ha den till den rasar.
Hur det än blir så kommer jag ju att förlora på detta... Men vad skulle ett rimligt motbud vara från min sida.
Har kollat runt på blocket, de ligger runt 35-50k. Och då är den stora 24k mils servicen inte gjort. Inte vill jag rycka på de skiten en gång till.
Jag hade velat ha 50k för den som minst, 55k för att vara riktigt optimistisk.

Vad är era åsikter? :D
av Lövet
#1174526
Du ska får en ersättning som ger dig möjlighet att "köpa motsvarande bil i bilhandeln". Tyvärr kommer inte fb ta någon nämnvärd ersättning för utförd service eller underhåll. De har en värdering för "normalskick" och det är den du kommer få. Några tusenlappar upp eller ner kan det variera.

Naturligtvis behöver du inte acceptera direkt utan fajt men ha inte för höga förhoppningar. Det första jag skulle göra är att skicka tillbaka en screenshot över listan på bilar på Blocket och fråga "vilken har ni tänkt som är motsvarande som jag kan köpa för de pengarna?". Då måste de åtminstone försöka motivera värderingen på ett mer strukturerat sätt.
av riiiichard
#1174529
Lövet skrev:Du ska får en ersättning som ger dig möjlighet att "köpa motsvarande bil i bilhandeln". Tyvärr kommer inte fb ta någon nämnvärd ersättning för utförd service eller underhåll. De har en värdering för "normalskick" och det är den du kommer få. Några tusenlappar upp eller ner kan det variera.

Naturligtvis behöver du inte acceptera direkt utan fajt men ha inte för höga förhoppningar. Det första jag skulle göra är att skicka tillbaka en screenshot över listan på bilar på Blocket och fråga "vilken har ni tänkt som är motsvarande som jag kan köpa för de pengarna?". Då måste de åtminstone försöka motivera värderingen på ett mer strukturerat sätt.
Nej fajtas måste man göra. Inte första gången det händer. Trodde all rep hade höjt värdet på den lite. Men får se hur det går. Hursomhelst tack för nyttigt svar. :)
av riiiichard
#1174545
StefanN skrev:Reparationer i allmänhet höjer ju inte värdet utan bibehåller det som va snarare.
Nej, det vet jag. Bara surt när man har lagt ut så mycket på bilj*vlen. Är glad om jag får tillbaka det jag gav för den. Har knappt haft den i 1år.
av Nalleman64
#1174657
Detta bevisar väl bara ännu en gång att försäkringar är bra att ha. Ända tills man behöver utnyttja dem.... :cry:
av Lövet
#1174665
Mja, den visar också hur lätt det är att man som ägare övervärderar sin egen bil. Är det verkligen realistiskt att förvänta sig 50 tusen för en 24' milad V50? https://www.blocket.se/hela_sverige/bil ... 1&sp=1&w=3
av riiiichard
#1174738
Lövet skrev:Mja, den visar också hur lätt det är att man som ägare övervärderar sin egen bil. Är det verkligen realistiskt att förvänta sig 50 tusen för en 24' milad V50? https://www.blocket.se/hela_sverige/bil ... 1&sp=1&w=3
En bil med min utrustning, samma årsmodell. Och men ungefär med lika många mil på mätaren går på runt 45 tusen. Jag är glad om jag får mellan 40-45. Men de kan man ju inte säga till försäkringsbolaget, sätter man ribban högt så kanske de bestämmer sig för att laga den. Det är ju de jag vill :D
Sen är är ju vi alla sådana att "vår" bil är bäst. Självgodheten kan man inte komma ifrån.
Oljafråga

Tjena! Har en S70-00 som precis rullat 20k. &Aum[…]

Stora kylaren volvo 940

Övre passar, men det ena sitter på en a[…]

Volvo V50 "Mr White"

@GT-mannen , Hallå! Blivit lite peppad […]

Hej! Volvo v70 2006. Halvljuslampan slocknar n&aum[…]