NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av htchd2
#1174454
Hej allihopa

Jag har en s40 1.8f som helt plötsligt började bete sig konstigt, det hände typ under en dag. Motorlampan lyser konstant men kan få för sig att blinka ibland också, när jag startar bilen så vibrerar den både vid stillastående och även vid tryck på gasen vid växlingar, nån som har nån aning vad det kan vara?? Tacksam för svar
av htchd2
#1174737
Grejen är att bilen var lite svårstartad innan detta hände, Volvo tar säkert minst 1500 gör en undersökning
av mange38
#1174867
man kan ju gissa på mycket tyvärr är utläsning av felkod ett måste för få reda på vad det är finns kanske nån här som kan hjälpa dig om du skriver ut var du bor ,ev skaffa en vettig felkodsläsare sjäv gjorde jag när jag ledsnade åka till volvo och ge dom 700 för 10 min jobb för dom
av htchd2
#1174926
mange38 skrev:tips annars är prova med ett säkert fräsht batteri då taskig spänning i dom här bilarna kan ge fel så man blir gråhårig :D
Batteriet i bilen är redan bytt för inte så längesen
av htchd2
#1180972
Hej igen! Nu har jag skaffat mig en elm327, felet jag får upp i telefonen är felkoden P0301 cylinder 1 misfire detected, hur kommer man åt tändspolarna på de bilarna?
#1180979
Tändspolarna sitter som tändstiftshattar på tändstiften. Allt sitter under den stora svarta plastkåpan. Lyft den rakt upp, den sitter med "gummiploppar och fingrar" med klämpassning utan några skruvar eller annat. Se till att du "träffar rätt" på plopparna och fingrarna" när du sätter tillbaka kåpan och tryck fast den.

Det var väldigt dammigt och skräpigt där under nu när jag kollade på min motor. Jag skall snart på service med bilen så det löser sig. Men om du skall meka själv så är det nog en fördel om du kan blåsa rent runt tändstiften innan du lossar dom. Det finns t.ex billiga små "12 volt hobbykompressorer" för några hundralappar på bilprylvaruhusen. Jag tänker mig att man kan blåsa rent lite grand med en sådan (?) Dom går att använda till annat också, luftmadrasser, cykel och bildäck men det tar lite längre tid att fylla ett bildäck.
Uppföljning mjukvara 2024

Jag fick ner version 3.0.3 till min bil idag. Ska […]

Minirecension av kina DICE

Jag kör med VIDA med denna kabeln - 256kr ink[…]

Xc70 koppling brand

Låt någon från en oberoende firm[…]

Er feedback är nyttig och det märks hur […]