NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Flebbe
#1173650
Hej.
Va i behov av nya däck då mina va nästan slut. Köpte ett par begagnade 16 tum fälgar med nästan nya däck (rullat 3 månader). Hade 205/55R16 på dom gamla däcken och det är samma på dom nya.

Han jag köpte av hade haft fälgarna på en V70 2003a, så jag fick köpa nya navringar (70.1->63.4), passade då på att balansera däcken, då klistervikterna tog i bromsoket fram.

När jag sen åkte iväg märkte jag att den vibrerande i stolen, åkte tillbaka till däckfirman som hade gjort en liten miss på bakdäcken, nu stod jag med när maskin visade OK. Åker hem igen o har fortfarande vibrationer.. Flyttar bakdäcken o sätter dom fram, är det obalans borde ju det nu kännas i ratten.. Men icke.. Dock så vibrerar det mycket mindre i bakvagnen nu.. Slänger på dom gamla fälgarna.. Inga vibrationer alls!

Så detta har jag gjort hittills.
- Balanserat däcken 2ggr
- Flyttat däck från bak till fram
- Kollat bromsskivor (ej skeva)
- Kollat så att ingen broms ligger på
- Fått fälgar och däck kollade så att däcken är runda o fälgar raka.

Ska testa att åka till ytterligare en däckfirma som ska få gå igenom fälgarna.. Löser det sig inte så tar jag gummit o flyttar över till dom gamla fälgarna..



Skickat från min E6653 via Tapatalk
av mange38
#1173751
fick vibrationer i min med när jag slängde på sommar däcken men jag känner det i ratten dock köpte jag bilen när den stog på vinterdäcken så ingenn aning hur sommar fälgarna var men jag mistänker stort obalans i mitt fall eller att jag behöver nya centrumringar fanns inga tyckte inte fälgen glappade så mkt men kanske är det dock är det en original fälg så borde ju inte vara det
av mange38
#1173753
mange38 skrev:fick vibrationer i min med när jag slängde på sommar däcken men jag känner det i ratten dock köpte jag bilen när den stog på vinterdäcken så ingenn aning hur sommar fälgarna var men jag mistänker stort obalans i mitt fall eller att jag behöver nya centrumringar fanns inga tyckte inte fälgen glappade så mkt men kanske är det dock är det en original fälg så borde ju inte vara det
onekligen verkar v50 vara väldigt kinkig på fägar och däck
Golv v90

Baserat på vad du beskrivit hade jag i din s[…]

Passar dessa fälgar

De passar och har sett flertalet S/V60 Cross Count[…]

Bilen klagar hela tiden på låg batt[…]

@Officefb , Enklast är väl att kö[…]