- fre 19 maj 2017, 15:51
#1174009
timebandit skrev:Regenerering sker först när motortemperaturen uppnått 85 grader om jag minns rätt. Skall försöka få fram källan på det.Jaha ok, ja min bil börjar ju om tills jag stänger av den. Ska försöka kolla upp det där med motståndet lite. Kanske kan vara så att tempgivaren även bråkar och aldrig når upp till ca 85 grader så regenereringen kan bli klar. Det känns som man kommer lite närmare felet iaf, ska bara få tid till att kika på det.
Sedan sker Regenereringen i 2 steg. Så din bil beteer sig korrekt. Andra gången det börjar igen typ är Nedkylningsfasen som bara vara i några få minuter. Min bil tar ca 2.2 mil för en komplett Regenerering eller ca 20-25 minuter med 85% i 100km/h
Det skall däremot inte dippa ner igen och starta för en 3e gång! :)
Så den billigaste felsökningen är att försöka göra ett motstånd och koppla in istället för tryckgivaren, då får du verkligen veta om det har något med givaren/trycket att göra. Bilen skall då endast Regenerera efter ett visst milstalsintervall. Kör inte för länge med det bara då den inte längre kommer känna av om filtret verkligen blir fullt eller inte = kan få stopp på bilen :)
Min bil har regenererat var 20e mil nu i 1 år men inte orkat göra något åt det igen. Vid tankning så drar ändå inte bilen mer än 0.6l/mil oavsett vinter eller sommar :)
När det blir värre skall jag montera ett gammalt urtvättat filter jag har samt byta ut dom där rören, tror det behövs faktiskt. Hade jag bara kunnat få loss den där jäkla skruven till EGR'en så hade jag rengjort den med och adapterat om den...
Det enda jag inte har koll på är hur stor roll temperaturgivaren som sitter på filtret har. Undrar om den påverkar något om den är lite sliten eller inte men tror inte det.