Sida 2 av 10

Re: Angående partikelfilter V50 2.0D

Postat: fre 19 maj 2017, 15:51
av Mainrotor
timebandit skrev:Regenerering sker först när motortemperaturen uppnått 85 grader om jag minns rätt. Skall försöka få fram källan på det.

Sedan sker Regenereringen i 2 steg. Så din bil beteer sig korrekt. Andra gången det börjar igen typ är Nedkylningsfasen som bara vara i några få minuter. Min bil tar ca 2.2 mil för en komplett Regenerering eller ca 20-25 minuter med 85% i 100km/h
Det skall däremot inte dippa ner igen och starta för en 3e gång! :)

Så den billigaste felsökningen är att försöka göra ett motstånd och koppla in istället för tryckgivaren, då får du verkligen veta om det har något med givaren/trycket att göra. Bilen skall då endast Regenerera efter ett visst milstalsintervall. Kör inte för länge med det bara då den inte längre kommer känna av om filtret verkligen blir fullt eller inte = kan få stopp på bilen :)
Min bil har regenererat var 20e mil nu i 1 år men inte orkat göra något åt det igen. Vid tankning så drar ändå inte bilen mer än 0.6l/mil oavsett vinter eller sommar :)
När det blir värre skall jag montera ett gammalt urtvättat filter jag har samt byta ut dom där rören, tror det behövs faktiskt. Hade jag bara kunnat få loss den där jäkla skruven till EGR'en så hade jag rengjort den med och adapterat om den...

Det enda jag inte har koll på är hur stor roll temperaturgivaren som sitter på filtret har. Undrar om den påverkar något om den är lite sliten eller inte men tror inte det.
Jaha ok, ja min bil börjar ju om tills jag stänger av den. Ska försöka kolla upp det där med motståndet lite. Kanske kan vara så att tempgivaren även bråkar och aldrig når upp till ca 85 grader så regenereringen kan bli klar. Det känns som man kommer lite närmare felet iaf, ska bara få tid till att kika på det.

Re: Angående partikelfilter V50 2.0D

Postat: fre 19 maj 2017, 15:55
av Mainrotor
mange38 skrev:hade samma besvär med vår c max 2.otdci samma motor bytt filter bytt givare bytte anslutningarna hittade även rostskade rör ordentligt rostade(mellan filter och givare) även y röret vid insuget bytte jag då det var kass även egr bytte då blev betydligt bättre så egr är ett tips
Jag har ju bara kvar slangarna/rör och egr som inte är 100% kollade. Får hoppas på nån av dom sakerna. Bara synd att man inte kunde fått reda på att det t.ex var slangarna det var fel på innan man bytt ut halva bilen :-(O) :D

Re: Angående partikelfilter V50 2.0D

Postat: lör 20 maj 2017, 13:22
av Mainrotor
Någon som vet om det här skulle funka på min bil med mina symptom? Även hur det blir på besiktningar.


Re: Angående partikelfilter V50 2.0D

Postat: ons 24 maj 2017, 16:29
av Mainrotor
Uppdaterar med ett leende då jag är 99.999% säker på att det har löst sig. Slangarna och rören ner från givaren till filtret var det både sprickor och kondens + rost i, speciellt nedåt mot filtret. Bytte dock till likadana slangar + rör igen, fast ny. Tror dock att en uppdaterad del med bara slangar skulle vara att föredra som Timebandit nämnde. Fick dock dom här väldigt billigt. Har kört ca 100 mil inom några dagar och bilen har bara regenererat en gång och det varade inte lång stund. Har heller inte startat en ny regenerering direkt efter som det gjorde förut.

Så ett tips till dom som har testat byta filter och givare + allt annat och ändå inte lyckas få bot på konstanta regenereringar mm, TESTA BYTA SLANG OCH RÖR!

Re: Angående partikelfilter V50 2.0D (LÖST)

Postat: ons 24 maj 2017, 17:31
av timebandit
Fasen vad skönt att höra!!
Tror många inklusive jag som tror att rören och slangarna är bra trots man blåser "rent" dom osv :)

Har du kvittot kvar och kan ge mig artikelnummer på det man behöver köpa?
Vart köpte du dom? :)
Har ju som sagt dragit länge nog på att byta själv tyvärr.

Bytte du själv? Om ja, svårt att byta?

Skickat från min ONE A2003 via Tapatalk

Re: Angående partikelfilter V50 2.0D (LÖST)

Postat: ons 24 maj 2017, 18:26
av Perra83
Bytet kan inte va svårt. Det som tar tid är att lyfta bilen och åla sig in under utan att hacka skallen i allt vasst inunder. Klämmor och slangar kan sitta bra.
Va med och mekade med en A6 3.0TDIQ och det gick ju.

Re: Angående partikelfilter V50 2.0D (LÖST)

Postat: ons 24 maj 2017, 21:01
av Mainrotor
timebandit skrev:Fasen vad skönt att höra!!
Tror många inklusive jag som tror att rören och slangarna är bra trots man blåser "rent" dom osv :)

Har du kvittot kvar och kan ge mig artikelnummer på det man behöver köpa?
Vart köpte du dom? :)
Har ju som sagt dragit länge nog på att byta själv tyvärr.

Bytte du själv? Om ja, svårt att byta?

Skickat från min ONE A2003 via Tapatalk
Nu ska jag inte rista det här i sten men som sagt 99% så tror jag på det här denna gången.
Ja det kan nog va så, jag själv blåste ju rent och bytte endast givaren utan framgång.
Grejen är att jag hade turen att min lilla lokala firma hade bara en liggandes som har blivit över från nån bil sen förr eller något liknande. Don såg iaf ut som nya och verkar funka kanon.
Jag lät dom byta åt mig så jag kan inte uttala mig om det är svårt men det tror jag inte. Lossa uppe vid givaren sen sitter det ju fast före och efter på filtret. Jag orkar inte ligga på asfalten bara annars hade jag nog gjort det själv.
Jag vet tyvärr inte artnr men jag tyckte de pratade om att det nog är Ford som gör dom och inte Volvo. Bästa är nog att ringa Volvo/Ford och fråga efter original, alternativt om det fanns nån uppgradering utan rören och bara slang som någon nämnt.
Sökte lite snabbt och om jag ska va ärlig så hittar jag inte mycket. Svårt att veta vad man ska söka på riktigt. Verkar mest finnas slangstumparna som sitter innan och efter filtret.
Frågan är om man bara inte kan ta 2 st värmetålig slangar och sätta hela vägen?

Re: Angående partikelfilter V50 2.0D (LÖST)

Postat: tor 25 maj 2017, 12:08
av timebandit
Det vill jag också tro på faktiskt. Som jag tror så lite rost eller pytte små hål som inte lätt hittas påverkar långt mer än vad man tror. Jämför med något som fastnar i tex dammsugarslangen :)

Ja ibland kan man ha tur med sådana saker ja :)

Har i snart 2 års tid planerat att byta rören. Borde ändå vara dags efter 10 år och 31.000 mil :) Har ju redan fått korta av slangstumparna mot DPF pga torrskador.

Har mailat Skandix om varför det är så mycket slang och om tanken är att byta rören mot slangar och om det är bättre.
Kan tänka mig slang är bättre på många sätt men frågan är om man bör vara orolig för att dom kan veckas tex. Vilket är enklast att blåsa rent osv. Finns ju lite funderingar :)

Det som Skandix säljer som Reparationskit är värmetåliga Silikonslangar med tillhörande värmestrumpa på. Man borde bara kunna köpa det billigare och bunta fast slangarna med dom gamla rören och komma billigare undan...

Re: Angående partikelfilter V50 2.0D (LÖST)

Postat: tor 25 maj 2017, 12:19
av hockeytok
Tack Mainrotor för tipset, jag har en 2.0d och känner viss frustration då jag hittar nya fel hela tiden men ingen skillnad på bilen.
Har bytt tex luftfördelningsrör, olja & filter några ggr , Dpf, slangar mm.
Ska nog beställa dessa rör jag åxå. Funderar på att trycktesta insugs slangarna , fick byta packningen på fördelningsrörets högra sida ( pass sida )
Återkommer med info till detta forum.

Re: Angående partikelfilter V50 2.0D (LÖST)

Postat: tor 25 maj 2017, 17:33
av Mainrotor
timebandit skrev:Det vill jag också tro på faktiskt. Som jag tror så lite rost eller pytte små hål som inte lätt hittas påverkar långt mer än vad man tror. Jämför med något som fastnar i tex dammsugarslangen :)

Ja ibland kan man ha tur med sådana saker ja :)

Har i snart 2 års tid planerat att byta rören. Borde ändå vara dags efter 10 år och 31.000 mil :) Har ju redan fått korta av slangstumparna mot DPF pga torrskador.

Har mailat Skandix om varför det är så mycket slang och om tanken är att byta rören mot slangar och om det är bättre.
Kan tänka mig slang är bättre på många sätt men frågan är om man bör vara orolig för att dom kan veckas tex. Vilket är enklast att blåsa rent osv. Finns ju lite funderingar :)

Det som Skandix säljer som Reparationskit är värmetåliga Silikonslangar med tillhörande värmestrumpa på. Man borde bara kunna köpa det billigare och bunta fast slangarna med dom gamla rören och komma billigare undan...
Ja det vore ju lite intressant att få reda på om det är meningen med slang hela vägen eller ej. Jag hittade denna artikel som förklarar att slangarna kan orsaka problem. http://www.firstline.co.uk/do-you-know- ... ure-hoses/