NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1193418
[quote="timebandit"][quote="hockeytok"]YES :D

Då var även temperaturgivare bytt. Den gamla såg lite " konstig ut "

Antar du hade felkoder på givaren? Annars borde det inte spela någon roll efter bytet av den. Den kontrollerar ju bara temperaturen och avgör om regenereringen kan/får ske. Visar den för lågt eller för högt så blir det felkoder.

Nu har jag mätt på min gamla tempsensor - fullständigt avbrott!!! Visst borde det ha gett felkod, men icke.
Kan det ha varit ett " onödigt " byte , vill inte tro det.

Med vänlig hälsning, ht
#1193832
Har någon provat att nollställa adaptionsvärdena efter byte av dpf tryckgivare?

Efter byte av partikelfälla så sker regenereringen fortfarande med ca 150km intervall. Jag blir frustrerad av att det inte finns någon detaljerad information på hur f-n systemet är tänkt att fungera och vad som triggar regenerering av dpf. En sådan enkel sak som att få fram tryck-spänningsnivå på tryckgivaren finns helt enkelt inte att få fram. Det enda jag har lyckats hitta är en felsökningsinstruktion för mazda som troligen använder samma givare som V50-08.

https://euroesi.mazda.co.jp/esicont/eu_ ... 05700.html
#1193856
akre skrev:Har någon provat att nollställa adaptionsvärdena efter byte av dpf tryckgivare?

Efter byte av partikelfälla så sker regenereringen fortfarande med ca 150km intervall. Jag blir frustrerad av att det inte finns någon detaljerad information på hur f-n systemet är tänkt att fungera och vad som triggar regenerering av dpf. En sådan enkel sak som att få fram tryck-spänningsnivå på tryckgivaren finns helt enkelt inte att få fram. Det enda jag har lyckats hitta är en felsökningsinstruktion för mazda som troligen använder samma givare som V50-08.

https://euroesi.mazda.co.jp/esicont/eu_ ... 05700.html
Har aldrig provat att nollställa adaptionsvärdena men det har lockat många gånger. Vet ej vad exakt som nollställs.

Jag antar att du har nollställt räknaren för partikelfiltret, för det måste göras efter byte.

Har du bytt tryckgivare och rören/slangarna med?
Om ja så kan det väl vara problem med spridare eller luft/bränsle blandningen som skapar mer sotpartiklar som sätter igen filtret snabbare. Vilket jag börjar misstänka på min bil.
Kan vara egr problem med.

Om du söker här på forumet så hittar du mer info om givaren och sätt att lura den med motstånd...

Det rekommenderas tydligen enligt VIDA att man byter motoroljan när man byter dpf av någon anledning.

Min regenererar nu var 15e mil men inte bytt filter än...

Skickat från min ONEPLUS A5000 via Tapatalk
#1193857
Ja räknaren för partikelfiltret är nollad i vida. Tryckgivaren bytte jag för ett antal år sedan då den var helt paj, visade inga tryckvärden alls utan låg på något lågt värde hela tiden... Slangarna är inte bytta men som du ser i den tråden jag skapade om regenerering så varierar ju tryckvärdet upp och ner beroende på gaspådrag och varvtal.

Det klart man kan hacka givarsignalen från tryckgivaren men vad lär vi oss av det? Jag tänkte eventuellt sätta en diod (eller två) tvärs över utgången för att begränsa max spänning ut till 0.6 eller 1.2 volt. Om intervallen ökar då har det ju helt klart med vad som kommer ut ur givaren att göra.

Men, bortsett från det så läste jag i service manualen för ford focus och där står det att om tryckgivarens värde överstiger "the stored maximum value" så startas en regenereringscykel. Frågan är om det finns motsvarande värde i V50:n och vad detta isåfall är...
Kod: Markera allt
The diesel particulate filter differential pressure sensor (DPF differential pressure sensor) calculates, via a pipe, the current pressures in the exhaust gas flow in front of and behind the particulate filter. The diesel particulate filter differential pressure sensor (DPF differential pressure sensor) converts the measurements into a voltage signal and reports to the PCM.

The soot particles collected in the particulate filter and the ash cause a pressure change in the exhaust gas flow in front of and behind the particulate filter. The changing pressure caused by the volume of soot is used by the PCM as an input variable for determining the volume of soot.

If the measured value exceeds the stored maximum value, and taking into account the necessary boundary conditions, regeneration of the particulate filter is started.

In addition the diesel particulate filter differential pressure sensor (DPF differential pressure sensor) is used mainly for fault diagnosis.
#1193878
akre skrev:Har någon provat att nollställa adaptionsvärdena efter byte av dpf tryckgivare?
Det har jag sett att Volvos mek gjort varje gång han bytt partikelfiltrets tryckgivare (3 gånger, inne på 4e givaren nu) , han gjorde även det när EGR byttes.

Att EGR skulle påverka intervallen har jag svårt att tro, men det kan ju vara så att man öppnar EGR ventilens återmatning i samband med regenerering för att ytterligare få upp temperaturen ? Om det är så kan ju dålig EGR påverka renenereringen negativt.
#1193893
akre skrev: 4:e givaren ?:-/
Ja, så illa är det, bilen en 06a , V50 2.0D , första givaren har jag för mig gav upp vid c 6000 mil , typ 2008, eller 2009 så den byttes gratis inom avgasgarantin (Då bytte de ut dessa på löpnande band, väldigt vanligt fel då + EGR första generationen som ersattes med uppgraderad hösten 2006, fick även den utbytt inom avgasgarantin). Den höll till 2015 där den pajade när det var typ -15 ute och jag stannade mitt i en regenerering. Bilen stod 1-2 timmar, direkt när jag startade tändes motor servcie erfordras och det gick på 1900kr den gången. Den givaren höll dock bara till förra hösten, den gick inte att kommunicera med då så jag fick en ny på garanti eftersom det bara var 9 månader efter givare 3 monterades. Därför ser jag numera till att alltid köra färdigt varje renenerering plus 1-2 mil till.
#1193905
akre skrev:Ja räknaren för partikelfiltret är nollad i vida. Tryckgivaren bytte jag för ett antal år sedan då den var helt paj, visade inga tryckvärden alls utan låg på något lågt värde hela tiden... Slangarna är inte bytta men som du ser i den tråden jag skapade om regenerering så varierar ju tryckvärdet upp och ner beroende på gaspådrag och varvtal.

Det klart man kan hacka givarsignalen från tryckgivaren men vad lär vi oss av det? Jag tänkte eventuellt sätta en diod (eller två) tvärs över utgången för att begränsa max spänning ut till 0.6 eller 1.2 volt. Om intervallen ökar då har det ju helt klart med vad som kommer ut ur givaren att göra.

Men, bortsett från det så läste jag i service manualen för ford focus och där står det att om tryckgivarens värde överstiger "the stored maximum value" så startas en regenereringscykel. Frågan är om det finns motsvarande värde i V50:n och vad detta isåfall är...
Kod: Markera allt
The diesel particulate filter differential pressure sensor (DPF differential pressure sensor) calculates, via a pipe, the current pressures in the exhaust gas flow in front of and behind the particulate filter. The diesel particulate filter differential pressure sensor (DPF differential pressure sensor) converts the measurements into a voltage signal and reports to the PCM.

The soot particles collected in the particulate filter and the ash cause a pressure change in the exhaust gas flow in front of and behind the particulate filter. The changing pressure caused by the volume of soot is used by the PCM as an input variable for determining the volume of soot.

If the measured value exceeds the stored maximum value, and taking into account the necessary boundary conditions, regeneration of the particulate filter is started.

In addition the diesel particulate filter differential pressure sensor (DPF differential pressure sensor) is used mainly for fault diagnosis.
Ja, det är inte konstigt att tryckvärdet ökar å minskar vid gaspådrag. Blir ju så så såklart :)
Visst finns det ett "max" värde på givaren då Regenerering triggas men vad exakt det är vet jag inte och det står inte i VIDA heller tyvärr.
Så om regenereringarna triggas av givaren så finns det inte så mycket alternativ.
1. Givaren är defekt.
2. DPF igensatt men knappast troligt om man bytt DPF.
3. Slangar/rören till/från dpf och givaren är igensatta. Det påverkar ju såklart tryckskillnaden som givaren kontrollerar och triggar Regenerering.

Att "lura" givaren så lär man sig om det är Givaren som strular eller om det är ECM eller annat som spökar. För det är inte bara givaren som kan trigga Regenerering utan det är tid som motorn vart igång, körsträcka och något mer. Detta står i VIDA.
Med hjälp av en resistor kan man sätta ett konstant värde så att styrenheten tror att givaren ger perfekt signal hela tiden. Bilen kommer ändå Regenerera efter visst miltal och tid motorn vart igång. Men det är skadligt för DPF om det faktiskt är något fel på DPF.

dieselputte skrev:
akre skrev:Har någon provat att nollställa adaptionsvärdena efter byte av dpf tryckgivare?
Det har jag sett att Volvos mek gjort varje gång han bytt partikelfiltrets tryckgivare (3 gånger, inne på 4e givaren nu) , han gjorde även det när EGR byttes.

Att EGR skulle påverka intervallen har jag svårt att tro, men det kan ju vara så att man öppnar EGR ventilens återmatning i samband med regenerering för att ytterligare få upp temperaturen ? Om det är så kan ju dålig EGR påverka renenereringen negativt.
Är inne på min 3e givare :)
Så du vet att dom nollat adaptiv värdena alltså? Inte bara nollat EGR'en vid byte? För det är det enda som skall göras enligt VIDA. Har nämnligen bytt min EGR för 2 dagar sedan och nollställde "bara" EGR ventilen typ.

Klart EGR kan påverka intervallen. Dålig funktion på den ger ju mer sotpartiklar och sätter igen DPF snabbare. Dess funktion mot DPF/Regenerering står given i VIDA faktiskt.
Övervaka EGR'ens funktioner när du kör bilen och bilen. Titta vad som händer när bilen Regenererar och inte... :)
Exakt. Något sådant som du skrev händer ja :) Därför bytte jag min EGR samt att jag tyckte bilen/motorn hackade när motorn började nå full temp.

akre skrev:Tack för det svaret. Då kanske man skulle ta och göra en nollning av adaptionsvärdena?

4:e givaren ?:-/

Såg en annons om "uppgraderad" dpf givare... Kanske läge att byta till en sån? Såg ut som givaren som numera sitter på V40 bla.

https://ukpartsdirect.glopal.com/sv-SE/ ... direct.com

https://www.bildelsbasen.se/se-sv/OEM/31293659/
Ja, tom Bilia har nämnt uppgraderade Rör och Tryckgivare för att minimera kondensen att nå givaren men om det verkligen bytt utförande på givaren tror jag inte. När jag köpt ny så ser den lika dan ut ändå samt inte höll längre :(
Men åk till Bilia och prata med dom å se om du kan få lite mer info om det där. Helt klart intressant.


En annan sak jag funderat länge på... Hur mycket katalysatorn påverkar ett partikelfilter? Den är ju apdyr att byta dessvärre...
#1193935
akre skrev:Såg en annons om "uppgraderad" dpf givare... Kanske läge att byta till en sån? Såg ut som givaren som numera sitter på V40 bla.

https://ukpartsdirect.glopal.com/sv-SE/ ... direct.com

https://www.bildelsbasen.se/se-sv/OEM/31293659/
Undrar om det stämmer, de i bildelsbasen verkar ju vara för större/nyare modeller /motorer, typ V70, V60 , V40 och det står lite kryptiskt vakumventil, tempgivare, tryckgivare, undrar verkligen om denna passar S40/V50/C30 ?
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10

Ja killar och tjejer. Då behöver jag br[…]

Golv v90

Baserat på vad du beskrivit hade jag i din s[…]

Passar dessa fälgar

De passar och har sett flertalet S/V60 Cross Count[…]

Bilen klagar hela tiden på låg batt[…]