akre skrev:Ja räknaren för partikelfiltret är nollad i vida. Tryckgivaren bytte jag för ett antal år sedan då den var helt paj, visade inga tryckvärden alls utan låg på något lågt värde hela tiden... Slangarna är inte bytta men som du ser i den tråden jag skapade om regenerering så varierar ju tryckvärdet upp och ner beroende på gaspådrag och varvtal.
Det klart man kan hacka givarsignalen från tryckgivaren men vad lär vi oss av det? Jag tänkte eventuellt sätta en diod (eller två) tvärs över utgången för att begränsa max spänning ut till 0.6 eller 1.2 volt. Om intervallen ökar då har det ju helt klart med vad som kommer ut ur givaren att göra.
Men, bortsett från det så läste jag i service manualen för ford focus och där står det att om tryckgivarens värde överstiger "the stored maximum value" så startas en regenereringscykel. Frågan är om det finns motsvarande värde i V50:n och vad detta isåfall är...
Kod: Markera alltThe diesel particulate filter differential pressure sensor (DPF differential pressure sensor) calculates, via a pipe, the current pressures in the exhaust gas flow in front of and behind the particulate filter. The diesel particulate filter differential pressure sensor (DPF differential pressure sensor) converts the measurements into a voltage signal and reports to the PCM.
The soot particles collected in the particulate filter and the ash cause a pressure change in the exhaust gas flow in front of and behind the particulate filter. The changing pressure caused by the volume of soot is used by the PCM as an input variable for determining the volume of soot.
If the measured value exceeds the stored maximum value, and taking into account the necessary boundary conditions, regeneration of the particulate filter is started.
In addition the diesel particulate filter differential pressure sensor (DPF differential pressure sensor) is used mainly for fault diagnosis.
Ja, det är inte konstigt att tryckvärdet ökar å minskar vid gaspådrag. Blir ju så så såklart :)
Visst finns det ett "max" värde på givaren då Regenerering triggas men vad exakt det är vet jag inte och det står inte i VIDA heller tyvärr.
Så om regenereringarna triggas av givaren så finns det inte så mycket alternativ.
1. Givaren är defekt.
2. DPF igensatt men knappast troligt om man bytt DPF.
3. Slangar/rören till/från dpf och givaren är igensatta. Det påverkar ju såklart tryckskillnaden som givaren kontrollerar och triggar Regenerering.
Att "lura" givaren så lär man sig om det är Givaren som strular eller om det är ECM eller annat som spökar. För det är inte bara givaren som kan trigga Regenerering utan det är tid som motorn vart igång, körsträcka och något mer. Detta står i VIDA.
Med hjälp av en resistor kan man sätta ett konstant värde så att styrenheten tror att givaren ger perfekt signal hela tiden. Bilen kommer ändå Regenerera efter visst miltal och tid motorn vart igång. Men det är skadligt för DPF om det faktiskt är något fel på DPF.
dieselputte skrev:akre skrev:Har någon provat att nollställa adaptionsvärdena efter byte av dpf tryckgivare?
Det har jag sett att Volvos mek gjort varje gång han bytt partikelfiltrets tryckgivare (3 gånger, inne på 4e givaren nu) , han gjorde även det när EGR byttes.
Att EGR skulle påverka intervallen har jag svårt att tro, men det kan ju vara så att man öppnar EGR ventilens återmatning i samband med regenerering för att ytterligare få upp temperaturen ? Om det är så kan ju dålig EGR påverka renenereringen negativt.
Är inne på min 3e givare :)
Så du vet att dom nollat adaptiv värdena alltså? Inte bara nollat EGR'en vid byte? För det är det enda som skall göras enligt VIDA. Har nämnligen bytt min EGR för 2 dagar sedan och nollställde "bara" EGR ventilen typ.
Klart EGR kan påverka intervallen. Dålig funktion på den ger ju mer sotpartiklar och sätter igen DPF snabbare. Dess funktion mot DPF/Regenerering står given i VIDA faktiskt.
Övervaka EGR'ens funktioner när du kör bilen och bilen. Titta vad som händer när bilen Regenererar och inte... :)
Exakt. Något sådant som du skrev händer ja :) Därför bytte jag min EGR samt att jag tyckte bilen/motorn hackade när motorn började nå full temp.
akre skrev:Tack för det svaret. Då kanske man skulle ta och göra en nollning av adaptionsvärdena?
4:e givaren ?:-/
Såg en annons om "uppgraderad" dpf givare... Kanske läge att byta till en sån? Såg ut som givaren som numera sitter på V40 bla.
https://ukpartsdirect.glopal.com/sv-SE/ ... direct.com
https://www.bildelsbasen.se/se-sv/OEM/31293659/
Ja, tom Bilia har nämnt uppgraderade Rör och Tryckgivare för att minimera kondensen att nå givaren men om det verkligen bytt utförande på givaren tror jag inte. När jag köpt ny så ser den lika dan ut ändå samt inte höll längre :(
Men åk till Bilia och prata med dom å se om du kan få lite mer info om det där. Helt klart intressant.
En annan sak jag funderat länge på... Hur mycket katalysatorn påverkar ett partikelfilter? Den är ju apdyr att byta dessvärre...
[img]
http//spj4hd.png[/img]
If your dreams turns to dust, vacuum.
Volvo V50 2.0D 2007, Såld, Volvo V70 GLT 1998, Såld, Volvo 740 1990, R.I.P, Volvo 740 1986