NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1195101
Hej , jodå här blev det skillnad - :( efter byte av temp givare nr 2. Nu regenererar den hela tiden , nästan . Tror det bor en liten Dj.... :twisted: i den här. En kompis med VIDA läste ut felkoder .Det konstigaste var väl avgas temp givare nr1 å 2 ung 100.7grader på båda , konstigt tycker jag.
Borde väl vara högre särskilt e katten. Finns här någon som kan kolla på sin och meddela mig.
Tänker kolla i helgen e trasiga / glapp kontakter till dessa.

Trevlig helg
mvh ht
#1195123
hockeytok skrev:Hej , jodå här blev det skillnad - :( efter byte av temp givare nr 2. Nu regenererar den hela tiden , nästan . Tror det bor en liten Dj.... :twisted: i den här. En kompis med VIDA läste ut felkoder .Det konstigaste var väl avgas temp givare nr1 å 2 ung 100.7grader på båda , konstigt tycker jag.
Borde väl vara högre särskilt e katten. Finns här någon som kan kolla på sin och meddela mig.
Tänker kolla i helgen e trasiga / glapp kontakter till dessa.

Trevlig helg
mvh ht
Tråkigt att höra :(
100 grader? När mättes detta? Efter en stunds körning eller bara någon minut efter start av bilen?
Så här såg det ut senast jag kollade för en vecka sedan eller något.
På bilden så har regenerering skett och avslutats.

När du ändå lagt så mycket pengar på detta så varför inte lägga 800kr till å byta ut rören till nya slangar mellan tryckgivare o h dpf? Dels att veta att det är helt å fräscht samt att verkligen utesluta att dom är defekta? :) Bild

Skickat från min ONEPLUS A5000 via Tapatalk
#1195128
Jodå TB, Jag har bytt rören flera ggr ( se tidigare inlägg ) både till slangar ( ebay repastz ) och nu senast till koppar-rör 8mm. sedan tillbaka till rören efter inspektion och prov, allt utan skillnad för bilen. Har även bytt tryck trycksensorn. Fick ung 2 mpa på den vid tommg . bedömmer jag som riktigt.
Men min fråga kvarstår , vad visar dina tempgivare för katten ? Den stod väl på tomgång 10-15 minuter ca.

OA ht
#1195146
hockeytok skrev:Jodå TB, Jag har bytt rören flera ggr ( se tidigare inlägg ) både till slangar ( ebay repastz ) och nu senast till koppar-rör 8mm. sedan tillbaka till rören efter inspektion och prov, allt utan skillnad för bilen. Har även bytt tryck trycksensorn. Fick ung 2 mpa på den vid tommg . bedömmer jag som riktigt.
Men min fråga kvarstår , vad visar dina tempgivare för katten ? Den stod väl på tomgång 10-15 minuter ca.

OA ht
Ahh, inte lätt att hålla koll men vad bra att kunna utesluta det.
Kan lika bra passa på att fråga om du har provat hälla i extra additiv manuellt i tanken för att se om det hjälper?

Det syns inte på bilden men dom båda givarna visade ganska exakt lika värden.
På tomgång och kall motor? Då blir nog inte avgaserna så varma. Kontrollera istället temperaturerna vid körning med varm motor. Det är ju den avgörande faktorn om värmen blir tillräckligt hög för att bränna ut filtret.

Skickat från min ONEPLUS A5000 via Tapatalk
#1195471
Verkar lovande :D

Den har nu rullat ca 250 km sedan senaste regen . Med ett snitt på 0.44
Det som åtgärdats sedan senast är att rören till trycksensorn kontrollerats , provats och åter monterats.
Det jag tror gjorde skillnad var noggrannheten vid monteringen . Det gick inte bra att bara "sätta dit "
Enligt min uppfattning ska slangar och rör alltid luta nedåt ( så att kondensen kan rinna tillbaka till Dpf )

Tror också att det vore bra med grövre rör, jag tänker att fukten har utrymme att rinna ner tillbaka.

OM det är så, hade jag nog lite för långa slangar , det blev en vatten- fälla i slangen . :oops:
Så STOR noggrannhet vid montering/ service rekommenderas.

Hälsning
Ht
#1195839
hockeytok skrev:Verkar lovande :D

Den har nu rullat ca 250 km sedan senaste regen . Med ett snitt på 0.44
Det som åtgärdats sedan senast är att rören till trycksensorn kontrollerats , provats och åter monterats.
Det jag tror gjorde skillnad var noggrannheten vid monteringen . Det gick inte bra att bara "sätta dit "
Enligt min uppfattning ska slangar och rör alltid luta nedåt ( så att kondensen kan rinna tillbaka till Dpf )

Tror också att det vore bra med grövre rör, jag tänker att fukten har utrymme att rinna ner tillbaka.

OM det är så, hade jag nog lite för långa slangar , det blev en vatten- fälla i slangen . :oops:
Så STOR noggrannhet vid montering/ service rekommenderas.

Hälsning
Ht
Underbart! Hoppas det håller i sig så! :)

Självklart skall man alltid vara noga. Varken böjar eller veck är ju bra, därav bra med en stelare slang som tål lite mer.
Frågan är vad som händer om man har grövre slang elle rör för det borde påverka trycket som givaren mäter? Borde iaf bli åt det med positiva hållet om man får ner trycket lite? :)

Min har nu rullat 30 mil vilket är dubbelt så långt mot innan jag bytte. Regenerering borde väl snart ske med mitt körmönster med korta körsträckor....

Dessutom försvann alla småryckningar osv när egr å termostat börja öppna efter bytet av EGR ventilen så ventilbytet verkar ha gjort en stor skillnad. Bilen blev lite piggare och förbrukningen minskat med 1.5dl/mil på vissa ställen på vägen där jag alltid haft koll.

Hoppas vi får lite mer flyt med dessa dpf problemen :)


Edit:
Har nu kört 43.7 mil och gjorde sin första regenerering. Bilen går mycket mjukare med egr bytet. Den gör stor skillnad för mig.
Blivit mer start, stopp å mer korta körsträckor med...

Skickat från min ONEPLUS A5000 via Tapatalk
#1230797
Hade uppe min v50 2.0d på lyften på jobbet innan i kväll för byte av olja och filter då oljenivånvar strax över 10 kilometer över MAX
Passade på att kolla dpf och konstaterade att det läcker i skarven efter dpf samt att det 7nte är några bultar kvar så rostiga är dem
Så jag tror inte det här varit bytt sen bilen var ny har gott 25400
Kan läkage på avgas ge fel signal på trycksensorn ?
D3n klagar på felaktig signal samt pdf blockerad

Testade att radera dessa

ECM-0380 (Röd)
ECM-242F (Gul)
ECM-2452 (Gul)

Men de är kvar endå

Bara byta dpf ?
#1262109
Jag blir snart tokig på detta eviga problem med konstanta regenereringar av DPF. Intervallet just nu är ca 80km med ca 10-30km regenerering.
Följande är gjort:

Bytt partikelfilter förra sommaren ca 2000 mil sedan
Nollat DPF räknaren i vida samt nollat ecu adaptionen.
Bytt tryckgivare till Volvo originaldel samt blåst rent slangarna och nollat adaptionen igen.

Innan byte till Volvos tryckgivare köpte jag en givare (facet) från tyskland. Den ville bilen inte veta av alls utan vid varje regnerering sattes ett antal felkoder (ECM dpf felaktig signal och låg signal). Före den köptes två andra givare från England som troligen var plockade från skroten trots att jag frågade speciellt om dessa var nya. Dessa två var totalt döda ingen signal alls från givaren.

Nåväl, jag kollade även additiv nivån i vida och den säger 14/15 trots att den nu har gått ca 4000 mil sedan påfyllning. Antingen fungerar inte nivåmätningen eller så är pumpen paj eller stopp i slangarna. Hällde i en flaska DPF filter rengöring (STP) med resultat att det är samma intervall men sträckan den kör regenerering har sjunkit något.

Trycket från dpf givaren har också kollats i vida och det känns inte som att det skulle vara något tok. 5-15 hPa vid tomgång. Inga felkoder funna.

Bilen är en V50-08 2.0D 22000 mil. Snart ger jag upp och säljer skrotet. Dock gillar jag bilen och skulle gärna köra vidare...
#1262818
Jag har nu testat med att sätta spänningsdelare på kablen mellan ECM och diff givaren. Signalen är ca 20% av vad den var innan och för att få rätt offset ca 420mV så har jag också satt ett motstånd från 5V till signal.
dpfdivider.png
dpfdivider.png (1.37 KiB) Visad 1505 gånger
Men det blev ingen skillnad på sträckan, fortfarande ca 80km. Däremot så sätter den ECM-2453 Pressure sensor, particle filter. Faulty signal, D4204T och ECM-2454 Pressure sensor, particle filter. Signal too low, D4204T, MMT6. Och dessutom får jag ECM-0002 Fuel volume control valve. Faulty signal, D4204T, MMT6. Den sista här undrar jag om inte kanske är en ledtråd till varför det fungerar så dåligt.

Tryckgivarens signal ser fin ut och går aldrig över 50hPa under körning.
#1263274
Hej akre, intressant lösning med dina motstånd . Synd att det inte blev bättre med bilen.
Jag har en tanke , den kanske är hel-fel men ändå . Har du kollat temperaturen på #2 när du kör en regenerering, det kan vara Caten som inte höjer tempen till nödvändiga temperaturer så att sotet inte brinner upp utan blir kvar . 😚 Bara en tanke, tror d ska vara 500-550 gr. Kolla
Med vänlig hälsning, ht
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10

Dåliga lödningar i LSM (ligt switch mod[…]

Volvo v60 2022 plåtskada

Ja men precis, det är ingen färg lä[…]

Service

Vet brorsan skulle ha storservice på sin XC6[…]

Felkodsläsare vida

Enheten du söker kallas DICE och finns p&arin[…]