NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1175895
Monterat å monterat, nja - satt dit är nog mer rätt. I prov-syfte. jag fick tag på dom on ebay.com schicke-teile . tror art# var 7301 . kostade ngra hundra - men rören från volvo torde nog gå på kanske 1500.- Så det ärju billigt mot att bilen regenererar hela tiden / går sönder. satsen innehöll en svart 6mm slang & en grå 5mm + 2st värme-skydd , allt ca 1m långt. dessutom små slang-klammer i olika dimensioner. kan rekommenderas. Jag använde lite silicon fett på dpf-rören så blev det enklare att montera. Om bilen blir bättre kommer jag att sätta fast dessa och återkomma hit, kanske byta dpf en gång till. Vi får väl se hur det går . . . . .
#1175915
hockeytok skrev:Monterat å monterat, nja - satt dit är nog mer rätt. I prov-syfte. jag fick tag på dom on ebay.com schicke-teile . tror art# var 7301 . kostade ngra hundra - men rören från volvo torde nog gå på kanske 1500.- Så det ärju billigt mot att bilen regenererar hela tiden / går sönder. satsen innehöll en svart 6mm slang & en grå 5mm + 2st värme-skydd , allt ca 1m långt. dessutom små slang-klammer i olika dimensioner. kan rekommenderas. Jag använde lite silicon fett på dpf-rören så blev det enklare att montera. Om bilen blir bättre kommer jag att sätta fast dessa och återkomma hit, kanske byta dpf en gång till. Vi får väl se hur det går . . . . .
Hehe, men det är på plats iaf :)

Hittade iaf denna på den säljaren du nämnde: http://www.ebay.de/itm/HJS-Reparatursat ... 2525656953

Räcker 1 meter med god marginal eller blir det någorlunda tajt? Gillar att ha lite tillgodo :)
Har faktiskt lite svårt att förstå/se att 1 meter räcker från givaren till partikelfiltret faktiskt. Känns som det borde behövas iaf 1.5 meter :)

För 600:- är det lätt värt att prova iaf! Svårt att tro att det blir sämre. Med tanke på all kondens i rören så borde det kanske snarare bli bättre? :)
Beställer hem dessa imorgon och provar montera nästa vecka.
#1176118
Vet inte hur det gått riktigt ännu, V50n är på utflykt idag - med frun blir väl 10-15 mil. När jag provade 20km e bytet, då drog den 0.31L/mil :D det skulle jag vara nöjd med. Jodå TB , slang-längden var i det närmaste perfekt ( vet inte om det var 100cm det var min uppskattning bara ) men en bra rep satZ.
#1176375
hockeytok skrev:Vet inte hur det gått riktigt ännu, V50n är på utflykt idag - med frun blir väl 10-15 mil. När jag provade 20km e bytet, då drog den 0.31L/mil :D det skulle jag vara nöjd med. Jodå TB , slang-längden var i det närmaste perfekt ( vet inte om det var 100cm det var min uppskattning bara ) men en bra rep satZ.
MEN inte blev bilen bättre :x för mig. 056 enl bildatorn. Den får nog snart efternamn åxå :evil:
Hoppas det går bättre för dig TB
HT
#1176398
hockeytok skrev:
hockeytok skrev:Vet inte hur det gått riktigt ännu, V50n är på utflykt idag - med frun blir väl 10-15 mil. När jag provade 20km e bytet, då drog den 0.31L/mil :D det skulle jag vara nöjd med. Jodå TB , slang-längden var i det närmaste perfekt ( vet inte om det var 100cm det var min uppskattning bara ) men en bra rep satZ.
MEN inte blev bilen bättre :x för mig. 056 enl bildatorn. Den får nog snart efternamn åxå :evil:
Hoppas det går bättre för dig TB
HT
0.56 är ju ett jättebra snitt ju! :)
Hur är det med regenereringarna snarare? Är dom lika täta eller inte? Mina kommer var 18-20 mil och gjort så sedan 1 år tillbaks. Hoppas det kommer bli bättre efter bytet av slang/rör(bör byta det under nästa vecka). Annars får jag gå vidare mot EGRen men får fan inte loss den undre skruven!! :( :( :(
Har redan bytt DPF 2ggr på 15.000 mil(3e parts så ej original).
#1176677
Jag anar en viss ironi he he :D :D . Min nästa åtgärd blir väl att byta nästa komponent, blir väl trycksensorn tror jag. Sedan fortsätter jag med Dpf osv . . . Hoppas det går att fixa iallafall. Mainrotor bytte ju åxå en del innan. Du, TB ska man köra en regen när man bytt Dpf ?
#1176696
hockeytok skrev:Jag anar en viss ironi he he :D :D . Min nästa åtgärd blir väl att byta nästa komponent, blir väl trycksensorn tror jag. Sedan fortsätter jag med Dpf osv . . . Hoppas det går att fixa iallafall. Mainrotor bytte ju åxå en del innan. Du, TB ska man köra en regen när man bytt Dpf ?
Gällande förbrukningen så var det ingen ironi nej. Tycker 0.56l/mil är riktigt bra för dessa bilarna. Kommer nog inte så mycket lägre med tanke på åldern å spridare som inte är i toppskick osv.
Trycksensorn är en jävlig sak ja. Har det väl börjat komma lite kondens i den så kan man inte lita på den alls. Har bytt den 3 ggr varav 1 vart helt ny, suck.

Efter man bytt DPF så skall man bara Nolla räknaren för DPF i styrenheten(ECM tror jag det var), inget mer :) Datorn måste veta att man bytt av någon underlig anledning...
#1179005
Bytte slangarna idag. Fick korta ner dom lite faktiskt :)
Hoppas att bytet avhjälper mitt "snart att bli" problem. Vill gärna slippa byta dpf igen :)
Var inte alls svårt att byta. Tog det rejält långsamt å åt bulle å drack kaffe. Ca 80 minuter totalt.
Återkommer om mina regenereringar förändras eller ej.

Skickat från min ONE A2003 via Tapatalk
#1179574
timebandit skrev:Bytte slangarna idag. Fick korta ner dom lite faktiskt :)
Hoppas att bytet avhjälper mitt "snart att bli" problem. Vill gärna slippa byta dpf igen :)
Var inte alls svårt att byta. Tog det rejält långsamt å åt bulle å drack kaffe. Ca 80 minuter totalt.
Återkommer om mina regenereringar förändras eller ej.

Skickat från min ONE A2003 via Tapatalk
så slangarna ska vara runt metern?
För mig har det funkat bra nu ett tag. Bilen regenererar kanske med 60-70 mils intervaller, lr verkar vara lite olika men aldrig under 60 mil vad jag räknat på. Något positivt hände sen jag bytte rör och slangar men frågan är om det var i kombination med allt annat eller ej. Det verkar iaf ha varit sista pusselbiten för mig. Nu hade jag ju till och med hål i en av mina slangar så det kunde ta mig fan inte ha funkat som det skulle.
#1179618
Mainrotor skrev:
timebandit skrev:Bytte slangarna idag. Fick korta ner dom lite faktiskt :)
Hoppas att bytet avhjälper mitt "snart att bli" problem. Vill gärna slippa byta dpf igen :)
Var inte alls svårt att byta. Tog det rejält långsamt å åt bulle å drack kaffe. Ca 80 minuter totalt.
Återkommer om mina regenereringar förändras eller ej.

Skickat från min ONE A2003 via Tapatalk
så slangarna ska vara runt metern?
För mig har det funkat bra nu ett tag. Bilen regenererar kanske med 60-70 mils intervaller, lr verkar vara lite olika men aldrig under 60 mil vad jag räknat på. Något positivt hände sen jag bytte rör och slangar men frågan är om det var i kombination med allt annat eller ej. Det verkar iaf ha varit sista pusselbiten för mig. Nu hade jag ju till och med hål i en av mina slangar så det kunde ta mig fan inte ha funkat som det skulle.
Ja det skall dom :) Tog bort nästan 1dm och kunde kortat dom lite till. Beror väl på hur man drar dom antar jag :)

Det är gött att höra, hoppas det håller i sig. Imorgon eller på Måndag vet jag om bytet till slangarna har inverkat på något sätt. Snart kört 20 mil... Brukar regenerera var 20e mil så svaret har jag snart.

Skickat från min ONE A2003 via Tapatalk
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 10
Vi som beställt nya XC60

Skit också :-)

Batteri styrka på 12.1 efter vila är in[…]

Är det värt pengarna att montera en s&a[…]

Har nylig byttet sommerdekk og har en god del reso[…]