NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1190062
hockeytok skrev:Då går vi vidare med följetongen , har nyss bytt dpf . Fick hjälp med bytet av en verkstad. Före bytet regenererade bilen hela tiden, varannan mil ung.
Mekanikern säger att tempgivaren behöver bytas, alltså den på Dpf . Ja-ha nya fel -nya grejjer hela tiden. Återkommer när tempsensorn är bytt. Hur har det gått för er TB & co ?
Slangbytet hjälpte inte men behövdes nog ändå bytas efter 31k mil :)
Provat byta tryckgivare som jag haft liggandes men ingen förändring.
Har köpt nytt dpf av bättre kvalitet att byta till samt passar på byta egr med tänkte jag.
Återkommer :)

Skickat från min ONEPLUS A5000 via Tapatalk
#1190174
hockeytok skrev:Har köpt nytt av bättre kval" Var har du köpt det ? Inte Volvo , förmodar jag. :D :oops: Kan du tipsa om inköpskanal , det blir många pengar att byta Dpf hela tiden ?
Med vänlig hälsning, ht
Köpte ett Walker på Mekonomen med SiC kärna. 1000kr billigare än Bilia samt att Bilia kräver ditt gamla tillbaks enligt utbytes modellen.
Ja det blir nog dyrare å köpa billiga filter enligt min erfarenhet. Eller kanske snarlik kostnad men dock större irritation att byta med täta intervaller för det tar tid å kraft att byta med :)

Så fungerar inte detta filter längre så har jag slitna spridare å kanske mer än så :)


Skickat från min ONEPLUS A5000 via Tapatalk
#1190224
Har du kollat värdena från DPF tryckgivaren vid lite olika varvtal?

Jag har tagit några "sampels":

Idag ca 20km efter senaste regen:
850rpm : 6 hPa
2000rpm: 11hPa

dec 2015: (11km efter regen)
2500rpm: 27hPa

mars 2015: (159km efter regen)
2500rpm: 38hPa
2000rpm: 19hPa
1500prm: 8hPa
850rpm: 2hPa
#1190638
Ni som bytt DPF, vilket intervall mellan regenereringarna har ni fått efter bytet ?

Min bil V50-2.0D -06, har nu snurrat c 15400 mil ej bytt original DPF än. De sista 2 åren har regenereringsintervallet legat på typ 62-68 mil utan att ha ändrats nämnvärt vilket jag tycker låter lite märkligt på dryga 2500 mil. Förbrukningen sommartid ligger stadigt på 0.52-0.53 (nästan ingen motorvägskörning)

Jag kommer att satsa på ett dyrare DPF den dagen det behövs, om jag har kvar bilen då.
#1190698
dieselputte skrev:Ni som bytt DPF, vilket intervall mellan regenereringarna har ni fått efter bytet ?

Min bil V50-2.0D -06, har nu snurrat c 15400 mil ej bytt original DPF än. De sista 2 åren har regenereringsintervallet legat på typ 62-68 mil utan att ha ändrats nämnvärt vilket jag tycker låter lite märkligt på dryga 2500 mil. Förbrukningen sommartid ligger stadigt på 0.52-0.53 (nästan ingen motorvägskörning)

Jag kommer att satsa på ett dyrare DPF den dagen det behövs, om jag har kvar bilen då.
Mellan 30-40 mil efter byte. 1 billigt filter från England och ett billigt från Skruvat. Det från Skruvat höll sämre än det från England men av samma typ.
Båda två var av typen Cordierite vilket kanske inte är så bra.
Nu köpte jag av typen Silicon Carbide istället och hoppas verkligen det är så att billiga filter är skräp :)
Hoppas göra bytet inom 3 veckor, skall bara orka göra det för 3e gången :D :) Suck...

Kan tillägga att vardagsanvändandet är max 2.5 mil enkelväg till jobbet varav ca 2 mil är 100 respektive 80 väg.

Skickat från min ONEPLUS A5000 via Tapatalk
#1190881
hockeytok skrev:YES :D

Då var även temperaturgivare bytt. Den gamla såg lite " konstig ut "

Ska bli intressant att se hur det går.

Trevlig helg ht
Antar du hade felkoder på givaren? Annars borde det inte spela någon roll efter bytet av den. Den kontrollerar ju bara temperaturen och avgör om regenereringen kan/får ske. Visar den för lågt eller för högt så blir det felkoder.
Men återkom gärna om det blir någon förändring och vad för förändring :)

Skickat från min ONEPLUS A5000 via Tapatalk
#1190963
timebandit skrev: Den kontrollerar ju bara temperaturen och avgör om regenereringen kan/får ske.
Är det verkligen så ? Trodde tillstånd för regenerering styres av motortempen och att den här givaren styr maxmängden extra bränsle som sprutas in under regenerering. Dvs att det inte blir för kalla avgaser vid regenerering , för hög temp är nog inget problem. Kanske min teori är fel?

Märkligt att du får så korta intervall med ett helt nytt DPF. Man tycker ju att motståndet i ett nytt torde vara likartat oavsett typ . Nu hade jag inte järnkoll på min bil för typ 10-11 år sedan då man inte märkte av ryckningarna vid regenerering lika mycket som nu. Jag har mest haft bra koll typ de sista 4-5 åren för att vara förberedd i god tid med att köpa och byta filter. Vill minnas attt intervallen i början låg på över 100 mil.

Kan det vara strul med doseringen av eolys? Kanske den inte pumpar ut exakt rätt mängd varje gång du tankat ? Prova att fylla i nån matsked eolys manuellt i full tank varje gång du tankat. Vore trist om du köper ett dyrare filter och det bara håller 3-5000mil innan det är fullt.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 10
EX30 2025 ändringar

Lite nytt redan på kommande årsmodell&[…]

Jag testa car.info för skojs skull och sö[…]

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]