NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1173483
Har tidigare gjort en tråd om detta och då att jag hade konstant regenerering. Trodde jag löst det med ny givare men nu har det dragit iväg med hur mycket som helst.
Jag har nu bytt givaren till filtret, nytt DP-filter, nollställt räknaren, fyllt på additiv vätska och allt som ska göras vid byte. Allt är gjort på firma.
När jag fick tillbaka den gick bilen i 20 mil utan att regenerera men efter det har den varit konstant regenerering igen i säkert 100 mil och det går i diesel i oljan. Bilen blir ju stående pga oljan då den ökar relativt snabbt i nivå.

Min tanke är att eftersom det har varit bra tryckvärden över filtret redan innan det byttes så kanske det är något annat, men vad? Kan det vara att ECM som har hängt sig i regenereringsläge eller något liknande. Hur som helst så finns det inte mycket kvar som det kan vara men det har börjat kosta mer än det smakar. En sak man kan göra kan väl vara att köpa en beg ECM och byta till och se om det blir skillnad. Vet dock inte om det bara är att byta eller om man måste använda VIDA?

Någon som har något tips på vad jag kan göra?
Senast redigerad av 1 Mainrotor, redigerad totalt 0 gånger.
av Mainrotor
#1173520
Ceska skrev:Diesel i oljan är definitivt problem med spridare/-arna.
Jag glömde skriva att spridarna är kollade och det Ska inte vara något fel på dom. Vrf det går i diesel i oljan ska som jag förstår det vara att den konstanta regenereringen trycker tillbaka dieselångor till oljan. Osar grill/gasol om bilen efter man parkerat.
av Mainrotor
#1173566
dieselputte skrev:Har du kollat spjällen i insugsförgreningen (y;et) , är ju några som haft problem med hög förbrukning pga att ena spjällets kuggar blivit rensade med tiden.
Det har jag också glömt skriva men det problemet hade jag tidigare. Hittade då ett begagnat som fungerade prima dvs fjädrade tillbaka som båda skulle (en var öppen när man stängt av bilen och den andra var stängd). Blev dock ingen skillnad, möjligen att den blev lite mer lättstartad och snabbare strypning av motorn.

Så det som gjorts är nytt filter med givare och hela faderullan, spjället är bytt, spridarnas funktionen är kollad, kollat så alla tryckslangar mm inte läcker, Egr-ventilens funktion är också kollad.
Inte mycket kvar att byta eller kolla upp men något är det som gör att den regenererar konstant och jag blir galen påt!

För övrigt är bilen fullservad på Volvo och gått 20500 mil.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1173585
Har du läst av felkoder i VIDA efter senaste verkstadsbesöket? Borde ligga något där som kan leda dig på rätt spår.
#1173626
En tanke... Är även tryckrören bytta? Dessa kan ju vara igensatta på något sätt eller kanske tom ha något småhål.
Värt att kanske prova byta ut tryckrören med?

Funderar själv på att byta, kollar på billigare alternativ.
Hittar bara detta: http://www.skandix.de/en/spare-parts/ex ... t/1028646/

http://www.skandix.de/en/spare-parts/ex ... t/1053437/


Lite fundersam att det bara är slangar. Det är ju metallrör som är där idag ju. Borde det inte vara mestadels rör och någon slangstump bara?
Någon som kan ge lite sken över detta?

Skickat från min ONE A2003 via Tapatalk
av Mainrotor
#1173681
fjohan82 skrev:Har du läst av felkoder i VIDA efter senaste verkstadsbesöket? Borde ligga något där som kan leda dig på rätt spår.
Problemet är att det aldrig har funnits några felkoder och har varit bra värden över filtret. Bytte det ändå men hjälpte inte. Så verkstäder kan ju inte göra mycket idag utan koderna känns det som.
av Mainrotor
#1173685
timebandit skrev:En tanke... Är även tryckrören bytta? Dessa kan ju vara igensatta på något sätt eller kanske tom ha något småhål.
Värt att kanske prova byta ut tryckrören med?

Funderar själv på att byta, kollar på billigare alternativ.
Hittar bara detta: http://www.skandix.de/en/spare-parts/ex ... t/1028646/

http://www.skandix.de/en/spare-parts/ex ... t/1053437/


Lite fundersam att det bara är slangar. Det är ju metallrör som är där idag ju. Borde det inte vara mestadels rör och någon slangstump bara?
Någon som kan ge lite sken över detta?

Skickat från min ONE A2003 via Tapatalk
Ja det är slang stumpar och rör ner. Dom blåstes rent vid bytet och så var det ju även bra tryckvärden innan och även samma efter bytet. Så jag tror att mitt partikelfilterbyte är gjort i onödan och att det är nåt annat som triggar konstant regenerering. Frågan är vad?
#1173692
Även jag har småproblem med detta sedan lång tid tillbaka men inte katastrof än.
Jag misstänker ändå att rören kan ha stor inverkan. Framför allt då den äldre konstruktionen gjorde så att kondens letade sig upp i givaren.
Räcker ju med tillräckligt med sot eller rost i rören för att ge sämre tryckvärden under belastning.
Så länge dessa inte är bytta kan man nog inte helt utesluta dom heller dessvärre.

Har väl läst lite om att icm eller ecm behöver laddas om för vissa men finns inte mycket info om detta.

Står i vida vad som triggar, har skrivit det i andra trådar men kan kolla å skriva när jag är hemma sedan.

Skickat från min ONE A2003 via Tapatalk
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 10
Weber 32dir på en b20

Skumt, B20A har enkel förgasare, oftast Strom[…]

Man kan halvera priset helt enkelt genom att s&a[…]

V70 startar inte (klickar)

Har fått hem en v70 d4 2011 som inte vill so[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]