NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1181523
timebandit skrev:
Mainrotor skrev:
timebandit skrev:Bytte slangarna idag. Fick korta ner dom lite faktiskt :)
Hoppas att bytet avhjälper mitt "snart att bli" problem. Vill gärna slippa byta dpf igen :)
Var inte alls svårt att byta. Tog det rejält långsamt å åt bulle å drack kaffe. Ca 80 minuter totalt.
Återkommer om mina regenereringar förändras eller ej.

Skickat från min ONE A2003 via Tapatalk
så slangarna ska vara runt metern?
För mig har det funkat bra nu ett tag. Bilen regenererar kanske med 60-70 mils intervaller, lr verkar vara lite olika men aldrig under 60 mil vad jag räknat på. Något positivt hände sen jag bytte rör och slangar men frågan är om det var i kombination med allt annat eller ej. Det verkar iaf ha varit sista pusselbiten för mig. Nu hade jag ju till och med hål i en av mina slangar så det kunde ta mig fan inte ha funkat som det skulle.
Ja det skall dom :) Tog bort nästan 1dm och kunde kortat dom lite till. Beror väl på hur man drar dom antar jag :)

Det är gött att höra, hoppas det håller i sig. Imorgon eller på Måndag vet jag om bytet till slangarna har inverkat på något sätt. Snart kört 20 mil... Brukar regenerera var 20e mil så svaret har jag snart.

Skickat från min ONE A2003 via Tapatalk
Hur har det gått för dig? tummen upp eller ner? :roll:
#1181537
Mainrotor skrev:
timebandit skrev:
Mainrotor skrev: så slangarna ska vara runt metern?
För mig har det funkat bra nu ett tag. Bilen regenererar kanske med 60-70 mils intervaller, lr verkar vara lite olika men aldrig under 60 mil vad jag räknat på. Något positivt hände sen jag bytte rör och slangar men frågan är om det var i kombination med allt annat eller ej. Det verkar iaf ha varit sista pusselbiten för mig. Nu hade jag ju till och med hål i en av mina slangar så det kunde ta mig fan inte ha funkat som det skulle.
Ja det skall dom :) Tog bort nästan 1dm och kunde kortat dom lite till. Beror väl på hur man drar dom antar jag :)

Det är gött att höra, hoppas det håller i sig. Imorgon eller på Måndag vet jag om bytet till slangarna har inverkat på något sätt. Snart kört 20 mil... Brukar regenerera var 20e mil så svaret har jag snart.

Skickat från min ONE A2003 via Tapatalk
Hur har det gått för dig? tummen upp eller ner? :roll:
Det gjorde tyvärr ingen skillnad för mig alls.
Så jag får försöka ge mig på EGR antar jag. Lyckas aldrig komma åt den undre skruven för att lossa den tyvärr...
Partikelfiltret har bara suttit på i strax 5000 mil. Blir att köpa ett dyrt filter nästa gång antar jag :(
Givaren kan ju iofs vara dålig den med, får väl prova med en annan gammal givare först kanske.

Skickat från min ONE A2003 via Tapatalk
#1181679
Det gjorde tyvärr ingen skillnad för mig alls.
Så jag får försöka ge mig på EGR antar jag. Lyckas aldrig komma åt den undre skruven för att lossa den tyvärr...
Partikelfiltret har bara suttit på i strax 5000 mil. Blir att köpa ett dyrt filter nästa gång antar jag :(
Givaren kan ju iofs vara dålig den med, får väl prova med en annan gammal givare först kanske.

Skickat från min ONE A2003 via Tapatalk[/quote]

Aj fan! Det var inte bra, tur att det inte kostar skjortan att prova det där iaf. Det är ju det som är så jävla svårt att veta i vilken ände man ska börja byta saker. Jag han ju byta ut det mesta innan jag testade det här som verkar ha funkat för mig. Jag vill iaf tacka dig för tipset och hoppas det löser sig för dig på något sett. (D)
#1189992
Då går vi vidare med följetongen , har nyss bytt dpf . Fick hjälp med bytet av en verkstad. Före bytet regenererade bilen hela tiden, varannan mil ung.
Mekanikern säger att tempgivaren behöver bytas, alltså den på Dpf . Ja-ha nya fel -nya grejjer hela tiden. Återkommer när tempsensorn är bytt. Hur har det gått för er TB & co ?
#1190049
Man blir ju en aning orolig hur vida regenereringen fungerar eller inte. Jag märker ju aldrig när bilen regenererar. Jag kan dock nämna att från det att bilen var ny så hade jag ofta motorsystem fel vilket senare visade sig vara felaktig tryckgivare. Dock var det inte (bara) tryckgivaren utan även sladdarna till tryckgivaren som var kortslutna! Om det var pga någon som har varit där och försökt mäta eller vad det beror på vet jag inte....

Efter byte av tryckgivare och isolering av kablarna så får jag inga fel iaf.

Bild
#1190062
hockeytok skrev:Då går vi vidare med följetongen , har nyss bytt dpf . Fick hjälp med bytet av en verkstad. Före bytet regenererade bilen hela tiden, varannan mil ung.
Mekanikern säger att tempgivaren behöver bytas, alltså den på Dpf . Ja-ha nya fel -nya grejjer hela tiden. Återkommer när tempsensorn är bytt. Hur har det gått för er TB & co ?
Slangbytet hjälpte inte men behövdes nog ändå bytas efter 31k mil :)
Provat byta tryckgivare som jag haft liggandes men ingen förändring.
Har köpt nytt dpf av bättre kvalitet att byta till samt passar på byta egr med tänkte jag.
Återkommer :)

Skickat från min ONEPLUS A5000 via Tapatalk
#1190174
hockeytok skrev:Har köpt nytt av bättre kval" Var har du köpt det ? Inte Volvo , förmodar jag. :D :oops: Kan du tipsa om inköpskanal , det blir många pengar att byta Dpf hela tiden ?
Med vänlig hälsning, ht
Köpte ett Walker på Mekonomen med SiC kärna. 1000kr billigare än Bilia samt att Bilia kräver ditt gamla tillbaks enligt utbytes modellen.
Ja det blir nog dyrare å köpa billiga filter enligt min erfarenhet. Eller kanske snarlik kostnad men dock större irritation att byta med täta intervaller för det tar tid å kraft att byta med :)

Så fungerar inte detta filter längre så har jag slitna spridare å kanske mer än så :)


Skickat från min ONEPLUS A5000 via Tapatalk
#1190224
Har du kollat värdena från DPF tryckgivaren vid lite olika varvtal?

Jag har tagit några "sampels":

Idag ca 20km efter senaste regen:
850rpm : 6 hPa
2000rpm: 11hPa

dec 2015: (11km efter regen)
2500rpm: 27hPa

mars 2015: (159km efter regen)
2500rpm: 38hPa
2000rpm: 19hPa
1500prm: 8hPa
850rpm: 2hPa
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 10
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]