NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Elias97
#1172533
Tjena!
Inte säker vart jag bör vända mig men tror jag kommit rätt (?)
Har suttit och spekulerat lite över en ny bil och hittade en v50 som verkar schysst. Var under att tag inne på 1.6/2.0f men har fått intrycket att dom är ganska slöa, d2 är väl kanske inte mycket friskare men om inte annat ett bättre alternativ, och betydligt billigare i drift än de jag kör nu
Hur är det med service intervaller, barnsjukdomar/vanliga fel, och diverse saker att hålla reda på? Partikelfilter? Vad bör man kolla efter?
Kör ca 30km/dag, kör fortf min första bil (e46) 328 som jag tycker om men vill köpa något mer ekonomiskt.
Tack för mig
av dieselputte
#1172541
D2 är rappare än Flex modellerna. Barnsjukdomar är väl i princip inte nåt, vet inte hur det är med kopplingshaverier på -11 , men -12 har väl varit mer drabbade. Symptom, plötsligt tar inte kopplingen alls,kräver byte som kan kosta en del, tror knappast maskinförsäkringen täcker om det inträffar.
Notera att bytesintervall för kamrem är sänkt till 14000mil så har den gått mer än 14000 bör du kolla om remmen är bytt. Det står dock troligen i bilens handbok att intervallet är typ 18000, eller mer, men det är sänkt till 14000 pga en del oväntade haverier.
I övrigt tycker jag V50 är en trevlig bil, har haft samma sen jan 2007. det som brukar gå i övrigt är hjullager, framfjäder(nästan alltid vänster)
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1172551
Jag körde min V50 D2 MY11 i nästan 20000 mil, beställde den ny.

De svaga punkter som jag kan dra mig till minnes är kopplingen. Min rasade vid 6000 mil, byttes på nybilsgarantin.
Sen är värmaren ett eget kapitel (som för många andra dieslar), min renoverades för 7000:- men när jag bytte in den så var den inte helt hundra, tror det var stiftet i värmaren som sjöng på sista versen.
Kamremmen byts som sagt vid 14000 mil, den servicen kostade 6000:-, inte farligt med tanke på att detta var inkl. allt.
Ett hjullager började ge ifrån sig små ljud strax innan jag bytte bil, dvs hållbarheten på det var 20000 mil.

Slö bil? Ja det är ingen raket men det bör man känna till innan man köper en bil med den motorn.
Det var inget jag led av, den funkade på Autobahn också :-)-)
av dieselputte
#1172615
Ja, värmaren har ju varit ett sorgebarn för många och den sitter ju illa till. Min har dock konstigt nog överlevt snart 12 år och nästan 15000mil.

En annan sak som kanske bör nämnas är att köra dieselvärmaren via timer, eller direktstart käkar batterier i det långa loppet. Jag är nu inne på mitt 4e batteri, visst hade jag kunna fortsatt köra med de gamla batterierna då det inte var nåt problem att starta bilen, men de gav varning om låg spänning under -10 , så värmaren startade inte.
En annan lösning är väl att skaffa elektrisk motorvärmare vilket jag saknar :cry:

Världens undergång va ordet. Det bö[…]

Hejsan Vi tog tag i T-5R’en i helgen som var[…]

Bumpar tråden. Hur gick det? Var det kanremm[…]

Moment hjulagerbyte fram

Någon som har alla moment/åtdragning v[…]