NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1171535
Hej på er!
Har under mina drygt 3 år som volvoägare fått svårare och svårare att tanka min v50 -04.
Nu har det blivit så illa till den grad att jag får stå och "pumpa" med handtaget vid bensinstationen då pumpen slår ifrån efter cirka en liter och bilen spottar upp bränslet genom påfyllningsröret. Har efter en hel del googling läst en del om avluftning som kan vara igentäppt?
Övrigt som kan vara relaterat är att det pyser väldigt mycket när man öppnar tanklocket och det verkar vara tryck i tanken, ska det vara så?
Är jag rätt ute om jag tror att avluftningen är igentäppt? frågan är då, vart sitter den och hur kollar man om den är igentäppt?

Finns en hel del trådar om detta i andra forum men ingen med en egentlig lösningmer än att vrida på pumpen till kl 7-9 och jag har gått varver runt utan resultat, så om vi lyckas hitta på problemet så kör vi en write-up på detta då jag absolut inte tror att jag är ensam med detta problem.

Allt gott!
Oskar :D
#1171987
Rev ner mattan på insidan i bagageutrymmet igår och till min stora besvikelse så sitter det plåt hela vägen runt där tanklocket är.
Nästa steg blir väl att hissa upp och leta efter kolfilterbehållaren (EVAP Canister).Har dock ingen aning om hur den ser ut eller var den sitter så blir till att följa slangar från tanken och hoppas på det bästa.

Allt Gott
Oskar
#1172171
Så här kan kolkanistern se ut: https://www.bildelsbasen.se/se-sv/Volvo ... -26429868/

Kanske lite större än en 50 cl ölburk? Den kan nog sitta lite olika. På en 245 som jag hade satt den bakom vänster framlykta. Men om man tillverkar en bil från början där kolkanistern ingår (vilket den inte gjorde när 240 utvecklades) så kanske man väljer en annan plats? Följ slangar och annat som har med bränslesystemet att göra.

Embrace the freedom of casual encounters on the be[…]

Världens undergång va ordet. Det bö[…]

Hejsan Vi tog tag i T-5R’en i helgen som var[…]

Bumpar tråden. Hur gick det? Var det kanremm[…]