NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1171031
Hej,

Jag funderar på att köpa en Ford Focus flexifuel mkII 2005-2010 (pga v50 och v70 känns dyrare i drift) men den har tydligen erkända "problem" med vibrationer vid acceleration som främst känns vid acc på låga växlar. Eftersom v50 och Focus delar plattform så undrar jag om v50 har samma fenomen på nån av sina drivlinor..?

Jag är ganska känslig för vibrationer.. Bör jag ännu hellre titta på v70 (om den nu är mer felfri?)..? En diesel vill jag dock helst inte ha pga dyrt med partikelfilter och kamrem.

Mvh :)
#1171060
Är detta med vibrationer något som du själv har upplevt? Eller är det "något du har hört vid fikabordet på jobbet?"
Jag har just passerat 7 år med min V70 2.0F -08. Vägmätarn står på ungefär 12 500 mil. Jag har aldrig känt några sådana vibrationer. Jag kör alltid på E85. Jag har aldrig tankat något annat i den bilen.
#1171064
Jag har varit å provkört två Focus flexifuel - 08/09 med 15-20000mil som hade dessa vibrationer, men som i övrigt kändes väldigt bra i drivlina och chassi.. Och efter lite googling verkar det vara ett känt fel.. Men vet inte hur det är på v50 som delar plattform med Focus..

Jag har inte hittat nån info om att det skulle ha med själva bränslet att göra, utan mer att det är en olycklig konstruktion, ang vibrationerna alltså, och som Ford inte hittat nån ekonomiskt motiverad lösning på.
#1171148
bromsskivor fram kan ge vibrationer på v50 då dom slår sig lätt kan ju va samma på forden
framvagnarna är inte dom stakaste på v50 likaså ford kan va bussning men likväl kan du få samma fenomen av dåligt balanserade däck ifram
#1171337
Jag kollade på en V50 på en bilfirma som hackade/vibrerade vid acceleration. Bilfirman hade egen verkstad och hade kommit fram till att en drivaxel var glapp och skulle bytas. Det var en annan spekulant på bilen som de hade lovat att höra av sig till när jobbet var gjort. Tydligen blev bilen såld eftersom de aldrig hörde av sig till mig, så antagligen blev problemet löst.
#1171425
2015 bytte jag drivaxellager på en V50 MY06 som rullat ca 14 000 mil. Det va väl investerade slantar, bilen kändes som ny efteråt :D
#1171431
Vibration pga drivaxlar har jag bara hört om på T5 modellerna. Mindre motorerna har jag inte läst något om här i alla fall.

Tyvärr snackas det oerhört mycket strunt om S40/V50 och Ford från folk "som minsann kan det där med bilar" men som inte stämmer det minsta.

Att en begagnad bil vibrerar är knappast ett problem isolerat till S40/V50 eller Ford och kan ha massor av olika orsaker. Framförallt slitage vad gäller bromsar och leder.
#1171540
Lövet skrev:Vibration pga drivaxlar har jag bara hört om på T5 modellerna. Mindre motorerna har jag inte läst något om här i alla fall.

Tyvärr snackas det oerhört mycket strunt om S40/V50 och Ford från folk "som minsann kan det där med bilar" men som inte stämmer det minsta.

Att en begagnad bil vibrerar är knappast ett problem isolerat till S40/V50 eller Ford och kan ha massor av olika orsaker. Framförallt slitage vad gäller bromsar och leder.
Jag fick byta båda drivaxlarna på min 2.4i :) Böt i och för sig i samma veva bromsskivorna men drivaxlarna var lite glappa.
#1171558
Taskiga drivaxlar var väl främst ett fenomen på tidiga modeller av P1-bilarna, något som på iallafall facelift blev bättre vad jag förstått.
Lövets Tesla M3 LR AWD

Nu är jag ju en sådan här gammal […]

Hur i hela friden ska man bära sig åt f[…]

Stigande tomgång.

B230fb, 940 91.a. Inga felkoder och ingen lampa.

En ny motor i snitt var 15000 mil... Det blir int[…]