NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Wickbom
#1169478
Hej!
Bilen har länge druckit stora mängder spolarvätska, och jag började misstänka att det läckte någonstans. Fick rätt idag när jag kom ut på parkeringen och såg att det var en mindre pöl under bilens vänstra front. Har någon av er här råkat ut för detta? Kan det vara en slang som brustit? Är det enkelt och billigt att åtgärda?

Bild
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1169504
Wickbom skrev:Hej!
Bilen har länge druckit stora mängder spolarvätska, och jag började misstänka att det läckte någonstans. Fick rätt idag när jag kom ut på parkeringen och såg att det var en mindre pöl under bilens vänstra front. Har någon av er här råkat ut för detta? Kan det vara en slang som brustit? Är det enkelt och billigt att åtgärda?

Bild
Min fd bil, V50 MY11 läckte också. Ska på ett amatörmässigt sätt förklara hur jag gjorde... 8)
Efter egen felsökning visade det sig vara ena strålkastarspolaren som inte höll tätt.
Jag tog helt enkelt tag i täcklocket och pumpade upp trycket förhand, då såg man att det började rinna där den smala delen, där munstycken och täcklocket sitter monterat (till vänster på bilden nedan) går i den tjockare delen.
Köpte en ny på Volvo för några hundralappar och bytte själv. Visste inte alls hur det satt monterat, men det jag lyckades ändå byta den och få ihop allt på typ 45 minuter eller nåt sånt.
Jag tog bort strålkastaren och täcklocket vid DRL/dimljuset. Detta räckte för att komma åt.
Det finns två modeller av dessa. Min hade bara ett munstycke, den på bilden har två, så man får rätt vid beställning.

Bild
av mange38
#1169567
mm händer ju även behållaren spricker sönder om man kört med låg blandning eller likande men som föregånde så kan det vara munstycke slang som läcker
Användarvisningsbild
av Dede
#1169877
Fast om inte behållaren sitter på annan plats mot -08 och framåt så tyder det ju på munstycke alt. slang till munstycket.
Behållaren sitter väl på höger sida mot torpedväggen/framskärm (i alla fall på -08 och framåt).
Användarvisningsbild
av zodiaken
#1331176
Hej,
Jag lånar tråden, jag har samma problem som du hade, att den läcker innanför täcklocket när man pumpar manuellt med handen.. Dvs i bakredelen av den svarta munstycket man drar i.. Vvart hittade du spolarpumpen? Har letat men hittar endast till fönster, ej till strålkastare. Är det samma?

Fick samma svar från Volvo Sverige. B[…]

S/V60 Polestar utan taklucka

Man ska inte förakta 4an. Är ju rappare […]

Hej på er, Jag har fått den kär[…]

Drekkus, Min V90 MY22 early funka t.ex. stäng[…]