NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av AhmatooX
#1169447
Hej,
har en VOLVO V50 (MW) 1.8 FlexFuel 08.
Tycker att den dricker lite för mycket bensin. finns det något man kan bytta ut så att kan ska dricka lite mindre?
Tacksam för all tips.
Mvh
Användarvisningsbild
av ThomasT
#1169449
AhmatooX skrev:Hej,
har en VOLVO V50 (MW) 1.8 FlexFuel 08.
Tycker att den dricker lite för mycket bensin. finns det något man kan bytta ut så att kan ska dricka lite mindre?
Tacksam för all tips.
Mvh
Det finns massor av sinnrika prylar, googla "fuel saving devices" så hittar du ett gäng olika alternativ.






















Problemet är bara att de inte fungerar... så tyvärr finns det inte mycket att göra förutom att gasa mindre. Själv låg jag på 0.75-0.8 L/mil vid tankningarna på min C30 1.8F
Senast redigerad av 1 ThomasT, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1169453
ThomasT: Det mest ekonomiska vore väl i så fall att gå en ecodriving kurs. Eller varför inte se om den finn sgratis på Youtube mm. Den har man ju med sig i nästa bil och det borde löna sig mest. Att lägga ut säg 900:- på en pryl (som man förvissa kan sälja när bilen säljs men får då köpa ny till nästa bil) känns sådär, enligt mig vill säga.

Hade ju en V50 1.8 (ej F) innan och kom ner under biltillverkarens siffror. Rullade länge inne i stan innan ett rödljus mm, hade mycket sällan bråttom så låg i 90 km/h enligt gps på motorvägarna mm och att ha det tänket gör mycket
av Rådlös
#1169460
Jag kan ge dig lite jämförande siffror som du kan utgå ifrån. Jag har en V70 2.0F -08. Den drar 1,18 l/mil. Markant mera om man drar släpkärra eller husvagn etc. etc. Även körning med farthållare ökar en del. AC'n kan nog också öka förbrukningen något? Men jag har inte kontrollmätt detta. Jag kör enbart på E85, har aldrig tankat något annat. Orsaken till den ökade bränsleförbrukningen är ju det förhållandevis låga vridmomentet, 190 Nm. Man tvingas att varva en hel del på växlarna. Sådant kostar bränsle om man inte gör det "mjukt". Du och jag har samma typ av motorblock. Jag har bara lite större cylinderborrning.
Naturligtvis kan det finnas detaljer som har gått sönder eller på annat sätt ökar bränsleförbrukningen för dig. Men om man inte har någon enkel ledtråd att gå på så är det ganska hopplöst att försöka gissa på alla delar i en sådan motor. Ett jobb för en kunnig verkstad att utreda och felsöka. Har du förresten skött servicen regelbundet med föreskrivna oljebyten etc. etc?
Och bara som ett litet påpekande: Motorn är starkare på låg- och mellanvarv med E85, så om du tänker dig att den skulle gå bättre på bensin, så har du tyvärr kommit på fel spår. Visserligen bara några hkr starkare med E85, men fullt mätbart!
av nilssondenstore
#1169738
Har du kollat förbrukningen när du tankat och jämfört med vad bilen på papper ska ha i förbrukning?

Om man vill ha låg förbrukning så ska man ju köra där efter. Då ska man tänka på att tid är pengar.
Ekonomisk körning tar mer tid att ta sej från A till B eller C.
Så enligt min erfarenhet efter många års pendlande så ska man köra som om man inte hade bromsar på bilen. Detta är prio 1,
MOTORBROMS är det som gäller.
Använda farthållare ( för att undvika att släppa på gasen för sent i nedförsbacke) man tjänar inget på att få upp farten inför kommande uppförsbacke.

Sen är de viktigt att bromsarna inte ligger på. Smörj upp bromsarna varje gång du byter till vinter och sommarhjul. Tar inte lång tid när man gjort det några gånger. Då är man säker på att de rullar fritt.

Kör med minst 2,5bar om du kör med 15" hjul och se till att du har en korrekt hjulinställning.

Om du med hjälp av dessa tips inte kommer ner i förbrukning till ungefär vad Volvo anser att den ska dra så kan de vara nåt galet.

Lycka till!
av Viggen1977
#1171816
Kör med minst 2,5bar om du kör med 15" hjul och se till att du har en korrekt hjulinställning.

I boken står det 2,5 fram och 2,1 bak.
Men 2,5 på alla fyra är bättre då eller? :???: :?:

nilssondenstore skrev:Har du kollat förbrukningen när du tankat och jämfört med vad bilen på papper ska ha i förbrukning?

Om man vill ha låg förbrukning så ska man ju köra där efter. Då ska man tänka på att tid är pengar.
Ekonomisk körning tar mer tid att ta sej från A till B eller C.
Så enligt min erfarenhet efter många års pendlande så ska man köra som om man inte hade bromsar på bilen. Detta är prio 1,
MOTORBROMS är det som gäller.
Använda farthållare ( för att undvika att släppa på gasen för sent i nedförsbacke) man tjänar inget på att få upp farten inför kommande uppförsbacke.

Sen är de viktigt att bromsarna inte ligger på. Smörj upp bromsarna varje gång du byter till vinter och sommarhjul. Tar inte lång tid när man gjort det några gånger. Då är man säker på att de rullar fritt.

Kör med minst 2,5bar om du kör med 15" hjul och se till att du har en korrekt hjulinställning.

Om du med hjälp av dessa tips inte kommer ner i förbrukning till ungefär vad Volvo anser att den ska dra så kan de vara nåt galet.

Lycka till!
Användarvisningsbild
av ThomasT
#1171825
Viggen1977 skrev:I boken står det 2,5 fram och 2,1 bak.
Men 2,5 på alla fyra är bättre då eller? :???: :?:
Ett välpumpat däck rullar ju lite lättare, MEN det är väldigt marginellt.

.

@White , Det är tillfredsställande ;-)[…]

Mer info. Jag hittade en youtubefilm som handlar […]

Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart

Såg på protokollet att du också[…]

Har felkod HCM-B104154, lägesgivarna må[…]