NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Wickbom
#1168463
Hej.

Jag har gått i valet och kvalet om att byta bil från min V50 1.8 till en något nyare. Valet har blivit att vara kvar med V50.
Bilen rullar fint och utöver lite kosmetiska problem (stenskott, lackskador och plastskavanker) så är det inga stora problem. Dock tänker jag att jag bör göra något för bilen efter 11 år och snart 12.000 rullade mil.

Jag skulle uppskatta om ni har några tips eller förslag som jag kan göra för att förbättra förutsättningarna för bilen så att hon kan få rulla vidare ett par år till?

Installation av något? Däckbyten? Speciell service?
av Rådlös
#1168479
Service skall du ju alltid göra. Oavsett hur gammal bilen är. Byt olja varje år, minst. Och med detta även filter osv. Andra vätskor skall kontrolleras. Generellt skall kylarvätska bytas efter två år, men det finns undantag under vissa förutsättningar. Bromsvätska skall också bytas vart annat år. Sedan kommer ju tändstift och eventuellt andra tänddelar. Däckbyten måste du göra när dom är slitna. Kamrem, om du har en sådan, skall bytas med fastställda intervaller. Lite olika på olika motormodeller. Även multiremmen skall bytas vid max tio år. (OBS! Tiden gäller här. Inte körsträckan) Batteriet har en begränsad livslängd. Om det får god vård så kan man räkna på åtta - tio år. Det fina med batteriet är att det "säger till själv" när det är dags att byta ut. Kanske även t.ex generatorkol. Bromsar och annat är ju dessutom självskrivet. Det är både ditt och andras liv som hänger på att bromsarna fungerar.
Försök att hitta ett serviceschema för din bil. Har du inte gjort föreskriven service så har du förkortat bilens livslängd. Det finns massvis att tillägga om detta om man vill gå in på alla detaljer, men det kommer du underfund med själv om grubblar lite på din bil och hur den fungerar.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1168583
Sen kan du alltid lämna in den på en helrekond med stenskottslagning om du inte har plats/möjlighet att utföra detta själv.
Kanske byta vindrutan om den är sliten/har mycket stenskott.
#1168692
Gör servicen när den ska göras, smörj upp bromsarna varje gång du byter till sommar/vinter och tvätta och putsa ibland så kommer ytterligare 11år och 12,000mil till inte vara något större bekymmer 8)

Hur var dom andra värdena? Vet du det kan det[…]

Insugningsslangen

Vad är det för grunka som sitter på[…]

Hej Har mycket dåliga torkarblad till str&a[…]

Elschema 740

Vad menar du med "måste dras om". […]