NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Aqua
#1166877
Hej, ska byta beläggen bak på min V50. Behöver ett verktyg för att pressa/skruva tillbaka kolven.
Är inte inte intresserad av att köpa ett komplett kit för 500-600kr för denna övning.
Någon som vet ett bra och billigt verktyg som passar?
Eller någon som vet ett bra sätt att rotera tillbaka kolven utan specialverktyg?
av mange38
#1166925
har från biltema funkar bra dock är piggarna lite stora som ska gripa i kolven men det funkar kommer dock inte håg vad det kittet kostade har för mig 299 men kan ha fel haft det i många år nu ....billigaste blir det väl om du känner nån som har som du kan låna av
Användarvisningsbild
av Jeppe940
#1167105
Jag köpte ett kitt från England (ebay). 18 olika adaptrar, två skruvar (höger- och vänstergäng). Kostade 240 kr inkl. frakt (!!) Suveränt kit. Skruvade in kolvarna bak på en V50 i helgen faktiskt och plattan som jag använde då hade beteckningen M (som jag dock inte har en aning om vad det står för). Med lite fantasi kan man såklart göra ett eget verktyg. Det måste dock passa bra i hålen på kolven för damasken ligger precis vid kanten, så det finns liksom ingen gripyta på kolvens utsida.
av tig3r
#1167110
På en av mina första bilar fanns samma system med kolven som skulle pressas och roteras, en Saab 900, där gick det att nyttja en spetstång med vinkade käftar och någon form at brytjärn/kofot för att pressa med. Dock :!: vill jag inte rekommendera det med tanke på att risken att slinta är stor med mycket hög risk att förstöra damasken, detta är snarare ett alternativ om inget annat finns :!:

Så fort jag fick råd så köpte jag mig ett kitt för runt 500kr med diverse adaptrar och räknade med att jag troligen har nytta av det flera gånger vilket även jag har haft på olika bilar.

Mitt kit motsvarar biltemas artnr: 191255 ,men kostar 499kr, så det är inget bra svar på din fråga :cry:
av JohnB
#1167766
Jag har iofs bara bytt belägg på en bil där kolvarna behöver skruvas tillbaka och det var på en -99 Mondeo V6. Hursomhelst använde jag detta verktyg från biltema, http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... 000016991/

Jag har sedan fortsatt använda det varje gång jag behövt pressa tillbaka kolvar i ett bromsok och det fungerar finfint nästan 20 år senare. En bekvämlighetsdetalj är att det finns infattning för 1/2" spärrskaft så man kan köra med mutterdragaren vilket jag gjort flera gånger på ok där man bara behöver pressa.

Verktyget passade inte 100% på Mondeon men tillräckligt bra för att lösa uppgiften.

vill du ha ett kit som tar de flesta förekommande OK så är det detta eller liknande du ska ha: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... 000031723/

Men då är priset också ett helt annat om du inte handlar på ebay som föreslagits tidigare i tråden.

/John B
Storlek på Skivor/bromsar?

Ja att beställa hos Autodoc är som ett l[…]

Startproblem varm motor S70

Hej! Jag har sedan en tid tillbaka skaffat mig en[…]

jag hade 2+1 fel... dels hade EGR saggat ihop och […]

Pluskabel glapp

V70 1,6 diesel 2011 vägrar starta. Ny startmo[…]