NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Roggan75
#1166621
Hej jag har precis köpt min första Volvo V 50 1.8 2006 bensin . Och undrar om dessa bilar Är så dåligt isolerade och mycket vägljud kommer in i kupén från däcken. Eller om det är mina däck de som är fel på . Det är nästan nya sommardäck märke Nokian Nordman SX. 195 /65-15 på Volvo original fälgar nya bromsskivor och belägg . Däcken jämt slitna och ser bra ut . däcken som enligt tester skall vara tysta och bra men det är fruktansvärt mycket vägljud Rullar hårt och bullrigt . Ha prövat att sänka däcktrycket utan bra resultat har nu 2,2 typ något tips på tysta däck till denna modell . ? Har haft Michelin energy däck tidigare väldigt tyst på en gammal Audi A4 i alla fall .
Senast redigerad av 1 Roggan75, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1166629
Exyzäta skrev:Hur mycket luft har du i dom, och rullar de åt rätt håll? De flesta däck är riktningsbestämda.
Nja. Jag har inte haft riktningsbestämda däck på någon av de senaste tre bilarna iaf. Inside/Outside har det varit.

Men lufttrycket är absolut något att kolla.
av Exyzäta
#1166634
SBergdahl skrev:
Exyzäta skrev:Hur mycket luft har du i dom, och rullar de åt rätt håll? De flesta däck är riktningsbestämda.
Nja. Jag har inte haft riktningsbestämda däck på någon av de senaste tre bilarna iaf. Inside/Outside har det varit.

Men lufttrycket är absolut något att kolla.
Riktningsbestämda brukar de vara som har ett V-mönster för att tränga undan vatten ut från däckets mitt. De med bara spårmönster är ju inte uppbyggda på samma sätt utan rullar ju bara rakt igenom vattnet, där gäller det ju att spåren är tillräckligt breda och djupa istället.
av dieselputte
#1166638
Behöver ju inte vara däcken som låter, ett dålig hjullager kan brumma rätt friskt också. Om du provar att svänga krafitig vid c 50km/h, minskar ljudet då kan det vara dåligt hjullager som orsakar det. Rätt vanligt att man får byta åtminstonde framhjulslagren innan 15000 mil.Fick själv byta bägge mina främre hjullager vid c 13000mil. (Har V50 )

En bra däcksverkstad kan avgöra om det är däck, eller lager som låter. V50 är annars rätt tysta i kupén med sommadäck, dock ännu tystare efter faceliften 2008.
av nilssondenstore
#1166641
Är däcken nästan nya till utseendet eller har du kollat datumstämpeln? Jag kör visserligen en 2008 1,6d och den upplever jag tyst med Continental sommardäck och nokian vinterdäck.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1166642
Exyzäta skrev:
SBergdahl skrev:
Exyzäta skrev:Hur mycket luft har du i dom, och rullar de åt rätt håll? De flesta däck är riktningsbestämda.
Nja. Jag har inte haft riktningsbestämda däck på någon av de senaste tre bilarna iaf. Inside/Outside har det varit.

Men lufttrycket är absolut något att kolla.
Riktningsbestämda brukar de vara som har ett V-mönster för att tränga undan vatten ut från däckets mitt. De med bara spårmönster är ju inte uppbyggda på samma sätt utan rullar ju bara rakt igenom vattnet, där gäller det ju att spåren är tillräckligt breda och djupa istället.
Nu när du säger det hade jag V-mönstrat ett par månader. Sämsta däcken i väta jag någonsin haft. Så däckets övriga egenskaper verkar trumfa mönstret :wink:

Men om TS har Good Year är det inte osannolikt att det är EfficientGrip. Det är inte riktningsbestämt.
av Rådlös
#1166664
Man kan säkert hitta tystare eller bullrigare däck om man anstränger sig och provar tillräckligt många. Men det finns en annan inte helt betydelselös faktor med vägbuller, ny eller sliten asfalt! Jag har kollat detta eftersom jag har en V70 2.0F och många kritiker säger att det är ett högt motorljud i den bilen. Det stämmer till viss del, men dålig asfalt hörs mycket mera än störande motorljud. Jag har konstaterat detta när det har varit vägsträckor med olika beläggning och man har tillfälle att jämföra. Mina sommardäck är Michelin Energy. Men jag har fortfarande vinterdäcken på, det blir byte om några dagar. Vinterdäcken är Continental dubbfria. Jag har inte mätt med något instrument, men upplever dom som lite tystare.
För den som vill mäta finns det en app att installera i en modern mobiltelefon. Det blir då en dB-mätare i telefonen. Googla på nätet. Jag har inte tillgång till någon sådan telefon, men den som funderar över detta kan mäta själv och få det i siffror. "Att mäta är att veta!" Leta upp en lämplig vägsträcka och försök på sådana dagar då det är samma väder. Våt vägbana förändrar ljudet. Och kör under så lika förhållanden som möjligt, hastighet, motorvarv, telefonen på samma plats etc. etc. Kanske en fördel om man är två personer, en som kör och en som sitter bredvid och mäter. (Men pladdra inte under mätningen!) :wink:

Väcker gammal tråd, har exakt samma fel[…]

Udda specade bilar

Skinnklädd panel saknas på väldig[…]

Man kan ju ladda batterierna när man k&ou[…]

Är det inte bara en sprucken slang? Ta bort b[…]