NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av andreasw
#1166449
Hej alla gurus!

I torsdags for jag och familjen iväg på en tur, bilen gick hur bra som helst dit men vägrade att starta när vi skulle åka hem.
Allt fungerade tills man skulle vrida nyckeln till startläge, då hände absolut ingenting. Startmotorn gick aldrig igång. Kollade säkringar och sånt som man gör men alla var hela! Men bilen gick igång efter kanske 30 nyckelvrid. Så jag tänker att kanske tändningslåset är boven i dramat?

Vad får man för felbild med ett trasigt tändningslås? Någon som vet hur det kan visa sig?

Tacksam för svar! :D
av dieselputte
#1166533
Det första du bör kolla är att kontakterna i CEM under handskfacket sitter i som de skall.

Därefter kan du söka nån tråd som handlar om Relä 14, rättare sagt sök på R14 så får du upp nån tråd om en medlem som bytte plats på relän inne i motorrummets säkringsbox. Finns även nån tråd som beskriver förbättring av en jordpunk i samma säkringsbox. (R14 drar i sin tur startmotorns solenoid)

I övrigt , mest troligt är att kontaktbanan i tändningslåset som ger jord till R14 som blivit sliten. Även här finns det länkar till engelska forum där det visas hur man byter ut själva tändningslåset. Inte alltför svårt. Använd sökfunktionen, jag orkar inte hjälpa till med det, det finns en hel del trådar om samma problem.

Symptomen med dåligt tändningslås är att det kan funka ibland och därefter inte alls. En del fall där man håller inne tändningen så går den plötsligt igång efter 10-20 s. Dåligt batteri brukar ge ett slamrande läte från startmotorns solenoid.

Tror inte att ditt batteri blivit dåligt efter sån kort tid du haft det. I så fall är det troligen fel på generatorn som överladdar batteriet.
Användarvisningsbild
av andreasw
#1166693
dieselputte skrev:Det första du bör kolla är att kontakterna i CEM under handskfacket sitter i som de skall.

Därefter kan du söka nån tråd som handlar om Relä 14, rättare sagt sök på R14 så får du upp nån tråd om en medlem som bytte plats på relän inne i motorrummets säkringsbox. Finns även nån tråd som beskriver förbättring av en jordpunk i samma säkringsbox. (R14 drar i sin tur startmotorns solenoid)

I övrigt , mest troligt är att kontaktbanan i tändningslåset som ger jord till R14 som blivit sliten. Även här finns det länkar till engelska forum där det visas hur man byter ut själva tändningslåset. Inte alltför svårt. Använd sökfunktionen, jag orkar inte hjälpa till med det, det finns en hel del trådar om samma problem.

Symptomen med dåligt tändningslås är att det kan funka ibland och därefter inte alls. En del fall där man håller inne tändningen så går den plötsligt igång efter 10-20 s. Dåligt batteri brukar ge ett slamrande läte från startmotorns solenoid.

Tror inte att ditt batteri blivit dåligt efter sån kort tid du haft det. I så fall är det troligen fel på generatorn som överladdar batteriet.
Tack för ditt svar! Felet finns nog i själva tändningslåset. Den startade när jag vickade nyckeln i startläget. Ska ta ut och försöka böja ut bläckena inuti. Såg en guide som nån länkat till ett annat forum.
Användarvisningsbild
av Sierra94
#1168801
Jag har ett tändningslås löst till salu om du behöver byta. Plockade ur det i förbifarten på en demontering jag besökte.

PM:a för mer info.
Dörrlås V-fram

Jo, det var ett kabelbrott. Den klassiska grö[…]

Hej, jag letar efter en lämplig bil till fami[…]

har du provat göra rent sensorn i LMM? an[…]

Köpråd

Jag kör V60 D4, på 70/80 väg 0.42l[…]