- lör 15 apr 2017, 12:03
#1166251
Hej
Eftersom det är påskhelg så kan jag inte ringa min annars otroligt hjälpsamma lokala verkstad, som besvarat ett antal frågor och fixar det som jag själv misslyckats så vänder jag mig åter igen till det grymma forumet då jag gärna vill skruva ihop bilen innan måndag :D
På min v50 T5 awd My 2008 så skall det sitta samma typ av bromsok som det finns på flertalet (?) volvos från denna era. Dessa har vad jag förstått ett självjusterande system för handbromsen som inte verkar lovordas av alla här på forumet..
har precis bytt klossar både fram och bak, gick galant, färdbromsen fungerar som den ska både fram och bak! Men PROBLEMET är handbromsen.
Ska även förtydliga att jag hade ett liknande problem förra året innan besiktning som verkstaden löste, men fick redan då hör att beläggen började bli dåliga och kunde därför ställa till det. Så felet med att handbromsen tar sent fanns redan innan jag bytte klossar.
------------------------
Efter sökande har jag hittat tre trådar som gett mig mycket förslag vad man kan göra med kärvande/ej fungerande handbromsar, länkar de här då någon annan kan ha nytta av detta.
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 31&t=91431 <--- läs hela trots rubriken bra tips på hur man motionerar upp systemet!
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... s#p1161749
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... &sk=t&sd=a
--------------------------
Efter lite (mycket) skruvande, motionerande och jämförande så har jag mina aningar om att det är oket på höger bak som fallerar. Färdbromsen fungerar mycket bra! Men hävarmen går lätt till båda ändlägena men framför allt så följer kolven hävarmens rörelse, ska det vara så?
Djupare förklaring i frågan: På vänster sidas ok så åker kolven ut när jag spänner handbromshävarmen men den rör sig inte tillbaka när jag släpper på armen, i alla fall inte lika långt. Detta borde ju egentligen få handbromsen att alltid ligga på?? Men det gör den inte utan det fungerar med oket monterat. Spänner jag hävarmen så bromsas hjulet, släpper jag så släpper det i all fall nog mycket att jag med mindre kraft kan rotera bromsskivan.
Däremot så upplever jag att kolven rör sig precis lika mycket fram och tillbaka på HÖGER ok, dvs när jag spänner hävarmen åker kolven ut, men när jag släpper tillbaka så åker kolven lika långt tillbaka. Känns egentligen vettigt.. med tanke på en handbroms :?: men misstänker att det är något som fallerar för självjusteringen.
Har testat monterat oket med kolven så pass långt ut det bara går men fortfarande få det på plats, då upplever jag att det blir mer motstånd när jag drar i hävarmen, men hävarmen kan ändå röra sig längre på höger ok (dvs närmare ändläge) än på vänster ok.
Har provat justera muttern i mittkonsolen för handbromsen, resulterade till slut att det blev lite tyngre att dra i handbromsen, men kunde fortfarande komma högst upp och det resulterade samtidigt att bromsen låg på hela tiden även i släppt läge.
wiren verkar i alla fall löpa på lätt på båda sidor.
Kan även tillägga att jag testat lufta höger ok då jag tänkte att det gick lättare där, men såg ingen luft och märker ingen skillnad.
Börjar misstänka haveri på höger oket, vet bara inte vilket som fungerar och vilket som det är fel på..
Eller kan jag ha missat något annat?
/Anders
Eftersom det är påskhelg så kan jag inte ringa min annars otroligt hjälpsamma lokala verkstad, som besvarat ett antal frågor och fixar det som jag själv misslyckats så vänder jag mig åter igen till det grymma forumet då jag gärna vill skruva ihop bilen innan måndag :D
På min v50 T5 awd My 2008 så skall det sitta samma typ av bromsok som det finns på flertalet (?) volvos från denna era. Dessa har vad jag förstått ett självjusterande system för handbromsen som inte verkar lovordas av alla här på forumet..
har precis bytt klossar både fram och bak, gick galant, färdbromsen fungerar som den ska både fram och bak! Men PROBLEMET är handbromsen.
Ska även förtydliga att jag hade ett liknande problem förra året innan besiktning som verkstaden löste, men fick redan då hör att beläggen började bli dåliga och kunde därför ställa till det. Så felet med att handbromsen tar sent fanns redan innan jag bytte klossar.
------------------------
Efter sökande har jag hittat tre trådar som gett mig mycket förslag vad man kan göra med kärvande/ej fungerande handbromsar, länkar de här då någon annan kan ha nytta av detta.
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 31&t=91431 <--- läs hela trots rubriken bra tips på hur man motionerar upp systemet!
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... s#p1161749
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... &sk=t&sd=a
--------------------------
Efter lite (mycket) skruvande, motionerande och jämförande så har jag mina aningar om att det är oket på höger bak som fallerar. Färdbromsen fungerar mycket bra! Men hävarmen går lätt till båda ändlägena men framför allt så följer kolven hävarmens rörelse, ska det vara så?
Djupare förklaring i frågan: På vänster sidas ok så åker kolven ut när jag spänner handbromshävarmen men den rör sig inte tillbaka när jag släpper på armen, i alla fall inte lika långt. Detta borde ju egentligen få handbromsen att alltid ligga på?? Men det gör den inte utan det fungerar med oket monterat. Spänner jag hävarmen så bromsas hjulet, släpper jag så släpper det i all fall nog mycket att jag med mindre kraft kan rotera bromsskivan.
Däremot så upplever jag att kolven rör sig precis lika mycket fram och tillbaka på HÖGER ok, dvs när jag spänner hävarmen åker kolven ut, men när jag släpper tillbaka så åker kolven lika långt tillbaka. Känns egentligen vettigt.. med tanke på en handbroms :?: men misstänker att det är något som fallerar för självjusteringen.
Har testat monterat oket med kolven så pass långt ut det bara går men fortfarande få det på plats, då upplever jag att det blir mer motstånd när jag drar i hävarmen, men hävarmen kan ändå röra sig längre på höger ok (dvs närmare ändläge) än på vänster ok.
Har provat justera muttern i mittkonsolen för handbromsen, resulterade till slut att det blev lite tyngre att dra i handbromsen, men kunde fortfarande komma högst upp och det resulterade samtidigt att bromsen låg på hela tiden även i släppt läge.
wiren verkar i alla fall löpa på lätt på båda sidor.
Kan även tillägga att jag testat lufta höger ok då jag tänkte att det gick lättare där, men såg ingen luft och märker ingen skillnad.
Börjar misstänka haveri på höger oket, vet bara inte vilket som fungerar och vilket som det är fel på..
Eller kan jag ha missat något annat?
/Anders