NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1166251
Hej

Eftersom det är påskhelg så kan jag inte ringa min annars otroligt hjälpsamma lokala verkstad, som besvarat ett antal frågor och fixar det som jag själv misslyckats så vänder jag mig åter igen till det grymma forumet då jag gärna vill skruva ihop bilen innan måndag :D

På min v50 T5 awd My 2008 så skall det sitta samma typ av bromsok som det finns på flertalet (?) volvos från denna era. Dessa har vad jag förstått ett självjusterande system för handbromsen som inte verkar lovordas av alla här på forumet..
har precis bytt klossar både fram och bak, gick galant, färdbromsen fungerar som den ska både fram och bak! Men PROBLEMET är handbromsen.
Ska även förtydliga att jag hade ett liknande problem förra året innan besiktning som verkstaden löste, men fick redan då hör att beläggen började bli dåliga och kunde därför ställa till det. Så felet med att handbromsen tar sent fanns redan innan jag bytte klossar.

------------------------
Efter sökande har jag hittat tre trådar som gett mig mycket förslag vad man kan göra med kärvande/ej fungerande handbromsar, länkar de här då någon annan kan ha nytta av detta.

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 31&t=91431 <--- läs hela trots rubriken bra tips på hur man motionerar upp systemet!
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... s#p1161749
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... &sk=t&sd=a
--------------------------

Efter lite (mycket) skruvande, motionerande och jämförande så har jag mina aningar om att det är oket på höger bak som fallerar. Färdbromsen fungerar mycket bra! Men hävarmen går lätt till båda ändlägena men framför allt så följer kolven hävarmens rörelse, ska det vara så?

Djupare förklaring i frågan: På vänster sidas ok så åker kolven ut när jag spänner handbromshävarmen men den rör sig inte tillbaka när jag släpper på armen, i alla fall inte lika långt. Detta borde ju egentligen få handbromsen att alltid ligga på?? Men det gör den inte utan det fungerar med oket monterat. Spänner jag hävarmen så bromsas hjulet, släpper jag så släpper det i all fall nog mycket att jag med mindre kraft kan rotera bromsskivan.

Däremot så upplever jag att kolven rör sig precis lika mycket fram och tillbaka på HÖGER ok, dvs när jag spänner hävarmen åker kolven ut, men när jag släpper tillbaka så åker kolven lika långt tillbaka. Känns egentligen vettigt.. med tanke på en handbroms :?: men misstänker att det är något som fallerar för självjusteringen.

Har testat monterat oket med kolven så pass långt ut det bara går men fortfarande få det på plats, då upplever jag att det blir mer motstånd när jag drar i hävarmen, men hävarmen kan ändå röra sig längre på höger ok (dvs närmare ändläge) än på vänster ok.

Har provat justera muttern i mittkonsolen för handbromsen, resulterade till slut att det blev lite tyngre att dra i handbromsen, men kunde fortfarande komma högst upp och det resulterade samtidigt att bromsen låg på hela tiden även i släppt läge.
wiren verkar i alla fall löpa på lätt på båda sidor.

Kan även tillägga att jag testat lufta höger ok då jag tänkte att det gick lättare där, men såg ingen luft och märker ingen skillnad.
Börjar misstänka haveri på höger oket, vet bara inte vilket som fungerar och vilket som det är fel på..
Eller kan jag ha missat något annat?


/Anders
#1166611
hade samma symptom på vänster bak på min upptäkte jag när jag bytte däck och gick igenom bromsarna tros hävarmen gick till baka så gick inte kolven tillbaka trots jag skruvat inn kolven ,mm även luftat resulterade i nytt ok så löste det sig men knepigt var det nu får jag ingen bra broms yta på den sidan men det är en annan femma dock luftat enlig tkonstens alla regler
#1167103
Hör väl till god kutym att berätta vad som hänt :) och tack Mange38 för att du delade med dig av dina erfarenheter. Hoppas det löser sig för dig med broms ytan.

I alla fall:
Jag köpte två nya bromsok, monterade dit ett av de nya på höger sida men hade precis samma problem med handbromsen. Trots flertalet pumpningar, luftning osv. Monterade isär testade justera kolven tight för att se om jag åstadkom något annat resultat. Inget...
Testade släppa på handbromsvajern inne i kupen, om något hände så gick bromsen bara ännu lättare.
Började tappa hoppet, monterade bort det nya oket, tillbaka med det gamla, luftade och gjorde klart för att i alla fall kunna köra bilen med fungerande färdbroms till lokala verkstaden.
Testbromsar, åker en sväng för att se att det fungera, beslutar mig ändå för att se om handbromsen tar lite , som tidigare men högt upp. testar dra ett par gånger och får magiskt nog lite respons.. drar mer och mer och det blir bättre. :)
Kontentan är att det löste sig, men jag vet inte alls varför.. gjorde inget mer än det jag gjorde tidigare, jo bytte bromsolja i samma veva och drog i handbromsen medans jag växelvis bromsade med fortbromsen med bilen igång, men tror inte oljan påverkade då den andra inte såg dålig ut på något sätt. Men skulle nog ändå rekommendera andra med liknande problem att ta en titt på länkarna till andra nyttiga poster på forumet :!:

Världens undergång va ordet. Det bö[…]

Hejsan Vi tog tag i T-5R’en i helgen som var[…]

Bumpar tråden. Hur gick det? Var det kanremm[…]

Moment hjulagerbyte fram

Någon som har alla moment/åtdragning v[…]