NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mortimer
#1165452
Hej

När jag tankat sista gångerna så pyser det till när jag öppnar tanklocket på min S40 2004, precis som ett vacuum släpper. Är det verkligen rätt ? Känns som det inte ska kunna ske. Finns det någon lättåtkomlig ventil i tanken eller är det locket som är felet ?

/M
av tig3r
#1166252
Är precis likadant på min V50 T5 bensin -2008.

Har själv funderat på detta då det känns dåligt med ett vacuum i tanken, dels för att det borde bli tyngre att pumpa ut bensin, men även att tanken till slut bucklas inåt? Men kanske är den tät för att inte suga in fuktig luft som skulle kunna orsaka rost?
Det sista är bara spekulationer :)

Edit: Kan tillägga att det har varit så här sedan jag skaffade bilen 2011, så det har ännu inte enligt vad jag kunnat se stört något i driften.
Vakuumet (om det nu är det) är dessutom så pass lågt att det inte heller stör bensinvärmaren som troligen inte har någon direkt kraftig bränslepump.
Senast redigerad av 1 tig3r, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av robinb3rgsten
#1166256
Ska väl finnas avluftning på tanken. Blir de tillräckligt illa så sugs bränslet tillbaka till tanken så bilen inte startar. Har hänt på min lastbil
Användarvisningsbild
av Omlott
#1166435
Äger en Volvo V50 2.4 -04, enligt Haynes reparationshandbok ska man se till att trycket i bränslesystemet försvinner genom att ta bort säkringen för bränslepumpen och starta bilen. Kan trycket inte då rimligtvis också finnas i tanken, vilket då gör att det pyser när man öppnar tanklocket? Har för mig att det pyser från min också.
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1166518
Har nog pyst på samtliga bilar jag haft, inklusive en V50 1.8 MY06
av NilsO
#1166570
Men det ska inte pysa, isåfall är något fel.

Tanken är ventilerad till atmosfären genom ett filter med aktivt kol som tar bort bränsleångorna ("kolkanister"). Ventilationen fungerar även om bilen står parkerad, och den fungerar åt båda hållen – det kan ledas in friskluft t ex när bränslenivån minskar vid körning eller när det blir kallare utomhus, och ledas ut om bilen t ex står i solen en het dag och tanken värms upp.
av mange38
#1166610
pyser ibland om min med dock oftast om man kört längre tid tex full tank ner till noll typ tankar man typ vid kvarts tank kvar så pyser det inget (var tvungen hålla koll på det sen jag såg denna tråden :D ) dock var det likadant på v70,n som jag hade förut likaså är det på vår bmw ,med kanske inte är korekt men verkar vara hyffsat vanligt på bilar

Man kan halvera priset helt enkelt genom att s&a[…]

V70 startar inte (klickar)

Har fått hem en v70 d4 2011 som inte vill so[…]

Weber 32dir på en b20

Denna motorn är en utbytesmotor från vo[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]