NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Volvoforever
#1165384
Hej, idag uppstog ett nytt problem med min V50 2,0D 2007.
Från att ha stadiga regenereringar mellan 50-80 mil, (Vissa veckor har jag mycket kortkörningar och vissa veckor långkörningar)
idag började den regenerera och slutar aldrig, kört 6 mil i olika hastigheter och den slutar aldrig.
Bytte dpf för 5000 mil sedan (pirat) har fyllt eloys varje 6000 mil. Jag är fullt medveten om att pirat kanske inte är ett fullgott alternativ men den borde väl inte gå från en regenerering på 60 mil till att ständigt göra det!?

Tycker mig även höra nåt ljud från motorutrymmet när jag kör, när jag gasar låter det lite som ett luftläckage som tystnar när man kopplar ur och frihjular.

Har inte sett nån tråd om dpf som reagerat på detta vis.
Nån som har råkat ut för detta?
av dieselputte
#1165402
Kolla om någon av slangarna mellan DPF och tryckgivaren läcker. Prova att ta loss slangarna vid givaren och blås försiktigt med en blåspicka, du bör höra om det pyser vid filtret om där är nåt läckage.

I övrigt kanske nåt strul i y formade spjällhuset.
av Volvoforever
#1166923
Letade efter en billyft i helgen förra veckan men det var svårt att hitta tid och få tid så jag åkte på som vanligt.
Rätt som det var så slutade den regenerera och nu har jag hunnit med 19 mil utan nån regenerering, vi får se hur långt jag kan åka innan nästa gång och hur länge den håller på.
Jag hoppas att det "bara" var nått tjall denna gång, bilen ska in på service när som helst och då borde de se om det är nåt tok.
av Volvoforever
#1169624
Suck.
Regenereringarna tillbaka, med några mils avbrott slutar den regenerera ca 2 km.

Var till en polare idag med Vida och läste ut felkoder, fanns bara om den värdelösa bränslevärmaren som jag lagade upp för 12000:- för 3 år sen.

Tvingade fram en regenerering och läste av trycket, före så låg trycket på 15 och efter på 13, enligt Vida ska normaltryck på tomgång ligga mellan 3-20, läste även ut ADM nivå och den låg på 12/15. Inga felkoder på ADM pumpen.

Efter den framtvingade regenereringen så nollade vi byte av DPF.

Finns det några förslag?
av Ceska
#1169784
Det låter att dpf har gjort sitt, då du knappt får ner trycket efter framtvingat regenereringen, dvs att filtret är fullt av skit eller slangarna till givarna.
av Volvoforever
#1189439
Lyfter tråden igen, jag har haft bilen på service (10 års+18000mil), fyllt additiv och dom hittade inga felkoder på dpf.
Saken är denna, efter långa regenereringar kan den rulla på ca 20-30 mil innan det sätter igång igen med långa regenereringar. Har nu bytt dpf och nollat den i vida och körde en tvingad regenerering och resultatet kvarstår. Slangarna som satt på dpf var torra och mjuka, såg inte till något av nån kondens i dem som jag har läst någonstans tidigare.
Har någon ett förslag hur jag ska gå vidare härifrån?
av timebandit
#1189497
Eftermarknads dpf är skit! Bytt 2ggr och kört ca 6000-7000mil med varje när det är dags för byte igen.
Min regenererar var 18e mil och dags att byta igen.
Denna gången byter jag till ett mycket bättre märke med SiC kärna istället.

Men prova byta rören till nya rör eller slangar. Dom kan vara igensatta trots att det går att blåsa luft genom dom. Rost å skit i rören.
Har bytt ut mina rör till helt nya slangar.
Givaren kan ju också vara dålig trots att den inte visar det.


Skickat från min ONEPLUS A5000 via Tapatalk
Löjliga priser XC70

Precis 40/320=12.5% Skapligt lågt pås[…]

Vi som beställt nya XC60

Mycket nöjd med Platinum Grey. Har en ton av […]

Leasing bildäck

Det låter som någon slags missför[…]

Säger det något särskilt att det k[…]