NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Snabelhund
#1164487
Hej jag har en v50 d2 classic 2012 som håller på och strular. Det började för ca 4 veckor sedan när motorlampan tändes och meddelandet motorsystem service erfodras komupp i display körde ca 1 km innan bilen slutade svara på gas, gick att varva ca1000-1200 varv varefter den skickade en massa olika felmeddelanden såsom servosystem service erfodras heljussystem service erfodras och liknande. kom ca 10 meter innan den dog och utlöste larmet. startar den igen varpå jag får upp röd lampa och felmedelandet "bromsfel stanna omedelbart".

Bärgning till verkstad ( Bilia) där de inte kan utläsa något ur felkoderna och bilen verkar gå som vanligt vid deras provkörning (då den har stått över natten). Får tillbaks bilen utan åtgärd, hinner köra ca 7 mil innan motorlampan tänds igen och motorsystem meddelandet kommer upp igen. Tar inga risker utan bärgar bilen till samma verkstad och är tydlig med att de får felsöka noggrannare. till slut konstateras att bränslefiltret borde ha varit bytt för 4 månader sedan och det görs som åtgärd. det enda som kunnat utläsas ur felkoderna är kopplat till gaspedalen och detta bortser man ifrån. får tillbaka bilen och den verkar fungera normalt fram till igår då den återigen slutar svara på gas och motorlampa och motorsystem meddelandet tänds, rullar in till en mack och låter bilen stå i ca 15 min och när jag provar att vrida om nyckeln efter ca 20min så lyser motorlampan i en halvsekund längre än vanligt vid start för att därefter släckas.

är det någon som har en aning om vad detta kan bero på, för just nu känns ett busskort som den bästa lösningen för att rädda både plånbok och psyke... :cry:
Användarvisningsbild
av MechaniX
#1164508
Vanligt att det beror på att batteriet är dåligt, då kan det bli sådär.. Kolla upp hur det mår och ev byt.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1164556
Ja batteriet är en inte allt för dum gissning. Med ett dåligt batteri kan dessa bilar visa nästan vad som, blinka, tjuta och pipa.
Eller givaren till partikelfiltret? Fast då borde den sätta felkod, annars är symptomen liknande...
Hade det på min V50, 11a med samma motor. Den blev helt orkeslös, motorlampa och infomeddelande. Efter att ha stängt av, väntat och startat om fungerar det en stund till innan det uppkom på nytt.
av Snabelhund
#1164718
Tack! Ska börja med att kolla batteriet, känns märkligt att den inte ger felkoder som går att läsa ut.
Nu när jag tänker efter så har den vid ett tidigare tillfälle indikerat att larmet har löst ut, kan detta vara en indikation på att batteriet skulle kunna vara orsaken?
av tig3r
#1166346
Delar med mig av min egen erfarenhet där jag fått ett antal felkoder, allt från antisladd, ljusjustering, servo mm. Kändes som att instrumentbrädan vill efterlikna en julgran. Orsaken i mitt fall var ett batteri som var helt slut, är förvånad över att bilen ens startat när jag vridit på nyckeln. Efter ett nytt batteri vart bilen som den skulle igen.

Knappt 6 månader efter denna händelse på vägen hem från förlossningen med en ny "clon" så får jag samma symptom fast några ytterligare felmeddelanden och känner dessutom att bilen beter sig riktigt illa. Hinner precis hem till uppfarten där bilen dör innan jag hunnit köra fram till huset. Kändes underligt med ett batteri som bara var ett ½år.
Laddade batterier och bilen fungerade, men tänkte att jag ska mäta laddspänningen, ett klokt val.. ingen laddning överhuvud taget. Lämnades in till lokala verkstaden som snabbt konstaterade att generatorn var död, tyvärr inget läge att försöka repa generatorn själv när den lilla precis kommit till världen, så det blev en rätt dyr investering i en ny.
Jobbet ganska billigt, generatorn dyr..

Så mät gärna även spänningen enkelt över batteriet när bilen är avslagen samt vad du får för spänning med motorn igång. Spänningen på ett fräscht batteri bör ju ligga runt 12V, medans med motorn igång bör du väl ha runt 13,5-14.5V, i alla fall markant högre spänning!

Mja, V70in har jag haft i 12 år så n&a[…]

Finns backventil på Biltema för en dryg[…]

Jag tror jag har fattat hur det fungerar, ni f&ari[…]

Volvo V50 "Mr White"

Tjusigt med mätartavlorna! 8-) Tackar s&[…]