NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av andreasw
#1161584
Hallå!

Ända sedan jag besiktade bilen har jag haft ett skramlande ljud någonstans, det låter som att det kommer framifrån, någonstans i motorutrymmet eller under instrumentbrädan. Det låter som mest vid låga varv, när man ska iväg från noll. Men det låter även i låga farter. Har inte märkt av det när man kör efter vägen i 60 och uppåt. Har ni någon aning om vad det kan vara?

Har provat ta bort motorskyddet, det första man ser när man öppnar huven.
Senast redigerad av 1 andreasw, redigerad totalt 0 gånger.
#1170737
Kan det vara klapperstag som är dåligt/på väg att bli dåligt ? Det är dock ovanligt med dåliga klapperstag i dessa bilar. Bussningarna till krängningshämmaren som går tvärs över bakom motorn ? Även ovanligt med glapp i dessa. (Är tydligen bökigt värre att byta)

Du nämner ratten, långsökt kanske, men kan nåt med styrinrättningen sitta löst?

Har också ett liknande ljud, hörs enbart när man kör på grusväg, misstänker i mitt fall att det kommer från skyddkåpan under motorn, eller att det kommer från stänkskydden som jag monterade för nåt år sedan.

Brusten plastinnerskärm ?
#1170869
dieselputte skrev:Kan det vara klapperstag som är dåligt/på väg att bli dåligt ? Det är dock ovanligt med dåliga klapperstag i dessa bilar. Bussningarna till krängningshämmaren som går tvärs över bakom motorn ? Även ovanligt med glapp i dessa. (Är tydligen bökigt värre att byta)

Du nämner ratten, långsökt kanske, men kan nåt med styrinrättningen sitta löst?

Har också ett liknande ljud, hörs enbart när man kör på grusväg, misstänker i mitt fall att det kommer från skyddkåpan under motorn, eller att det kommer från stänkskydden som jag monterade för nåt år sedan.

Brusten plastinnerskärm ?
Det låter aldrig om jag kör i gupp. Det kommer bara av motorns egna vibrationer. Hehe ja jag nämnde ratten men det känns ganska långsökt. Det är metallskrammel iaf...
Perra_367 skrev:Vad händer om du står still och varvar den till 2000 varv?

Bromssköld som är lös, men det borde låta ännu mer?
Jag kan kolla! Tror det krävs belastning för att ljudet ska uppkomma.
#1177827
Har varit under bilen nu och kollat. Hittar fan ingenting som är löst. Hittade dock ett löst stat i höger hjulhus. Är det nivåjusteringen till xenon?

Hittade det här: A known problem is the hydraulic clutch pipe which is routed behind the bracket for the ABS unit on the LH side of the engine bay, This pipe can contact the bracket which causes a real horrible buzzing/rattle in the cabin at idle, Sounds much like a loose heat shield.

Nån som varit bakom ABS enheten som känner igen röret?

Tjena! AC i denna V70 2011 blåser ut kall lu[…]

Make dating stress-free and enjoyable with the bes[…]

Dåliga lödningar i LSM (ligt switch mod[…]

Volvo v60 2022 plåtskada

Ja men precis, det är ingen färg lä[…]