NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av envariabel
#1161569
Hej,

Jag har noterat att det knackar från motorrummet när jag står på tomgång. Det tystnar när jag trycker ned kopplingen. Jag hör även ett surr vid ett visst läge, ungefär när kopplingen är halvt nedtryckt. Jag varken hör eller känner något speciellt under körning. Jag misstänker att jag står för svänghjul- och kopplingsbyte?
Vad tror ni? Är det svänghjulet eller kopplingen? Måste man byta båda?

Bilen det gäller är en C30 2.0D -08.

Tack på förhand..
Senast redigerad av 1 envariabel, redigerad totalt 0 gånger.
#1163338
En mekaniker sa att man ofta inte behöver byta svänghjulet, bara koppling och urtrampningslagret. Är det någon som har erfarenhet av detta? Finns det några symptom som man kan se om det är svänghjul + koppling eller bara koppling som behövs bytas?
#1163355
Skulle säga att den mekanikern är fel ute. Det stora jobbet är att komma åt prylarna (dvs demontera växellådan). Har du väl ute den så skall det mycket till att inte byta "allt". Finns kit (urtramplager + koppling + svänghjul att hitta för under 5000:- om du vet var du skall leta efter).

Kan säkert vara annorlunda på nyare bilar, men jag tolkar 2.0D som en tidig generation av kraftfull diesel som använder dmf och där man tyvärr hamnade fel sida om hållbarhetsgränsen, den slits ut. Har du flyt och kört försiktigt så tror jag att du kan få ut mellan 15.000-20.000 innan byte. Du ser samma sak i exempelvis Ford Mondeo (som har identisk drivlina iof). Även väldigt vanligt med dmf-failure på samtida VW 2.0tdi exempelvis. Tyvärr verkar det inte som att designen har blivit förbättrad/förstärkt av LUK (vet någon annorlunda får ni gärna säga emot) så även om du byter så kommer du få ungefär samma livslängd efter bytet.

Det finns två designer, en av Sachs och en av LUK. Undersökte lite på det för en tid sedan och det verkar som att riktigt tidiga V50 levererades med Sachs och att man därefter bytte lverantör till LUK. Vad jag förstått skall du kunna ha både sachs och luk oberoende om du har Volvo-M56 eller Ford- MMT6-låda (du måste dock anpassa urtramplagret efter lådan). Söker du på nätet så tycker jag att det finns en liten antydan till att Sachs är det bättre av dem. De har bland annat en bättre lösning på lagringen mellan svänghjulets båda massor.
#1163359
Perra_367 skrev:Skulle säga att den mekanikern är fel ute. Det stora jobbet är att komma åt prylarna (dvs demontera växellådan). Har du väl ute den så skall det mycket till att inte byta "allt". Finns kit (urtramplager + koppling + svänghjul att hitta för under 5000:- om du vet var du skall leta efter).

Kan säkert vara annorlunda på nyare bilar, men jag tolkar 2.0D som en tidig generation av kraftfull diesel som använder dmf och där man tyvärr hamnade fel sida om hållbarhetsgränsen, den slits ut. Har du flyt och kört försiktigt så tror jag att du kan få ut mellan 15.000-20.000 innan byte. Du ser samma sak i exempelvis Ford Mondeo (som har identisk drivlina iof). Även väldigt vanligt med dmf-failure på samtida VW 2.0tdi exempelvis. Tyvärr verkar det inte som att designen har blivit förbättrad/förstärkt av LUK (vet någon annorlunda får ni gärna säga emot) så även om du byter så kommer du få ungefär samma livslängd efter bytet.

Det finns två designer, en av Sachs och en av LUK. Undersökte lite på det för en tid sedan och det verkar som att riktigt tidiga V50 levererades med Sachs och att man därefter bytte lverantör till LUK. Vad jag förstått skall du kunna ha både sachs och luk oberoende om du har Volvo-M56 eller Ford- MMT6-låda (du måste dock anpassa urtramplagret efter lådan). Söker du på nätet så tycker jag att det finns en liten antydan till att Sachs är det bättre av dem. De har bland annat en bättre lösning på lagringen mellan svänghjulets båda massor.
Tack för svar!
Jag tyckte också det lät konstigt att han sa så, från alla andra håll har jag hört att man ska byta allt. Men det kanske är bäst att köpa delarna själv och sedan lämna in till verkstad för byte, så borde man väl kunna göra? För att få ned priset.
#1163368
Perra_367 skrev:Absolut. Det skall du göra. Läs på ordentligt bara så att du får hem rätt grejer. Enklast är det om du har MMT6-lådan, lite krångligare med M56, pga urtramplagret.
Hur kan jag ta reda på vilken låda jag har?
Associationsleken, är ni med? ;-P

Anders And (Danske Kalle Anka)

Rekommendation Generator V50 2.0 D

Ett tips, kolla att nuvarande generator är 15[…]

XC70 - S80 och XC90 i ett?

Jag valde XC70 när jag köpte bil 2011, […]

Alla seriösa biltjuvar vet också att d[…]