NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Obalaan
#1161022
Förstår att det är jobbigt med en till tråd om parkeringsvärmare igen.
Men har läst dem jag har hittat och ingen verkar ha det problemet jag har.

Köpte en V50 1.6d -06 för en vecka sedan.
Sedan dess har inte bränslevärmaren fungerat.
Väljer jag att direktstart ska vara "på" så blinkar "på" och när jag vrider av tändningen så stannar den i läget "på" men absolut inget händer.
Ställer jag den på en tid som den ska starta så händer ingenting heller.

Fick tag i en autocom och läste ut felkoder på den idag och då stod det:

DE18
- Kommunikation med CPM, tillsatsvärmare
- Signal saknas
- Permanent

Så jag började med att kika säkringar, och säkring nummer 5 (den svarta konstiga på 80A) finns inte där.
Min logiska teori är att antingen så har jag inte det tillvalet och någon bara försökt koda dit det?
Eller så har det varit något strul med den så de har ryckt säkringen helt?

Eller är det någon annan som har någon teori?

Har ingen sådan hemma liggande så har inte kunnat sätta i en och testat.

Kan man via vin numret någonstans kunna få reda på om den är utrustad med det tillvalet från fabrik?

Tacksam för svar
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1161041
Det första man bör tänka på är att värmaren inte startar över 6 plusgrader.

Den säkringen du hänvisar till är väl till det elektriska PTC-elementet..? Mig veterligen finns inte detta på dieslarna..?
Jag är mer inne på säkring 51, "tillsatsvärmare för kupé"...
av Obalaan
#1161139
fjohan82 skrev:Det första man bör tänka på är att värmaren inte startar över 6 plusgrader.

Den säkringen du hänvisar till är väl till det elektriska PTC-elementet..? Mig veterligen finns inte detta på dieslarna..?
Jag är mer inne på säkring 51, "tillsatsvärmare för kupé"...
Det var 0 gradigt när jag testade så den biten är avklarad iaf.

Du har rätt att det är till PTC, trodde den hade med den att göra men så fel jag hade :)
Säkring 21 är tyvärr hel.
Kan inte nå boxen för att kolla felkoder heller då den klagar på att den inte hittar den.
Misstänker att den kanske har dålig kontakt då, var sitter den här boxen till värmaren?
av dieselputte
#1161145
Obalaan skrev:
fjohan82 skrev:Det första man bör tänka på är att värmaren inte startar över 6 plusgrader.

Den säkringen du hänvisar till är väl till det elektriska PTC-elementet..? Mig veterligen finns inte detta på dieslarna..?
Jag är mer inne på säkring 51, "tillsatsvärmare för kupé"...
Det var 0 gradigt när jag testade så den biten är avklarad iaf.

Du har rätt att det är till PTC, trodde den hade med den att göra men så fel jag hade :)
Säkring 21 är tyvärr hel.
Kan inte nå boxen för att kolla felkoder heller då den klagar på att den inte hittar den.
Misstänker att den kanske har dålig kontakt då, var sitter den här boxen till värmaren?
Har 2.0d och på den sitter den intill torpedväggen i motorrummet rakt framför handskfacket, den sitter kanske där på 1.6 d också?

Om den sitter där så tänk på att rör till AC passerar intil, skruva inte isär dessa.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1161150
dieselputte skrev:
Obalaan skrev:
fjohan82 skrev:Det första man bör tänka på är att värmaren inte startar över 6 plusgrader.

Den säkringen du hänvisar till är väl till det elektriska PTC-elementet..? Mig veterligen finns inte detta på dieslarna..?
Jag är mer inne på säkring 51, "tillsatsvärmare för kupé"...
Det var 0 gradigt när jag testade så den biten är avklarad iaf.

Du har rätt att det är till PTC, trodde den hade med den att göra men så fel jag hade :)
Säkring 21 är tyvärr hel.
Kan inte nå boxen för att kolla felkoder heller då den klagar på att den inte hittar den.
Misstänker att den kanske har dålig kontakt då, var sitter den här boxen till värmaren?
Har 2.0d och på den sitter den intill torpedväggen i motorrummet rakt framför handskfacket, den sitter kanske där på 1.6 d också?

Om den sitter där så tänk på att rör till AC passerar intil, skruva inte isär dessa.
Den sitter där på D2 också, ser ut som en grå skokartong... När min värmare reparerades/renoverades på min tidigare bil, V50 D2, gick verkstadskillen in via hjulhuset för att få bort den.
av Obalaan
#1161156
dieselputte skrev:
Har 2.0d och på den sitter den intill torpedväggen i motorrummet rakt framför handskfacket, den sitter kanske där på 1.6 d också?

Om den sitter där så tänk på att rör till AC passerar intil, skruva inte isär dessa.
fjohan82 skrev:
Den sitter där på D2 också, ser ut som en grå skokartong... När min värmare reparerades/renoverades på min tidigare bil, V50 D2, gick verkstadskillen in via hjulhuset för att få bort den.
Då kikar jag om jag har något kabelbrott eller liknande.
Tack killar.
av Obalaan
#1161282
Hittade felet, eller en del av felet.
Någon har helt enkelt kopplat ur kabeln till den.
Och som vanligt görs det av en anledning.
Kopplade i den och den funkade direkt men folk på ica frågade om bilen brann.
Den rök fruktansvärt mycket om den.

Antar att det är rengörning som gäller då?
av dieselputte
#1161295
Låt den gå i minst 40 minuter så kanske du får bort sot/koks så den går bättre. Blir den inte bättre är det service som gäller, utbyte av diverse delar . Sök andra trådar med sökfunktionen.
av Obalaan
#1161404
Har lämnat in den hos han som jag köpte den av.
Så får han se vad han kan göra åt den.

Hade även två andra felkoder.
6630 - Okänd felkod. Glödstift - felaktig signal?
2A40 - Okänd felkod. Täppt DPF?
av Obalaan
#1161828


:shock: :D

Hade ju lätt ringt brandkåren om en bil rök sådär mycket.
Finns det något sätt att dra "avgasröret" till sidan av bilen så det inte kommer in i kupén lika lätt?
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]