NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av nissebrun
#1159762
Hej. Jag undrar om det finns någon justering på handbromsen på min V50 -09 ? Har bytt belägg men tycker att den tar lite högt upp.
Tackar på förhand.
av dieselputte
#1159804
Power650 skrev:Handbromsen är självjusterande, kolla så armarna går tillbaks till ändläget på bromsoket
Håller med, säkert återgången till neutralläget som spökar. (klena fjädrar och smuts vid armarna)

Spänna vajern är i regel konstgjord andning som visar sig i form av samma problem efter några veckor. Möjligt att man kan få spänna vajern pga åldersrelaterad försvagning. Min V50 är lite över 11 år och jag har inte behövt spänna vajern än, men har haft problem med självjusteringen och då tog parkeringsbromsen långt upp. Efter rengöring och smörjning funkade åter självjustering och efter ett antal drag i bromsspaken tog den längre ned.

Sedan dess rengöres och smörjes de bakre oken höst & vår vid hjulbyten.

Mitt råd, av med bakhjulen , rengör, smörj och motionera bromsens armar tills de återgår lätt med hjälp av okets fjäder. Hjälper inte det kan det vara fel på oket, eller så kanske vajern behöver spännas. (Använd sökfunktionen för att hitta hur man gör det !)
Användarvisningsbild
av ThomasT
#1159827
nissebrun skrev:Hej. Jag undrar om det finns någon justering på handbromsen på min V50 -09 ? Har bytt belägg men tycker att den tar lite högt upp.
Tackar på förhand.
Man kan väldigt enkelt justera inne i bilen bredvid handbromsspaken.

http://www.pelicanparts.com/techarticle ... stment.htm


.
Användarvisningsbild
av TommyP86
#1159830
Men gör rent runt axeln som går in i oket, smörj med krypande fett typ wurth hhs 5000, och sen låt det gå lite tid, gärna nån vecka och använd den flitigt. Det justerar i 9 fall av 10 in sej själv om man orkar/kan vänta.
Brainys V60

Hej. Ni som känner mig från för[…]

Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]

Bakfjädrar.

För min del är det lite värre. R-[…]

Alla AC-system läcker. Ofta kan det dr&oum[…]