NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Ruthan
#1158818
Bilen det handlar om är en Volvo V50 1,6d som har gått 19300 mil.
Det har pågått i omgångar att när jag har kört med farthållaren ett tag och sedan ska gasa upp bilen (vid en omkörning tex) så är det som att bilen har tappat kraft. Ungefär som att den inte arbetar med turbon. Stannar jag bilen och tar ut nyckeln en stund och sedan startar den igen så är det borta och bilen går som den ska. Detta händer inte alltid tex så åkte jag en resa till Dalarna förra veckan ca 11 mil och på dit vägen så blev det inte detta fenomen men på hemvägen hände det 2 ggr.
Partikelfiltret bytes vid 12000 mila servicen och den har blivit servad enligt konstens alla regler.
Jag använder bilen som pendlarbil och åker ca 6 mil tur och retur varje arbetsdag.
Är det någon som har varit med om samma problem ?
Jag ska lämna in den till en verkstad men jag vill gärna ha lite kött på benen innan så det inte behöver bli en svindyr felsökningshistoria.
Tack på förhand!
av riiiichard
#1158839
Hade samma fel på min 2.0d. Då var det i och för sig hela tiden, på höga växlar. De var en vakumslang som var lös. Kanske är så i ditt fall att någon av dem har en spricka?
av Ruthan
#1158891
Ja det kan ju vara en anledning! Jag får undersöka vaakumslangarna under dagen!
Jag får ändå känslan av att det kan vara något mjukvarufel av något slag eftersom att det inte är ett ständigt fel utan kommer då och då.
Dessa fel är dom värsta som kommer och går.
Bältesvarnare

Är väl bara på passagerarsäte[…]

Just det, tillägg… Kollade EGR bö[…]

Brainys V60

Hej. Ni som känner mig från för[…]

Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]