NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av larsnormann
#1158542
Hei, tenkte bare jeg skulle dele en erfaring som mange andre har hatt. Ser det av trådene. Min V50 har av-og-til startproblem. Starter, går på ca 600 var (veldig ujevnt) for så å stoppe helt. Det skjer ikke når bilen er kald. For å gjøre historien kort: I speldhuset sitter to spjel. Et for luft og et for eksos. Over tid kan det bli skit som gjør at disse spjelene ikke stenger/åpner når de skal. Når du stenger av motoren skal du høre en lite lyd (akkurat som et poff....). Hører du ikke den lyden fra speldhuset, så har ikke speldene gått tilbake i riktig posisjon. Når du da starter motoren kan det hende det bare er åpent for eksos - noe som gjør at motoren går veldig dårlig på tomgang og computeren setter motoren i en slags panikkinstilling. Så stopper den!

Uansett: Å gjøre rent et speldhus er enkelt og du finner oppskrift enkelt ved å google eller (helst) søke på youtube (på youtube søk på "V50 Throttle Body") Jeg fulgte oppskriften og det var ganske greit. Litt plundrete med et par vakumslanger fordi det er så trangt.

Etter rengjøring med litt lacknafta og an tynn pensel.... og grundig tørking....monter speldhuset. Min gikk bra en stund, men så kom problemene tilbake. Jeg visste det måtte være disse spjeldene, og da fant jeg en annen video: Dersom slangeklemmene sitter for stramt kan det "låse spjelene". Løsne litt på slangene og trekk dem ca 0,5 cm tilbake. Slangeklemmene må IKKE strammes hardt (helst nokså løst). Da beveger spelene seg fint igjen. Nå fungere det utmerket på min bil. Men uansett: Nytt speldhus er sikkert å foretrekke. Spesielt fordi det er en liten plastmekanikk inne i speldhuset som kan ha blitt slitt. Om noen vet hvor jeg kan få kjøpt et speldhus rimelig så svar gjerne på denne tråden. Da ruller jeg videre......
Bruten fjäder framvagn

Ladda på utav helvete på nån far[…]

Sen får man tjöta lite på kä[…]

Storlek på Skivor/bromsar?

Nej inte hos volvo. Anledningen till att jag ä[…]

Eftermontera bluetooth v70 2012

I stort sett är det bara skärmen du kan[…]