NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av knegon
#1157446
Jag har en C70-2011 T5, har funkat kanonbra men ena dörrhandtaget på förarsidan på insidan var ganska repigt när jag köpte bilen.
Handtaget verkar vara av hårdplats som är överdraget med något gummimaterial, skönt att hålla i men blir väldigt lätt repigt tycks det.
Bilen har gått 7000 mil.

Nåväl i samband med service så bad jag Bilia byta handtaget.
Handtaget kostar 688 kr.
Bytet gick på 2740 kr...puuuh.
Måste man lyfta ur motorn för att byta dörrhandtaget eller vad??
Jag fick ett totalpris på vad servicen skulle kosta och insåg inte att byte av dörrhandtaget stod för ungefär hälften av priset.

Nåja nu är det snyggt men vet att flera har problem med detta så är det någon som har gjort detta själv och kan lägga upp en bra beskrivning?
Gissar att man bara lossar täckbiten av aluminium och sedan sitter handtaget med två stycken skruvar men vad vet jag.
#1157557
Kommer inte åt beskrivningen på det slöa nät jag är på nu men



Bör finnas online hos Volvo hur man gör

http://accessories.volvocars.com/sv-se

- Välj din bil
- Tjänster (uppe till vänster)
- Monteringsanvisningar
- Klicka på förstoringsglaset till höger om "Sök monteringsanvisningar"
- Skrolla ner till något som passar eller beta av en efter en, man kan
annars istället för förra punkten skriva t.ex. "Handtag" el. liknande

Vet att de har en manual om detta, kan vara för en annan årsmodell än din med.

Hur som, har haft borta min dörrsida ett par gånger och första gången tog det kanske 5 min att ta bort det inre handtaget, andra gången ca 30 sekunder, dubbla tiden så har du vad det tar att byta för mig och att det skulle bli så dyrt är dt bara att reklamera arbetet. De borde dessutom bjuda på delen såhär i efterhand om de har någon ryggrad för så pinsamt lätt är den att byta
Senast redigerad av 1 Micce1980, redigerad totalt 0 gånger.
#1157560
Edit: Kom på att jag sett denna innan :-)

Spoiler »
Senast redigerad av 1 Micce1980, redigerad totalt 0 gånger.
#1158038
knegon skrev:Hej, tack för svar.
Lyckades inte spela upp videon?
Prova länk:
#1161435
knegon skrev:Ja, förmodligen är det väl något likande för C70, dock har denna en annan dörrsida än s40,v50.

Ah ser nu att det är en annan dörrsida. Förstår dock inte deras prissättning ännu då en dörrsida enbart tar 2 min för en mek att ta bort och sen då, hur har arbetet fortskridit sedan dess? Antar att du inte frågat de ännu?

Se bild nedan, är det hela handtaget eller är det enbart den silvriga delen som bytts?

Bild

Den silverfärgade delen isf tar med bara minuter att byta, finns beskrivet hur online hos Volvo enligt ovan, se monteringsanvisning för "Dekorpaner, dörr"
av knegon
#1162213
Hej, tack för beskrivningen.
Kan komma till användning om handtaget blir repigt igen.

Bytet är redan gjort, visste inte att det skulle kosta såpass mycket utan fick en total summa för servicen.
2740kr för bytet
688 kr för handtaget
samt 70kr för 4st hållare (gissar att de är de som fäster aluminiumtäckbrickan)

Det var hela handtaget som skulle bytas då det blivit repigt, verkar vara ett standardfel på C70, min bil hade bara gått 6400 mil då jag köpte den
och då var dörrhandtaget repigt.

Gissar att om man tar bort täckbrickan så sitter handtaget med 2st skruvar samt att man får lossa några sladdar.
Storlek på Skivor/bromsar?

Enklast är väl att ta en tumstock o m&au[…]

@lennarte , Nu har jag monterat nya givaren och[…]

Bakaxel Duett (Äkta EPA) utväxling

Nu får man leta i det bakre arkivet är […]

Däck tryck

Detta gäller V60 från årsmodell 2[…]