- lör 25 feb 2017, 07:53
#1152538
Hej Allihopa!
Efter en veckas skruvande så ger jag nu officiellt upp, har slut på idéer och blir inte själv klok på själva problematiken. Känns som de uppstått en återvändsgränd, där jag antingen måste spendera mellan 400-800€ för att "testa" och se vad som är fel, men kanske någon här på forumet har något tips jag kan köra innan man köper en massa delar hejvilt!
För en vecka sedan, söndag kväll, såg jag att de fanns lite bensin kvar i tanken och att jag booorde tanka innan jag åker hem. Men jag tänkte, stiger upp lite tidigare imorgon istället och åker via bensinmacken! Satte mig i bilen nästa morgon och bilen startade en liten stund, sedan dog den. Hade inte tid att titta vidare på detta utan sprang hela vägen till jobbet. När jag kom hem tankade jag i bilen 25L bensin, 98 oktan.
Men bilen tvärvägrade att starta, försökte så pass mycket att polaren kom över med startkablar och vi fick den att hosta till ibland men startmotorn kopplade ur sig själv innan den hann veva igång motorn (kändes de som iaf). Jag skruvade upp tändstiften för att se om det överhuvudtaget kom bränsle till motorn, och tändstiften var allt bra blöta. Blåste ur dom och torkade ordentligt.
Sen upptäckte jag en intressant sak, lyste med ficklampa ned i cylindrarna och skuffade till bilen lite. Såg då hur det skvalpade bensin i cylindrarna, så bensin fanns de gott om, oroväckande mycket, säkerligen ett resultat av mitt eviga provstartande.
Provade då att "lufta" cylindrarna genom att köra handduk på och veva runt motorn ett ögonblick för att få bort lite av bensinen.
Skruvade tändstiften igen och bilen hostade till igen, samma resultat. Skruvade upp tändstiften igen och såg att de fortfarande fanns mycket bensin kvar i cylindrarna. Tänkte att nu låter jag den lufta tills imorgon, sätter lite papper i hålen så att inte skit ramlar ned.
Jag tog in batteriet på laddning, så bilen var strömlös över 12h.
Nästa dag när jag kommer till bilen ser jag världens pöl av olja som luktar bensin som rinner från bilen. Vid närmare undersökning visade sig att en o-ring till oljestickan börjat läcka, och bensinen i cylindrarna var helt gone. Möjligt att bensinen runnit från cylindrarna till oljetråget?
Kollade oljestickan och nivån hade ökat en aning, men oljan såg tjock och okej ut ännu.
Jag hade nya tändstift med mig och bytte på en gång, provade att veva motorn en kort stund men samma resultat, lite hostande. Gav upp för dagen och började fundera på bränslefilter, vart finns detta? Efter timmar av undersökning och googlande så visar det sig att bränslefiltret är inbyggt i bensinpumpen, som man tyvärr inte kommer åt utan att lösa på hela tanken, som nu är full med bensin, wohoo!
Så jag försökte veva igång den igen nu när den fått stå ett tag, men utan resultat. Hade ny olja hemma och oljefilter, så bytte detta. När jag tappade ur oljan så var det som vatten, alltså löst som vatten. Oljan luktade otroligt mycket bensin, så jag antar att jag vevat in så mycket bensin i motorn alla dagar och detta har runnit ned till oljetråget.
Efter oljebytet så tog jag inga chanser, köpte en motorvärmarkabel, kopplade in denna samt laddaren till batteriet. Lät detta stå i ungefär två timmar. Försökte veva igång motorn och denna gång hostade den till fler gånger än tidigare men batteriet hann ta slut innan den kom igång, körde med startkablar från en annan bil och LYCKADES få igång den efter mycket om och men.
Bilen gick helt bra men efter cirka 30 sekunder började den blöddra och gå på tre cylindrar (kändes det som) följt av att bilen blev orkelös. Stängde av bilen och startade igen, fungerade bra igen i cirka 30 sekunder. Om man inte gasade något så dog bilen av sig självt. Avgaserna luktade bensin, vilket skulle tyda på att den får för mycket bränsle? Testade att riva ur den ena lambdasonden, samma resultat och vice versa med andra sonden.
Nästa fundering blev lambdan, såg att bilen hade två sådana och att dessa är ju säkert fulla med skit. Har beställt hem den andra lambda-sonden, alltså efter CAT, den var billigare att byta om man ska chansa.
Delen har fortfarande inte kommit, men igår ville jag provstarta bilen för att jag hade köpt en felkodsläsare för att checka vilka koder den ger men hur jag än gjorde så ville inte bilen starta längre. Körde med laddare och motorvärmare igen i över två timmar, utan resultat. Utan att tänka mig för så nollade jag alla koder (utan att skriva ned dessa) för att utesluta detta problem, med att vissa felkoder förhindrar motorn att gå igång. Så nu behövde jag verkligen få bilen att starta åtminstone en gång för att läsa ut felkoderna som sker vid ett motorstopp.
For iväg och köpte startgas för att få den att hosta igång, men inte ens startgasen hjälpte. Det luktade även bensin från bilen, så antingen var motorn dränkt igen, men bensin verkade den få.
När jag gjort mina startförsök så har jag vridit om nyckeln, väntat lite för att bensinpumpen ska ladda upp tryck, tycker dock att den låter högre än vad den brukar, men det kan vara inbillning, men kan det fasta luft i denna som gör att den vevar runt utan att få upp bra tryck?
Brukar även emellan varven hålla ned gaspedalen fullt, det är då bilen brukar vilja hosta till. Så fick jag igång den senast, genom att trycka ned gaspedalen lite nu och då.
Men nu börjar jag få slut på idéer på egen felsökning. Antingen är det pumpen som farit eller skit i spridarna, eller finns de nått annat jag kan testa innan jag kör ned bilen i sjön och glömmer att den existerar?
Jag har en fundering dock, över bränslepumpen, om man skulle kunna koppla ur slangen från bränslefördelaren, och köra slangen som kommer direkt från bensinpumpen in i en burk och sätta på tändningen ett par gånger för att låta pumpen köra fram bensin och eventuell skit, kan detta vara en idé? Hur får jag isåfall lös slangen från bränslefördelaren? Såg ut att vara ganska fastnypt.
Om någon annan har någon fundering, så tar jag gladeligen emot den och fortsätter felsöka!!
Info om bilen:
Volvo V50 1.8F
125 HK, 2006-årsmodell.
Brukar köra 1-3 tankar etanol följt av någon tank bensin för att "rensa" systemet, som många pratar om.
Bilen har förövrigt gått perfekt under den tiden jag ägt bilen, vilket är strax över ett år.
Med Vänliga Hälsningar,
Martin Nyberg
Uppgiven Ålänning.
Efter en veckas skruvande så ger jag nu officiellt upp, har slut på idéer och blir inte själv klok på själva problematiken. Känns som de uppstått en återvändsgränd, där jag antingen måste spendera mellan 400-800€ för att "testa" och se vad som är fel, men kanske någon här på forumet har något tips jag kan köra innan man köper en massa delar hejvilt!
För en vecka sedan, söndag kväll, såg jag att de fanns lite bensin kvar i tanken och att jag booorde tanka innan jag åker hem. Men jag tänkte, stiger upp lite tidigare imorgon istället och åker via bensinmacken! Satte mig i bilen nästa morgon och bilen startade en liten stund, sedan dog den. Hade inte tid att titta vidare på detta utan sprang hela vägen till jobbet. När jag kom hem tankade jag i bilen 25L bensin, 98 oktan.
Men bilen tvärvägrade att starta, försökte så pass mycket att polaren kom över med startkablar och vi fick den att hosta till ibland men startmotorn kopplade ur sig själv innan den hann veva igång motorn (kändes de som iaf). Jag skruvade upp tändstiften för att se om det överhuvudtaget kom bränsle till motorn, och tändstiften var allt bra blöta. Blåste ur dom och torkade ordentligt.
Sen upptäckte jag en intressant sak, lyste med ficklampa ned i cylindrarna och skuffade till bilen lite. Såg då hur det skvalpade bensin i cylindrarna, så bensin fanns de gott om, oroväckande mycket, säkerligen ett resultat av mitt eviga provstartande.
Provade då att "lufta" cylindrarna genom att köra handduk på och veva runt motorn ett ögonblick för att få bort lite av bensinen.
Skruvade tändstiften igen och bilen hostade till igen, samma resultat. Skruvade upp tändstiften igen och såg att de fortfarande fanns mycket bensin kvar i cylindrarna. Tänkte att nu låter jag den lufta tills imorgon, sätter lite papper i hålen så att inte skit ramlar ned.
Jag tog in batteriet på laddning, så bilen var strömlös över 12h.
Nästa dag när jag kommer till bilen ser jag världens pöl av olja som luktar bensin som rinner från bilen. Vid närmare undersökning visade sig att en o-ring till oljestickan börjat läcka, och bensinen i cylindrarna var helt gone. Möjligt att bensinen runnit från cylindrarna till oljetråget?
Kollade oljestickan och nivån hade ökat en aning, men oljan såg tjock och okej ut ännu.
Jag hade nya tändstift med mig och bytte på en gång, provade att veva motorn en kort stund men samma resultat, lite hostande. Gav upp för dagen och började fundera på bränslefilter, vart finns detta? Efter timmar av undersökning och googlande så visar det sig att bränslefiltret är inbyggt i bensinpumpen, som man tyvärr inte kommer åt utan att lösa på hela tanken, som nu är full med bensin, wohoo!
Så jag försökte veva igång den igen nu när den fått stå ett tag, men utan resultat. Hade ny olja hemma och oljefilter, så bytte detta. När jag tappade ur oljan så var det som vatten, alltså löst som vatten. Oljan luktade otroligt mycket bensin, så jag antar att jag vevat in så mycket bensin i motorn alla dagar och detta har runnit ned till oljetråget.
Efter oljebytet så tog jag inga chanser, köpte en motorvärmarkabel, kopplade in denna samt laddaren till batteriet. Lät detta stå i ungefär två timmar. Försökte veva igång motorn och denna gång hostade den till fler gånger än tidigare men batteriet hann ta slut innan den kom igång, körde med startkablar från en annan bil och LYCKADES få igång den efter mycket om och men.
Bilen gick helt bra men efter cirka 30 sekunder började den blöddra och gå på tre cylindrar (kändes det som) följt av att bilen blev orkelös. Stängde av bilen och startade igen, fungerade bra igen i cirka 30 sekunder. Om man inte gasade något så dog bilen av sig självt. Avgaserna luktade bensin, vilket skulle tyda på att den får för mycket bränsle? Testade att riva ur den ena lambdasonden, samma resultat och vice versa med andra sonden.
Nästa fundering blev lambdan, såg att bilen hade två sådana och att dessa är ju säkert fulla med skit. Har beställt hem den andra lambda-sonden, alltså efter CAT, den var billigare att byta om man ska chansa.
Delen har fortfarande inte kommit, men igår ville jag provstarta bilen för att jag hade köpt en felkodsläsare för att checka vilka koder den ger men hur jag än gjorde så ville inte bilen starta längre. Körde med laddare och motorvärmare igen i över två timmar, utan resultat. Utan att tänka mig för så nollade jag alla koder (utan att skriva ned dessa) för att utesluta detta problem, med att vissa felkoder förhindrar motorn att gå igång. Så nu behövde jag verkligen få bilen att starta åtminstone en gång för att läsa ut felkoderna som sker vid ett motorstopp.
For iväg och köpte startgas för att få den att hosta igång, men inte ens startgasen hjälpte. Det luktade även bensin från bilen, så antingen var motorn dränkt igen, men bensin verkade den få.
När jag gjort mina startförsök så har jag vridit om nyckeln, väntat lite för att bensinpumpen ska ladda upp tryck, tycker dock att den låter högre än vad den brukar, men det kan vara inbillning, men kan det fasta luft i denna som gör att den vevar runt utan att få upp bra tryck?
Brukar även emellan varven hålla ned gaspedalen fullt, det är då bilen brukar vilja hosta till. Så fick jag igång den senast, genom att trycka ned gaspedalen lite nu och då.
Men nu börjar jag få slut på idéer på egen felsökning. Antingen är det pumpen som farit eller skit i spridarna, eller finns de nått annat jag kan testa innan jag kör ned bilen i sjön och glömmer att den existerar?
Jag har en fundering dock, över bränslepumpen, om man skulle kunna koppla ur slangen från bränslefördelaren, och köra slangen som kommer direkt från bensinpumpen in i en burk och sätta på tändningen ett par gånger för att låta pumpen köra fram bensin och eventuell skit, kan detta vara en idé? Hur får jag isåfall lös slangen från bränslefördelaren? Såg ut att vara ganska fastnypt.
Om någon annan har någon fundering, så tar jag gladeligen emot den och fortsätter felsöka!!
Info om bilen:
Volvo V50 1.8F
125 HK, 2006-årsmodell.
Brukar köra 1-3 tankar etanol följt av någon tank bensin för att "rensa" systemet, som många pratar om.
Bilen har förövrigt gått perfekt under den tiden jag ägt bilen, vilket är strax över ett år.
Med Vänliga Hälsningar,
Martin Nyberg
Uppgiven Ålänning.