NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av martinnyberg
#1152538
Hej Allihopa!

Efter en veckas skruvande så ger jag nu officiellt upp, har slut på idéer och blir inte själv klok på själva problematiken. Känns som de uppstått en återvändsgränd, där jag antingen måste spendera mellan 400-800€ för att "testa" och se vad som är fel, men kanske någon här på forumet har något tips jag kan köra innan man köper en massa delar hejvilt!

För en vecka sedan, söndag kväll, såg jag att de fanns lite bensin kvar i tanken och att jag booorde tanka innan jag åker hem. Men jag tänkte, stiger upp lite tidigare imorgon istället och åker via bensinmacken! Satte mig i bilen nästa morgon och bilen startade en liten stund, sedan dog den. Hade inte tid att titta vidare på detta utan sprang hela vägen till jobbet. När jag kom hem tankade jag i bilen 25L bensin, 98 oktan.

Men bilen tvärvägrade att starta, försökte så pass mycket att polaren kom över med startkablar och vi fick den att hosta till ibland men startmotorn kopplade ur sig själv innan den hann veva igång motorn (kändes de som iaf). Jag skruvade upp tändstiften för att se om det överhuvudtaget kom bränsle till motorn, och tändstiften var allt bra blöta. Blåste ur dom och torkade ordentligt.

Sen upptäckte jag en intressant sak, lyste med ficklampa ned i cylindrarna och skuffade till bilen lite. Såg då hur det skvalpade bensin i cylindrarna, så bensin fanns de gott om, oroväckande mycket, säkerligen ett resultat av mitt eviga provstartande.
Provade då att "lufta" cylindrarna genom att köra handduk på och veva runt motorn ett ögonblick för att få bort lite av bensinen.
Skruvade tändstiften igen och bilen hostade till igen, samma resultat. Skruvade upp tändstiften igen och såg att de fortfarande fanns mycket bensin kvar i cylindrarna. Tänkte att nu låter jag den lufta tills imorgon, sätter lite papper i hålen så att inte skit ramlar ned.

Jag tog in batteriet på laddning, så bilen var strömlös över 12h.

Nästa dag när jag kommer till bilen ser jag världens pöl av olja som luktar bensin som rinner från bilen. Vid närmare undersökning visade sig att en o-ring till oljestickan börjat läcka, och bensinen i cylindrarna var helt gone. Möjligt att bensinen runnit från cylindrarna till oljetråget?
Kollade oljestickan och nivån hade ökat en aning, men oljan såg tjock och okej ut ännu.

Jag hade nya tändstift med mig och bytte på en gång, provade att veva motorn en kort stund men samma resultat, lite hostande. Gav upp för dagen och började fundera på bränslefilter, vart finns detta? Efter timmar av undersökning och googlande så visar det sig att bränslefiltret är inbyggt i bensinpumpen, som man tyvärr inte kommer åt utan att lösa på hela tanken, som nu är full med bensin, wohoo!

Så jag försökte veva igång den igen nu när den fått stå ett tag, men utan resultat. Hade ny olja hemma och oljefilter, så bytte detta. När jag tappade ur oljan så var det som vatten, alltså löst som vatten. Oljan luktade otroligt mycket bensin, så jag antar att jag vevat in så mycket bensin i motorn alla dagar och detta har runnit ned till oljetråget.

Efter oljebytet så tog jag inga chanser, köpte en motorvärmarkabel, kopplade in denna samt laddaren till batteriet. Lät detta stå i ungefär två timmar. Försökte veva igång motorn och denna gång hostade den till fler gånger än tidigare men batteriet hann ta slut innan den kom igång, körde med startkablar från en annan bil och LYCKADES få igång den efter mycket om och men.

Bilen gick helt bra men efter cirka 30 sekunder började den blöddra och gå på tre cylindrar (kändes det som) följt av att bilen blev orkelös. Stängde av bilen och startade igen, fungerade bra igen i cirka 30 sekunder. Om man inte gasade något så dog bilen av sig självt. Avgaserna luktade bensin, vilket skulle tyda på att den får för mycket bränsle? Testade att riva ur den ena lambdasonden, samma resultat och vice versa med andra sonden.

Nästa fundering blev lambdan, såg att bilen hade två sådana och att dessa är ju säkert fulla med skit. Har beställt hem den andra lambda-sonden, alltså efter CAT, den var billigare att byta om man ska chansa.

Delen har fortfarande inte kommit, men igår ville jag provstarta bilen för att jag hade köpt en felkodsläsare för att checka vilka koder den ger men hur jag än gjorde så ville inte bilen starta längre. Körde med laddare och motorvärmare igen i över två timmar, utan resultat. Utan att tänka mig för så nollade jag alla koder (utan att skriva ned dessa) för att utesluta detta problem, med att vissa felkoder förhindrar motorn att gå igång. Så nu behövde jag verkligen få bilen att starta åtminstone en gång för att läsa ut felkoderna som sker vid ett motorstopp.

For iväg och köpte startgas för att få den att hosta igång, men inte ens startgasen hjälpte. Det luktade även bensin från bilen, så antingen var motorn dränkt igen, men bensin verkade den få.

När jag gjort mina startförsök så har jag vridit om nyckeln, väntat lite för att bensinpumpen ska ladda upp tryck, tycker dock att den låter högre än vad den brukar, men det kan vara inbillning, men kan det fasta luft i denna som gör att den vevar runt utan att få upp bra tryck?
Brukar även emellan varven hålla ned gaspedalen fullt, det är då bilen brukar vilja hosta till. Så fick jag igång den senast, genom att trycka ned gaspedalen lite nu och då.

Men nu börjar jag få slut på idéer på egen felsökning. Antingen är det pumpen som farit eller skit i spridarna, eller finns de nått annat jag kan testa innan jag kör ned bilen i sjön och glömmer att den existerar?

Jag har en fundering dock, över bränslepumpen, om man skulle kunna koppla ur slangen från bränslefördelaren, och köra slangen som kommer direkt från bensinpumpen in i en burk och sätta på tändningen ett par gånger för att låta pumpen köra fram bensin och eventuell skit, kan detta vara en idé? Hur får jag isåfall lös slangen från bränslefördelaren? Såg ut att vara ganska fastnypt.

Om någon annan har någon fundering, så tar jag gladeligen emot den och fortsätter felsöka!!

Info om bilen:

Volvo V50 1.8F
125 HK, 2006-årsmodell.

Brukar köra 1-3 tankar etanol följt av någon tank bensin för att "rensa" systemet, som många pratar om.
Bilen har förövrigt gått perfekt under den tiden jag ägt bilen, vilket är strax över ett år.


Med Vänliga Hälsningar,
Martin Nyberg
Uppgiven Ålänning.
av Rådlös
#1152579
martinnyberg: "Brukar köra 1-3 tankar etanol följt av någon tank bensin för att "rensa" systemet, som många pratar om".

Något säger mig att du har problemet här. Hur gör du när du "rensar systemet"?
Först och främst, det är bara rent dravel och trams att man skall göra så. Det finns en mängd tokiga rykten om E85-bilar om att man "måste" göra si och så. Dom flesta av dessa rykten kommer från personer som aldrig har kört eller än mindre har ägt en FFV. (FFV = etanol eller alternativbränsle. Egentligen Flexifuel Vehicle) Du skall alltså inte rensa något system. Dessutom skall du veta att Volvo (fabriken i Göteborg) har aldrig gått ut med några sådana direktiv eller anvisningar! Det är i stället självutnämnda "experter och korkade motorreportrar" i massmedia som sprider ut detta. Även okunniga bilmekaniker kan "nedlåta sig" till att komma med sådana råd. Men det är alltså grundlöst och fel! Det har skrivits om detta förut och flera debattörer har berättat på detta forumet om sina "strider" med reportrarna och där dom till slut har fått reportrarna att (något motvilligt) erkänna att dom hade fel eller "saknade faktaunderlag".

Om du byter bränsle så är det viktigaste av allt att låta motorn Adaptera! Det är mycket enkelt men väldigt viktigt. Det går till så här: Du tankar i en nästan tom tank fullt eller näst intill med det nya bränslet som du avser att köra på. Sedan kör du en sträcka på ett par mil eller omkring 15 minuter i lugn landsvägsfart. Det behövs ingen racerkörning, bara en lugn tur. Du skall inte stänga av motorn under den här turen, naturligtvis får du stanna i korsningar och rödljus m.m. Men inte stänga av.
När du gör denna körningen så lär sig motorns styrdator hur det nya bränslet fungerar, hur lambdasonden reglerar luft och bränsle i olika situationer, start, acceleration, vanlig körning, belastning i t.ex uppförsbackar, nerväxlingar och många hundra andra situationer som vi vanligtvis inte tänker på.
Om du har gjort denna enkla åtgärd så gäller detta så länge du kör på samma bränsle. Du behöver alltså aldrig tänka på det mer om du har gjort rätt första gången.
Om du avbryter adapteringen, stänger av motorn, så börjar adapteringen om från noll när du startar nästa gång. Antag att du har ett sådant boende eller andra omständigheter att du aldrig kommer upp i den här tiden eller körsträckan i dina dagliga körrutiner, då blir aldrig adaptionen klar och bilen kommer aldrig att motsvara vad man förväntar sig av den. Och detta gäller oavsett åt vilket håll du byter bränsle, från bensin till E85 eller tvärtom från E85 till bensin. Alltid adaptering om du har bytt bränsle! Detta står för övrigt också i instruktionsboken. Låt vara lite kortfattat, men det finns där.

Detta är min hypotes som jag utgår från din beskrivning. Det kan ju naturligtvis vara något annat fel, men jag skulle fundera över detta i första hand om det var min bil. (Nu behöver jag inte det, jag har en V70 2.0F -08. Den har jag kört en bit över 8000 mil enbart på E85. Jag har aldrig tankat något annat i den bilen. Den har ett minimum av störningar) Motorblocket är det samma som ditt, men med lite större cylinderborrning.

Om du kollar upp inläggen här på forumet där FFV-modellerna finns, V70, V60, V50, V40 och V30, så kommer du ganska snart att upptäcka att dom som håller på att byta bränsle hela tiden är dom som får mest problem. Vi som håller oss till ett och samma bränsle, upplever sällan bränslerelaterade problem. Och varför skall man hålla på att byta hela tiden? Håll dig till samma bränsle, E85 eftersom bilen går bäst på det.
av martinnyberg
#1152604
Tack för all info, men då måste jag även tillägga att sen senaste tankningen jag gjorde innan soppatorsken var på bensin, hann flera gånger köra längre sträckor än 20-50km, så med andra ord skulle adapteringen ha gjorts till bensin. Och som sagt, nu när jag tankade efter soppatorsken slängde jag ENDAST in bensin igen.

Några andra förslag?

Edit: Som sagt, har inte haft problem med bilen tidigare förens detta soppatorsk.
Användarvisningsbild
av Vojje
#1152623
kolla bränsletrycksregulatorn eftersom cylindrarna fylls med bensin...
av martinnyberg
#1152717
Har lite nyheter gällande bilen! Gjorde nytt försök idag igen med att ladda bilen samt köra motorvärmaren i 3-timmar. Får igång bilen och sen går den tungt efter ca 30-40 sekunder och dör efter det. Bränsletrycksregulatorn lät helt klart intressant, tack för tipset Vojje!

Frågan är bara vart denna sitter, har sökt på bildelsbasen och hittat hur delen borde se ut, men hittar inget hem för denna någonstans, det sitter en inkommande bränsleledning direkt till bränslefördelaren (railen) och sen hittar jag en returledning från förgasaren/spjällhuset, ett hårt svart rör, som går vidare till en liten bytta som verkar vara en givare av något slag, denna slang går kopplad till ett silverrör, som går under bilen och fortsätter upp under tanken, kan de vara denna slang som går vidare till kolkanistern (sitter på bakaxeln).

Men skulle denna givare kunna vara bränsletrycksregulatorn, att det är annorlunda på V50 Flexifuel? Som går på returledningen, vidare till kolkanistern?

Eller känner någon annan till vart bränsletrycksregulatorn sitter på V50 1,8 Flexifuel?

Här är bränsletrycksregulatorn som jag hittade på bildelsbasen, men hittar inget ställe vart denna skulle sitta fast, har försökt googla mig fram på olika bilder, men på andra modeller sitter denna fast på bränslefördelaren, men inte i detta fall.

http://www.bildelsbasen.se/118-W112153.html

Edit: Nu såg jag att denna givare var för diesel V50, men då återstår frågan, vart sitter den på flexifuelmotorn?
av martinnyberg
#1152727
Finns de en möjlighet att den finns inbyggd med bränslepumpen på något sätt? Har googlat sönder på detta och hittar ingen information om att V50 flexifuel ska ha en bränsletrycksregulator som går att byta.
av Rådlös
#1152805
Om du vet Volvos detaljnummer eller den Amerikansk/Engelska benämningen på regulatorn, så kan du gå in och söka den här: http://www.volvopartswebstore.com/
Där får du även en "sprängskiss" på var den sitter. I värsta fall kanske du kan söka efter något annat, t.ex fuelrail till just din bil och sedan följa vidare på sprängskissen. Rent logiskt borde den komma efter fuelrailen, men man kan kanske inte vara säker? På äldre bilar var regulatorn en rund burk med några slanganslutningar på. Ungefär stor som två snusdosor.
av martinnyberg
#1152898
Tack för tipset Rådlös, men hittade inget tyvärr på den sidan, min motormodell fanns inte upp-specificerad där. Det märkliga är som sagt när man kollar bildelsbasen, men det finns inte en sådan reservdel till 1.8f-modellen. Jag har starka misstankar mot att allt sker i bensinpumpen.

För det finns ingen bensin-retur från motorutrymmet, bara ett rör som går till kolkanistern. Så de verkar som pumpen har returen inbyggt i sig samt bränsletrycksregulatorn där. Vilket i detta fall, skulle förklara det mesta. Man suger upp sista skiten som finns i tanken, som fastnar i pumpen på diverse ställen, det inbyggda filtret, bränsletrycksregulatorn, returen. Så dagens projekt blir att tömma bensintanken och ta ut bränslepumpen, se hur skicket är på den och eventuellt byta ut den om rengöring av den är omöjlig.

Återkommer med mer info, kan vara trevligt för andra med dokumentation av detta, då jag säkerligen inte blir den sista att göra denna felsökning =)
av martinnyberg
#1152908
Googlade lite till innan jag gick ut, hittade en intressant text, som dock var till en 2.4l V50. Men pumpen såg liknande ut som min pump:

Fuel Pump Module Assembly -- With Metal Flange, SULEV Spec., Super Ultra Low Emission Vehicles; Includes Fuel Pump, Fuel Pressure Regulator, Sending Unit, Float, Fuel Reservoir and Fuel Strainer.

Ska dra ut till bilen nu och skruva bort pumpen!!
av martinnyberg
#1153357
Idag blev ja sjukt less och trött på Volvo, iaf den auktoriserade verkstaden här på ön. Dom vill ha 7500kr för en volvo orginal-pump och om dom gör arbetet, inkl. pumpen = 13 000kr.. Vad i hela h-vete..

Våra andra företag på ön som brukar kunna få in "pirat" grejer, så hade inte alls denna sortens pump i lager och de var osäkert om ens huvudleverantören skulle kunna få tag på denna.. 4-8 veckors leveranstid. V50 känns som det sämsta bilköpet jag gjort, ärligt talat.. borde ha sparat pengarna och satsat på en V70 med annan byggkvalitet eller bytt märke helt och hållet. Ursäkta att jag spyr runt skit nu, men man blir duktigt besviken.

De är väl att beställa begagnade delar, antingen från bildelsbasen eller ebay.. usch å fy..

Som i rubriken, någon som fått P3.0.3 […]

Nytt avgasrör B234F

745-an har rullat uppskattningsvis drygt 50000 mil[…]

Torkarblad till strålkastarna verkar ha utg&[…]

Motortvätt, vad tänka på?

Vill slänga in en varning, en ballast till […]