NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av martinnyberg
#1160014
DowTheFish - Efter några dagars vila och återupptagande på detta, så funderade jag vidare på ditt förslag och började googla! Och boooy har jag googlat! OCH din fundering är inte alls så tokig när man tagit reda på hur spridarna ska fungera, samt vad som hänt för andra.

Spridarna ska vanligtvis hållas stängda, förutom när de skickas en pulssignal från bilens ECM (datorstyrenhet) till ventilen som sedan öppnar vid rätt tillfälle. Det många sagt är att spridarna kan förstås gå sönder, täppas till men ÄVEN fastna i öppet läge, det är nu det börjar bli intressant!

Ponera att en eller flera av mina spridare har hakat upp sig i samband med soppatorsket, eller att de lyckats komma dit skit. Det kanske är boven i hela dramat! Sagt och gjort så har jag nu mätt motståndet i dessa spridare, hittade en bra guide på youtube om att det kan vara värt att mäta dessa, om en spridare diffar i värde, så kan den vara påväg att gå slut eller är trasig.

Så i mitt fall såg det ut såhär:

13,3 | 13,2 | 12,9 | 13,3


Så då börjar man ju undra, den där som visar 12,9 - är det kanske en dålig spridare, jag vet inte hur mycket värdet får diffa från dom andra spridarna, men det skulle kunna mycket väl vara en dålig spridare!
Jag återkommer när jag vet mera om detta!

Om någon har mer information om detta, flika gärna in med svar! =)
av martinnyberg
#1160025
Har lite problem att ta lös bränslespridarna, vet någon om hela railen ska gå att ta lös tillsammans med spridarna? Eller är spridarna på nått sätt låsta i motorn, fastsnurrade eller dylikt? Så att man först knipsar lös varje bränslespridare från railen, tar upp railen och sedan vrider lös/bort spridarna var för sig?

Eller är tanken att man ska kunna "ploppa" ur hela railen inklusive spridarna?
av martinnyberg
#1161771
Nyheter angående bilen!

Fick lös spridarna efter lite om och men, lämnade in dessa för rengöring och kontroll, mekanikern hittade inget större fel med dessa, men rengjorde dom på samma gång med ultraljudsrengöring. Satte in dom i bilen och tammefan, bilen startar och går som en klocka i cirka 20-30 sekunder, sen börjar bilen gå ojämnt, reagerar knappt på gas och dör sedan.

Spontana förslag? Kan de vara Lambda-sonderna som jäklas för mig eller kan datorn ha så mycket felkoder sparade att bilen helt enkelt käppar ihop? Finns det något annat i bilen som kan göra, att den gör såhär efter 20-30 sekunder?
av Rådlös
#1162042
Jag har inget klart svar, men tänker att om du kunde koppla upp dig i OBD2-uttaget med en läsare, ELM 327 och en bildskärm med tillhörande program så kanske du ser någon mätare som "hoppar ur" efter 20 - 30 sekunder. Då kan man kanske anta att den mätarens givare krånglar efter en viss tid? Eller något annat tidsbundet som inträffar.
Nu är det inte alla som har en sådan utrustning där man kan se mätarna på en display, men en verkstad borde ju ha det.
av martinnyberg
#1165786
Hej allihopa!

Sjukt ledsen över V50an alltså, känns som man vill avråda hela jordens befolkning till att INTE köpa en V50 med fords flexifuelmotorer.

Nå, hur som helst. Fick Vida-dice prylarna idag, kontrollerade alla felkoder, inget som var helt åt skogen, till större del har jag orsakat det mesta genom att dra ur kontakter och vridit om nyckeln. Sist när jag provade att vrida runt motorn, alltså den 28 Mars, så fungerade det finfint.

Men nu helt plötsligt gick de suuuupertungt för startmotorn att vrida runt, lät inte alls som de brukar göra, nästan som att startmotorn pinades. Men tänkte endå, nytt batteri för att vara på säkra sidan, sagt och gjort, nytt batteri i bilen och får samma effekt. Laddar det nya batteriet för säkerhetsskull i två timmar med en expressladdare, visar nästan fullt och kör med startkablar från en annan bil, går fortfarande sjukt tungt att vrida runt och tillslut stannar det och går ej, fullt med ström annars till alla reglage (inget tickande ljud eller så, som det tidigare varit när jag fått slut på ström).

Så ursäkta mina följande ord, men vad i hela helvetet? Vad är de här för skit som Ford och Volvo kokat ihop?
Någon som har en spontan tanke för detta fantastiskt roliga nya problem som uppstått?
av martinnyberg
#1165933
Nytt för idag:

Full-laddat batteri, har fått stått och ladda hela natten. Putsade polerna/kontakterna som sitter på batteriet samt tog lös "delaren" för pluspolen, som går både till startmotorn och säkringslåda framme. Putsade även dessa och rengjorde allt, blankt och fint! Samma problem ännu.

Tog ut tändstiften så att motorn kunde vara helt öppen, går fortfarande lika trögt och låter verkligen som något pinas sönder, som att startmotorn gör sitt bästa men något spjälkar emot duktigt. Någon som har erfarenhet att byta startmotor på dessa? Hur mycket måste bort?
Användarvisningsbild
av Vojje
#1165972
du kan börja med att dra runt motorn själv via vevaxeln och känna om det känns ovanligt trögt...
av martinnyberg
#1166090
Nu är det officiellt!
Jag ger upp totalt.

Testade idag att ge startmotorn ström med hjälp av startkablar för att utesluta dåliga kablar, samma resultat, extremt trögt vevande med full-laddat batteri och utan tändstift (för att de ens ska gå runt överhuvudtaget). Antingen är startmotorn slut eller så har väl motorn skurit på nått jäkla sätt. Jag förstår inte hur detta kunnat ske bara sådär, till på köpet med alla andra bekymmer.

Nu blir det att lämna in bilen på verkstad, ta en offert och felsökning på detta.
Användarvisningsbild
av LeifA
#1276411
Hur gick det med bilen,hittade ni felet?
Köpråd

Skrev in en annan tråd. Men en hybrid med to[…]

Hej, Som rubriken lyder har min V50 1.6d frå[…]

För det mesta så hoppar den igång[…]

Fått hem en momentnyckel som mäter 5-70[…]